רשות האכיפה והגבייה פירסמה היום (ראשון) את דו"ח תלונות הציבור לשנת 2020 ממנו עולה כי נרשמה עלייה חדה של 80% בתלונות הציבור בהשוואה לשנה הקודמת. בשנת 2020 טופלו ברשות 1,750 תלונות, זאת לעומת 978 תלונות בשנת 2019 ו-826 תלונות בשנת 2018.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברשות מציינים כי העלייה נובעת ככל הנראה ממשבר הקורונה ומצוקת החייבים, וכן בשל צמצום קבלת הקהל בלשכות הוצאה לפועל. מתוך סך התלונות שנבדקו 15% היו מוצדקות לעומת 18% אשתקד.
1 צפייה בגלריה
עמדת הוצאה לפועל בבית המשפט בתל־אביב. למצולמים אין קשר לכתבה
עמדת הוצאה לפועל בבית המשפט בתל־אביב. למצולמים אין קשר לכתבה
עלייה של 80% במספר תלונות הציבור על רשות האכיפה והגבייה
(צילום: אוראל כהן)
עוד עולה מהדו"ח כי למרות הזינוק במספר התלונות שהתקבלו, עמד זמן הטיפול הממוצע בתלונה רגילה על 4.89 ימים בשנת 2020 לעומת 7.19 ימים בשנת 2019, ירידה של 32%.
במרכז לגביית קנסות, שגם מבצע את גביית דו"חות הקורונה, נבדקו 551 פניות בשנת 2020 שסווגו עלי ידי שולחיהן כתלונות. בדיקת פניות אלו על ידי אגף בכיר לביקורת פנימית העלתה כי במרבית המקרים אין מדובר בתלונות אלא בפניות ובקשות שסווגו על ידי האזרחים בטעות כתלונות. מתוך הפניות שאכן היו תלונות, נמצאו 32 תלונות כמוצדקות ו-18 תלונות נמצאו מוצדקות חלקית.
מהרשות נמסר כי רשות האכיפה והגבייה רואה בתלונות הציבור כלי עבודה חשוב, המאפשר לזהות את צרכי הלקוחות ולסייע להם במידת הצורך, ופועלת לשיפור הקשר עם קהל הלקוחות. בנוסף, פעמים רבות הטיפול בתלונות הציבור מסייע לרשות לזהות נקודות תורפה במערכת ולפעול לתיקונן.
לדברי מנהל אגף הביקורת ברשות, עדי שחרור, זו "הזדמנות עבור רשות האכיפה והגבייה לקבל משוב מהציבור. מדי שנה מתקבלות באגף תלונות רבות באמצעות הדואר, פקס, דוא"ל, טלפון או האתר. כמות התלונות המתקבלות ברשות ביחס למספרי התיקים הנה נמוכה ביותר, דבר המעיד על מקצועיות בעבודת הרשות".