ב-1969, אחרי שנתיים של ניסויים סודיים בצה"ל בטנק הצ'יפטיין, הפתיעה ממשלת בריטניה כשהודיעה למשרד הביטחון כי בניגוד להבטחותיה - היא לא תאפשר את מכירת הטנק לישראל, במהלך שהיה אמור לכלול גם ייצור מקומי שלו. שני הצ'יפטיינים הוחזרו לבריטים שחששו מחרם ערבי במקרה של ביצוע העסקה אבל ניצלו את צה"ל לשיפור הטנק שלהם, ומערכת הביטחון השיקה במקומו את פרויקט הטנק הישראלי מרכבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השבוע סגרה את החשבון ההיסטורי חברת רפאל, כאשר השלימה את רכישת הגלגול הנוכחי של מפעל הצ'פטיין בניוקאסל, שנקרא מאז 1985 פירסון אנג'נירינג. 100 מיליון ליש"ט שילמה רפאל עבור המפעל שמייצר כיום ציוד גישור והנדסה קרבית.
2 צפייה בגלריה
רפאל
רפאל
רפאל
(צילום: אביהו שפירא)
מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה רפאל בחו"ל אי-פעם, והגדולה ביותר אחרי רכישת יצרנית כלי הטיס הבלתי מאוישים אירונאוטיקס ביחד עם איש העסקים אביחי סטולרו, תמורת 850 מיליון שקל לפני שלוש שנים.
י', סגן ראש חטיבת יבשה וים ברפאל, אמר ל-ynet כי "לקוחות כיום כבר לא מבקשים רכש גומלין, אלא ייצור מקומי. סקרנו עשרות חברות עד שמצאנו את פירסון, שתאפשר רפאל לגדול ותייצר לה הזדמנויות חדשות בבריטניה.
"מעבר לעניין המרגש של רכישת המפעל שייצר את טנקי הצ'יפטיין ולפני כן את טנקי הצנטוריון שכן נמכרו לצה"ל, פירסון מתמחה כיום בייצור פלטפורמות נשלטות מרחוק ומשתתפת בהשבחות הרכב הקרבי המשוריין של הצבא הבריטי. זו חברה רווחית ומוצלחת, שתייצר את הצריח של טנק הצ'אלנג'ר 3 הבריטי החדש. התוצאות שלה יכללו כבר בדוחות רפאל לרבעון האחרון של 2022".
2 צפייה בגלריה
פירסון אנג'נירינג
פירסון אנג'נירינג
אמצעי הגנה ופריצה נגד מוקשים שפירסון אנג'נירינג מספקת לצבא האמריקני
(צילום: פירסון אנג'נירינג)
בתוך כך, שר ההגנה הבריטי, בן וואלס, הבטיח השבוע כי תקציב הביטחון המקומי יוכפל עד 2030 מ-48 מיליארד ליש"ט בשנה, ל-100 מיליארד ליש"ט, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה.
"יש עכשיו הרבה הזדמנויות בבריטניה, שכבר רכשה מאיתנו מיגון לרכב הקרבי המשוריין שהפעילה בעיראק ובאפגניסטאן, והציל את חייהם של יותר מ-100 לוחמים בריטים", הוסיף י'. "הבריטים גם החליטו כבר על רכישת מערכת 'מעיל רוח', ונוכל לספק להם אותה מייצור מקומי, או כל מוצר אחר של רפאל. פירסון גם פועלת ב-35 מדינות, ותוכל לסייע בשיווק מערכות של רפאל, כמו מערכת לפריצת שדות מוקשים שמשתלבת היטב במערך המוצרים של המפעל".
יש גם מקומות שעדיף למכור בהן תחת דגל בריטי ולא ישראלי. "זה יכול להגביר את הגמישות העסקית שלנו".
צוות של רפאל ינהל את פירסון? "לא תהיה שם נציגות ישראלית. מאוד התרשמנו מהנהלת המפעל, שמכירה היטב את העסק. לא כל החוכמה הניהולית נמצאת אצלנו, והמדיניות של רפאל שכבר מחזיקה 30 חברות בנות, היא להשאיר את ההנהלות המקומיות כאשר מדובר בחברה שעומדת על הרגליים".