הצרכנים לא נוהרים לספקי החשמל החדשים שמציעים הנחה בחשבון החשמל, ובמשרד האנרגיה ורשות החשמל, חושבים שהסיבה לכך היא חסם מעבר בדמות המונה החכם שיש להתקין לצורך מעבר קל בין חברות. עקב כך, המשרד, הרשות ונגה (החברה הממשלתית לניהול מערכת החשמל) הכריזו היום (ג') על שימוע שיחל ב-21 בפברואר, שמטרתו חיוב השחקנים בשוק לקרוא גם מונה אנלוגי ובכך לפתוח באמת את השוק לתחרות.
"זאת מהפכה היסטורית. זה כמו מהפכת הסלולר", אמר שר האנרגיה אלי כהן ל-ynet. "זאת פעם ראשונה שבאמת כל אחד מ-3 מיליון משקי הבית בישראל יוכל לבחור את ספק החשמל שלו בהנחה של 5% עד 20%: הנחה של מאות שקלים מדי שנה כל שנה. יש 46 חברות שזכו ברישיונות אספקה ו-18 פעילות. זה שוק של 35 מיליארד שקל ויש בו מקום להנחות. זה גם יהפוך צרכנים להיות יעילים יותר בצריכה. במקרה של תקלות: השירות עצמו ימשיך להיות בחברת החשמל".
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
לפי שאול גולדשטיין מנכ"ל חברת נגה, יש בישראל 3 מיליון מוני חשמל ביתיים, רק 700 אלף מתוכם חכמים.
מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, הבטיח במסיבת עיתונאים שנערכה לכבוד הנושא כי "האצנו את קצב פריסת המונים ועד 2028 כל בית בישראל יהיה מחובר למונה חכם, במקום עד 2036. אנחנו מקדמים את פריסת המונים החכמים". עם זאת, בינתיים כאמור - הרפורמה מקרטעת.

הרפורמה יצרה הנחות שהצרכנים לא נהנים מהן

עד לאחרונה חברת החשמל ייצרה, סיפקה, הוליכה ותיקנה חשמל ואף גבתה את התשלום על צריכתו מצרכנים. בעקבות הרפורמה בחשמל - חברת החשמל הפכה לאחת היצרניות בשוק והיא מחזיקה כיום פחות מ-60% ממנו.
במקביל ליצרני החשמל החדשים - המדינה יצרה יד נוספת בשרשרת: מספקי החשמל. המספקים הם חברות כמו סלקום ואלקטרה, שלא עוסקות בייצור או בתשתית חשמל, אבל הן טובות בשיווק ובגביית כסף. המדינה אישרה להן להציע הנחות על תעריף החשמל המפוקח (61.45 אג לקוט"ש) והן עושות זאת לפי שעות צריכה לצרכנים.
המספקות הללו התקשרו עם יצרני חשמל שאינם חברת החשמל, כדי לקנות את החשמל שלהן מהיצרנים האלה ולהוזיל עלויות - למרות שהחשמל שמגיע לבית הצרכן מיוצר לרוב על ידי חברת החשמל.
הן מציעות מסלולי הנחות דומים לצרכנים, כשלרוב ההנחות העמוקות הן לצריכה בלילה (כלומר ביניהן אין תחרות עזה במיוחד - בהסתמך על ההנחות שהן מציעות). ולמרות שאין לצרכן מה להפסיד - הוא בהכרח יקבל הנחה של 5%-20% - הצרכנים כאמור לא נוהרים.

