ביום ראשון הקרוב, ייכנס לתוקף עדכון מדיניות החניה בכחול לבן בתל אביב-יפו. במסגרת העדכון, ולאחר שהעירייה חזרה בה מחלק משמעותי מהרפורמה בשל הביקורת הציבורית, מספר אזורי החנייה יגדל משבעה לתשעה אזורים, כך שלכל תושב יהיו פחות אזורים שבהם יוכל להחנות בחינם, והעירייה תחל לגבות תשלום לאחר שעתיים באזורים שלא משויכים לאזור מגוריהם.
לקראת כניסתה לתוקף של הרפורמה החלקית, חברת פנגו, שמחזיקה באפליקציית התשלום בכחול-לבן הנפוצה בארץ, פרסמה נתונים חדשים לפיהם כ-20% מתנועת הרכבים ברחובות תל אביב-יפו נגרמת בשל חיפושי חניה, וכי זמן החניה היומי הממוצע של תושבי תל אביב בחניונים עומד על שלוש שעות, 54 דקות ו-58 שניות.
עוד לפי החברה, תושבי תל אביב-יפו מהווים כ-40% מכלל הפעלות החנייה בחניונים ברחבי העיר וכי בכל הנוגע לאורך זמן החניה, ממוצע שעות החניה בחניונים במהלך היום בתל אביב עומד על 03:56:22 שעות בקרב תושבי העיר לעומת 03:26:49 בקרב תושבי חוץ.
עוד טוענים בפנגו כי בשעות הלילה, תושבי תל אביב חונים בממוצע 6:08:50 שעות בחניונים, כאשר הממוצע הגבוה ביותר הוא בחניונים במרכז העיר, שם חונים בממוצע 7:13:07 שעות לעומת שעתיים וחצי בממוצע, באזורים אחרים (צפון העיר, חוף היום, דרום העיר). ממוצע שעות החנייה של תל אביבים בחניונים בסופי שבוע עומד על 03:25:36 לעומת אמצע השבוע שם חונים בממוצע 03:01:58.
מחירי החניה בכחול לבן לתושבי תל אביב נעים בין 4.9 שקלים לשעה באזורים שאינם במרכז, ועד 8.68 שקלים לשעה במרכז. בהשוואה לערים מרכזיות אחרות בישראל, מחיר החניה בתל אביב גבוה יותר, שכן בירושלים המחיר לתושבים עומד על 6.6 שקלים לשעה, באר שבע גובה 4.9 שקלים לשעה ובחיפה לא קיים מחיר לחניה בכחול לבן לתושבים.
עוד עולה מהנתונים כי תל אביב דומה במחירי החניה שלה בכחול לבן לערים מרכזיות ברחבי אירופה: בתל אביב המחיר הממוצע לתושב הוא 6.79 שקלים לשעה, בעוד המחיר הממוצע לתושב לונדון עומד על כ-7.5 שקלים לשעה, בפריז, באמסטרדם ובברצלונה על כשבעה שקלים לשעה וברלין מציעה את המחיר הזול ביותר, של כ-5.5 שקלים לשעה. למרות שהפער בתעריפי החניה אינו גדול, יש לציין כי יש ערים באירופה שכלל לא מאפשרות כניסה עם רכב לאזורים מרכזיים בעיר.
ליטל פרנקל, סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי בפנגו, מסרה כי "לנוכח הנתונים שפורסמו, אנו רואים כי תושבי תל אביב מורגלים לחניה בחניונים במיוחד בשעות הלילה ובאזורים המרכזיים של העיר, מה שיעזור להם להתמודד באופן טוב יותר עם מדיניות החניה החדשה. כמו כן, אנו גם רואים כי מחירי החניה בתל אביב מעט יותר זולים מהממוצע של ערים מרכזיות אחרות באירופה, בכך בעצם תל אביב מיישרת קו עם ערים אלו".
העירייה עשתה חצי פרסה
השינויים בהסדרי החניה בתל אביב הם למעשה חלק מהתיקון לפקודת התעבורה, אשר כונה גם "הרפורמה בחניה", אשר היה אמור לגרום לכך שעיר עם 40 אלף תושבים תחויב לגבות תשלום על חניה בכחול לבן. אולם, הרפורמה נדחתה לשנת 2027 ורוככה משמעותית לערים עם 120 אלף תושבים ומעלה בלבד, ובהתאם גם עיריית תל אביב החליטה שהיא מבטלת חלקים משמעותיים ברפורמה העירונית.
כך למשל, בעוד בהתחלה הכריזה העירייה כי העיר תחולק ל-14 אזורי חניה וכי כל התושבים ישלמו על חניה בכחול-לבן באזור שמחוץ לאזור מגוריהם, החליטה העירייה לבסוף להקטין את מספר האזורים ולתת לתושבים כאמור שעתיים ראשונות בחינם. בנוסף, העירייה חזרה בה לחלוטין מהכוונה להטיל אגרה שנתית בסך 500 שקל עבור תו חניה שני למשפחה.
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, שהתנגד נחרצות למדיניות של עיריית ת"א, הבין כי לא יצליח לבטל את חוק העזר העירוני בחקיקה ראשית, אבל בתמורה לכך שיפסיק לנסות ולבטל אותו, התחייבה העירייה בפני משרד הפנים להקטין את מספר האזורים. "ציפיתי מראש העיר שיבטל את חוק העזר וילך יותר לקראת התושבים שלו, הוא לא עושה את זה משיקוליו שלו. עיריית תל אביב לא צריכה עוד כסף מהתושבים, גם ככה לא פשוט לגור בה. אם העירייה תחזור בה מהסיכום אני מצפה ששר הפנים יבטל את חוק העזר", אמר ביטן.
כמו כן, בעירייה הודיעו כי תושבים בעלי תו חניה שיחנו מחוץ לאזור החניה שלהם למעלה משעתיים תינתן הנחה בגבוה של 30% מתעריף המבקר שעומד – 8.68 שקלים במרכז העיר במקום 12 שקל למבקר ו-4.90 שקלים ברחבי העיר במקום שבעה שקלים למבקר. לצד זאת, חנייה בתשלום תוקדם משעה תשע כיום לשעה שמונה בבוקר בכל העיר, ובימי שישי ובערבי חג תסתיים חובת התשלום ב-17:00 במקום 13:00 כיום – מה שאומר הרבה יותר שעות תשלום בשבוע.