כשהמחירים עולים, והמשפחה הישראלית מחפשת דרכים לחסוך, קם מודל חדש שמבקש להפוך את כללי המשחק. הסופר החברתי של ההסתדרות, שנפתח בקיץ 2024 וזמין רק לחברי/ות ההסתדרות, מציג אלטרנטיבה למבנה הצרכני המסורתי: סופרמרקט דיגיטלי במחירים מסובסדים וללא מטרות רווח.
מאז ההשקה נרשמו מעל 110 אלף משתמשים פעילים, ולפי המנכ"ל עידן נסימי, זה רק קצה הקרחון.

מודל הפעלה ייחודי בישראל

הסופר החברתי פועל במתכונת ייחודית: אין סניפים, אלא חנות דיגיטלית שמאפשרת לבצע הזמנה ולקבל את המשלוח עד אליכם. מגוון המוצרים כולל מזון יבש, שימורים, חומרי ניקוי, טואלטיקה, פארם, אביזרים לבית ולאחרונה גם מארזי פירות וירקות תוצרת ישראל — כחלק מתמיכה בחקלאות המקומית.
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות ההסתדרות)

גורם מרכזי שמאפשר את המחירים הנמוכים הוא מבנה התפעול. "זה ניהול רזה ויעיל", מסביר נסימי. "יש רק שתי פונקציות ניהוליות: מנכ"ל ומנהלת תפעול. כל היתר בנוי על ספקים חיצוניים: חברה שמתפעלת את האתר, קניין ראשי, מרכז לוגיסטי לאחסון ולליקוט, ספק הפצה וגם ספק שירות לקוחות עם ה־DNA שלנו". לדבריו, המודל מבוסס על קונסיגנציה מלאה: "אנחנו משלמים רק על המכר. זה מודל חדש בארץ, וככל שנחשפים אליו, מבינים שכך נכון להתנהל".
נוסף על כל אלה הסופר החברתי נקט שני צעדים משמעותיים עד לסוף השנה הנוכחית (2025): הגדלת תקציב הקנייה החודשי בסופר החברתי ל־1,500 שקל והוזלת המשלוח ל־14.90 שקל (בקנייה מ־300 שקל), כשהלקוח מקבל את המשלוח בתוך 5-7 ימי עסקים, ופירות וירקות - עד שני ימי עסקים ובתיאום מראש.

משנה את הרגלי הצריכה

אחת ממטרות הסופר החברתי היא חינוך לצרכנות נבונה. נסימי מדבר על "יוקר הפינוק": הרגלים שמבוססים על קנייה מהירה ולא מודעת במקום השוואת מחירים. "אין סיבה להיתקע בלי שמן או סוכר בבית", הוא אומר. "התמודדות עם יוקר המחיה צריכה להתחיל בבחינת ההתנהלות הצרכנית שלנו. תחילה לבדוק מה יש בסופר החברתי, ומוצרים קפואים וטריים להשלים במקום אחר".
המסר שלו ברור: לפצל את הקנייה. "הסבסוד שלנו משמעותי", הוא מדגיש. "אם עושים אצלנו קנייה מרוכזת של מזון יבש, ניקיון ופארם, החיסכון עצום. את הדברים הטריים והקפואים קונים במקום אחר, ואז הקנייה הכוללת הופכת חכמה וזולה הרבה יותר".

איך בוחרים מה נכנס לסל?

הסל המוצע מבוסס על שילוב של נתוני שוק וביקושים מהשטח. "אנחנו לוקחים את מובילי הקטגוריות כדי לקלוע לטעם הלקוחות ולשמור על יעילות תפעולית", מסביר נסימי. "בהדרגה מצטרפים עוד ספקים, שמבינים את הפוטנציאל".
אחת הקפיצות הגדולות של הפעילות היא בתחום המותג הפרטי. "התחלנו עם שלישיית מגבונים וראינו התפוצצות, כמעט 200 אלף יחידות נמכרו", הוא מספר. "זה נתן לנו ביטחון להתרחב. היום יש לנו טונה, תבלינים, דבש, טחינה, מטליות מיקרופייבר ועוד, וחברי ההסתדרות סומכים עלינו וסומכים שנשיג עבורם את המחיר הכי טוב".
עידן נסימיעידן נסימיצילום: שי בראל
אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים הוא ההשפעה הישירה על מחירי השוק המקומי. נסימי מדגים זאת בעזרת שמן הקנולה, מסמלי יוקר המחיה: "לפני הסופר החברתי מחיר השמן לא ירד מ־8.90 שקל והגיע גם ל־12.90. כשהצגנו מחיר קבוע של 4.90 שקל, פתאום גם רשתות השיווק הורידו ל־3.90 ו־4.40 שקל. הצלחנו להזיז את הגבינה". לדבריו, חברות הקמעונאות הגדולות מתאימות את עצמן לתחרות החדשה. "הרשתות מגיבות עם מבצעים נגדיים ונוגעות בדיוק בקטגוריות שבהן אנחנו חזקים. זה אומר משהו – הן מבינות שמצאנו את הנקודה הכואבת של הציבור".

