"טבע נאבקה בשנים האחרונות לא להפסיד כסף ולייצב את עסקיה, עכשיו היא משחקת כדי לנצח", כך אמר היום (שלישי) ריצ'רד פרנסיס, מנכ"ל החברה במסיבת עיתונאים שערך במטה ברמת החייל, במהלכה הציג את אסטרטגיית הצמיחה של החברה.
"אני לוקח אחריות על היותה של טבע מניית העם, שמשפיעה על הפנסיה של רוב הציבור", הוסיף פרנסיס. "אני מאמין שהחברה צריכה להיות מוערכת יותר משוויה כיום, בגלל התרופות שבצנרת (לסכיזופרניה, מיגרנה ותנועות לא רצוניות) והצמיחה שרשמנו. אני מאמין שיעריכו אותנו שונה מעכשיו. עוד אמר כי הגידול יתבצע בצמיחה אורגנית ולא על ידי רכישות של חברות כבעבר, "כאשר ב-2027 אנחנו אמורים להגיע ליעד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ"ל טבע, במפגש העיתונאים
ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ"ל טבע, במפגש העיתונאים
ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ"ל טבע, במפגש העיתונאים
(צילום דוברות טבע)
בשבוע שעבר פרסמה החברה את הדוח הכספי השנתי שלה, ממנו עלה כי לאחר עשור של משבר, 2023 מסתמנת כתחילת הקאמבק של החברה. לראשונה מזה חמש שנים היא חזרה להציג צמיחה: המכירות צמחו ב-6.3% והסתכמו ב-15.8 מיליארד דולר. זאת אחרי שנים של משבר מאז רכשה ב-2016 את חברת התרופות אקטיביסט תמורת 40 מיליארד דולר, שהעמיסה על החברה חוב ענק, שהצטמצם במהלך 2023 לסך של 16.6 מיליארד דולר לעומת 18.4 מיליארד דולר בשנה מקבילה.
סיבות נוספות למשבר שחוותה בשנים האחרונות היו הירידה במכירות של קופקסון, תרופה שהפטנט שלה פג וגרסאות גנריות שלה הציפו את השוק והורידו את מחירה, וכן פרשת האופיואידים (משככי הכאבים שגרמו להתמכרות מטופלים) בהם הסתבכה טבע ונאלצה לשלם קנס ענק בסך 4 מיליארד דולר לשלטונות האמריקניים.
עוד עולה מהדוחות כי לראשונה מאז 2016 הגדילה טבע את מספר העובדים שלה וגייסה אשתקד 1,300 עובדים חדשים. מספר עובדי החברה בעולם מסתכם כעת ב-36,472, עלייה של 3.8% בהשוואה לשנה הקודמת. בישראל מועסקים 3,385 עובדים, גידול של 145 עובדים לעומת 2022. יש לציין כי בשנת 2012 העסיקה החברה בישראל 7,400 עובדים. מאז סגרה חלק מהפעילויות בארץ והעבירה את הייצור למפעליה בחו"ל וכיום נותר המפעל בכפר סבא, המרלוג במודיעין ואתר אביק בנתניה, כאשר חטיבת חומרי הגלם ברמת חובב עומדת למכירה.
השיפור בתוצאותיה הקפיץ את מחיר המניה בשנה האחרונה ב-24%, והיא עומדת כעת על 13 דולר, בהשוואה ל-70 דולר בשנות השיא. טבע נסחרת כיום לפי שווי חברה של 14.5 מיליארד דולר.