מתחילים בהיערכות כדי שכולם יוכלו לעבור בין מספקי חשמל

"יש בעיה ברפורמה", מסביר יו"ר רשות החשמל אמיר שביט, "ל-80% עד 90% ממשקי הבית אין מונה חכם. והם לא יכולים לעזוב את חברת החשמל ולעבור לספק אחר, בלי מונה חכם. חברת החשמל אמורה לפרוס מונים חכמים (בחינם לצרכן מ.ק) בכל הארץ עד 2028. בינתיים, איפשרנו למי שרוצה מונה חכם לשלם על התקנה. מונה כזה מתומחר ביותר מאלף שקל ואנחנו גובים עליו כ-250 שקל, אבל הביקוש לא גבוה.
"לכן החלטנו בתהליך שייקח כמה חודשים, לכלול ברפורמה גם מונה בסיסי שנקרא פעם בחודשיים. כלומר גם רוב הצרכנים שכאמור אין להם מונה דיגיטלי שקורא את צריכת החשמל כל רבע שעה יוכלו לעבור למספק חשמל פרטי ואפשר יהי לעשות את ההתחשבנות על המונה הזה. באפריל נסיים את השימוע, יש היערכות מיחשובית לזה ואנחנו מעריכים שזה ייצא לפועל בקיץ ברבעון השלישי של השנה".
ועדיין אפשר יהיה לשלם על מונה חכם? "כן.מי שרצה לקדם עצמו בתור עדיין יכול לשלם. זה עדיין קיים. בנוסף, מי שלא רוצה לשלם כלל: שיחכה עד 2028. ביקשנו מחברת החשמל לפרוס בהיקפים גדולים יותר והפריסה תסתיים עד 2028".
ואיך נעשית ההתחשבנות מול המונה האנלוגי? "ההתחשבנות עם המונה החכם היא מול המספק הפרטי. כרגע יש 18 כאלה וכמה מהם פעילים מול הצרכנים הפרטיים. הם קובעים מה המחיר לצרכן (זהה או נמוך מתעריף החשמל שמפוקח על ידי המדינה מ.ק, וכיולים להציע הנחה או מסלול תשלום קבוע. במונה החכם המספק מתחשבן עם מערכת החשמל ברמה חצי שעתית. במונה האנלוגי נעשה הדמיית פרופיל צרכני ונפרסם את הפרופיל הזה כחלק מהשימוע והוא יהיה הבסיס להתחשבנות בין המספק לבין מערכת החשמל. כלומר נבדוק את הצריכה שלך כצרכנית ונכפיל אותה בהתפלגות סטטיסטית שאנחנו נקבע".
גם המספקים הפרטיים יעשו התחשבנות בדיעבד כמו חברת החשמל כי לא תמיד יש גישה למונה האנלוגי? "כן זה אפשרי. כי בסופו של דבר התשלום הוא על צריכה בפועל אז יכולה להיות התחשבנות כזאת".
אם אני עוברת למספק פרטי כמו סלקום או אלקטרה או אמישראגז או בזק - החשמל שמגיע אליי הביתה לא משתנה. אז למה צריך אותם? "החשמל הוא אותו חשמל אבל המשווקות התקשרו עם יצרניות חשמל כדי להוזיל לעצמן עלויות. זה דוחף ייצור של אנרגיות מתחדשות שהן יותר זולות. חברת החשמל לא נמצאת כרגע בעולם האנרגיה המתחדשת".
כרגע ההצעות של החברות די דומות. לרובן שלושה מסלולים והנחה של עד 20% בלילה. אז למה לא פשוט כפו על חברת חשמל לתת הנחות לפי שעת צריכה? "שאלה טובה ולא פשוטה. אנחנו חושבים שהשוק יעשה את שלו והתחרות תעשה את שלה. הדחיפה לאנרגיות מתחדשות תעזור להוריד את המחיר. בכל מקרה מקטע ההולכה וההפצה יישאר בידי חברת החשמל".

מה גובה ההנחות?

כל המספקים הפרטיים מציעים כרגע כשלושה מסלולים ורובם מציעים הנחות על התעריף הביתי של רשות החשמל (61.45 אגורות לקוט"ש) - לפי שעות צריכה.
למשל: סלקום מציעה הנחה של 15% לעובדים מהבית בימים א'-ה' בין השעות 7:00 ל-17:00. פזגז מציעה הנחה זהה בימים אלו - רק בפחות שעות מ-8:00 עד 16:00.
למי שמעדיף להפעיל מכשירי חשמל רציניים בלילה, אלקטרה מציעה 20% הנחה בכל ימות השבוע בין השעות 23:00 עד 7:00. סלקום מציעה הנחה של 20% מ-22:00 עד 7:00 אך בימי א'-ה' בלבד. פזגז מציעה בימי חול בלבד עד 15% הנחה בין 23:00 ל-7:00. פזגז גם מציעה הנחה של 10% בסופ"ש.
גם סלקום אנרג'י וגם אלקטרה פאואר מציעות הנחות שמעודדות נאמנות לקוחות: 5% הנחה על חשבון החשמל בשנה הראשונה, 6% על השנה השנייה, 7% על השלישית ואילך. לאלקטרה יש גם מסלול "הייטק" עם הנחה בשעות ארה"ב מ-23:00 עד 17:00: 8% בשנה הראשונה, 9% בשנייה ו-10% בשנה השלישית.
חברת "אמישראגז" מעניקה 6.5% הנחה גורפת בכל שעות היממה (הם היחידים שלא במסלולי שעות).
פרטנר ובזק עוד לא פרסמו את המסלולים שלהן.