מיזם חברתי גם לספקים

סיפור אחד, שמדגים את רוח המיזם, התרחש בצל המלחמה. "מכוורת עמק חפר, שפועלת בכלל בבני יהודה שברמת הגולן, הייתה סגורה שנתיים בצל המצב", מתאר נסימי. "לקראת ראש השנה האחרון, פנינו אליהם ורכשנו עשרות אלפי בקבוקי דבש לחיץ לקראת החג. זו הייתה ההזמנה הראשונה שלהם מפרוץ המלחמה. המכוורת החייתה את הפעילות, ואנחנו הרגשנו שעשינו משהו טוב גם לספקים".

עליות מחירים? יש חלופות

ספקים שמעלים מחירים באופן חריג, לדברי נסימי, לא יופיעו בסופר החברתי. "לא נסבסד מותג שמתומחר ללא פרופורציה. תמיד נמצא חלופה. בעבר כולם היו נאמנים למותג טונה מסוים. היום יש לנו טונה מצוינת בחצי המחיר — והישראלים לומדים לנסות וליהנות מחלופות".
הסופר החברתי מתרחב כל הזמן, ולדברי המנכ"ל, גם המבחר יגדל. בקרוב תורחב הפצת הפירות והירקות ברחבי הארץ, שגם נמכרים במחירים מסובסדים, ולאחר שייפתרו אתגרי הקירור, צפויות להיכנס עוד קטגוריות. באשר לפתיחת חנויות פיזיות, נסימי מבהיר שכרגע אין תוכנית כזו. "סופר און־ליין הוא מוצר יקר לתפעול למרות שהוא דיגיטלי, אבל המודל הזה עובד ואנחנו מתמקדים בו".
נסימי מסכם בטיפ פשוט: "להפסיק להתפנק, ולהתחיל לתכנן את הקניות ולבצע חלק מהרכישות בסופר החברתי. מדובר במוצרים עם חיי מדף ארוכים. את קניות ההשלמה אפשר לערוך במקום אחר. כך חוסכים באמת".
ומה לגבי העתיד? "אני רואה את הסופר החברתי מכפיל ומשלש את עצמו, הופך לדגל שמוביל שינוי בהרגלי הצריכה ומשמש אלטרנטיבה זולה באמת לרשתות. היום יש חלופות, ואנחנו הבית שלהן".
2 צפייה בגלריה
*המחיר בעמודה השמאלית מבטא את המחיר השכיח ברשתות השיווק, על בסיס פרסומים באתרים להשוואות מחירים, אשר אושרו על ידי הרשות להגנת הצרכן
*המחיר בעמודה השמאלית מבטא את המחיר השכיח ברשתות השיווק, על בסיס פרסומים באתרים להשוואות מחירים, אשר אושרו על ידי הרשות להגנת הצרכן
*המחיר בעמודה השמאלית מבטא את המחיר השכיח ברשתות השיווק, על בסיס פרסומים באתרים להשוואות מחירים, אשר אושרו על ידי הרשות להגנת הצרכן

מוצרי הסופר: מזון יבש, שימורים, פארם, טואלטיקה, ניקיון, מארזי פירות וירקות
לקוחות פעילים: מעל 110,000
פריטים נמכרים בשנה: מעל 6 מיליון
הזמנה ממוצעת: 43 פריטים
משלוח ארגזים עד ללקוחות: כ־30 אלף מדי חודש
החיסכון הממוצע בסל הקניות: %15-30% תלוי בתמהיל