בשיתוף בנק הפועלים

וילה ויטראז' - תעודת זהות

תחום פעילות: תיירות
היזמים: יובל, איריס וגיל אולשנסקי מבית הלל
שנת הקמה: 1999
מספר עובדים: 40
העסק בקצרה: ויטראז' כפר נופש בצפון בהשראה איטלקית, המשלב בית קפה שמבוסס על ירקות וגבינות מתוצרת מקומית
את האנרגיה המיוחדת של האזור תחושו כבר בדרך: וילה ויטראז', ריזורט קטן ובוטיקי, נמצא בלב עמק החולה הירוק, סמוך למטע עצי הפקאן במושב בית הלל. בית הקפה החדש במקום, שהפך לאזור עלייה לרגל למטיילים ולתושבי הסביבה, מתהדר בירקות הטריים המוגשים וגדלים בחווה האורגנית הסמוכה.
את מתחם הנופש הקימו בשנת 1999 איריס וגיל אולשנסקי, לאחר שביקרו באיטליה במתחם דומה והתאהבו בסגנון. תיירות הפנים עדיין לא הייתה מפותחת כמו היום, וכפר הנופש היה משהו יוצא דופן בזמנו - הצמחייה שמזכירה גן בוטני, סגנון העיצוב האירופי המוקפד. כיום עובדים במתחם כ־40 איש (גם בבית הקפה וגם בבתי האירוח), ולמשפחה שהתרחבה מאז תוכניות להתפתח עוד יותר.
וילה ויטראז' כולל היום תשע יחידות אירוח מפנקות, מתחם ספא, בריכה מחוממת וג'קוזי, ובסמוך לו נמצאים בית הקפה וגינת הירק האורגנית, שבה גם נערכים סיורים ומתבצע קטיף עצמי. במהלך תקופת הקורונה קיבלה המשפחה החלטה עסקית, להפוך את מה שהיה חדר האוכל של אורחי כפר הנופש לבית קפה בשם "פרישטיק", שפירושו ארוחת בוקר ביידיש. המיוחד במקום הוא, שכל מה שמוגש הוא Farm to table, מהגינה היישר לשולחן; הירקות נקטפים בגינת הירק האורגנית במתחם, מתובלים ועוברים ישר לצלחת של הלקוחות.
1 צפייה בגלריה
וילה ויטראז'
וילה ויטראז'
"אנחנו כל הזמן חושבים איך להתפתח". יובל, גיל ואיריס אולשנסקי בווילה ויטראז'
(צילום: אפי שריר)
המהלך, שנולד כפתרון יצירתי בתקופת הקורונה, הצליח מעל המצופה. "פתיחת חדר האוכל לבית קפה שפתוח לקהל הרחב התבררה כמהלך משמעותי", מסביר יובל אולשנסקי (33), בנם של איריס וגיל, שמנהל כיום את המקום. "הופתענו מאוד מהביקוש. בית הקפה הפך מהר מאוד להצלחה. בהתחלה הגיעו בעיקר אנשים מהאזור, אבל היום מגיעים המון אנשים מהמרכז, שבאים לטייל בסביבה ולחוות את הטעמים של הגליל".
מנטל כלכלי, חדר האוכל הפך לבית קפה פורח ומשתלם, שמארח מאות אנשים בשבוע. "אני חושב שיש כמה סיבות להצלחה", אומר יובל, "ראשית, המקום מיוחד ויפה בצורה יוצאת דופן. מעבר לכך, אנחנו מגדלים בגינה אורגנית ענקית את הירקות לבית הקפה ומשתמשים בגבינות ובתוצרת מקומית. הכל טרי ומחובר לאדמה של הגליל, ואנשים מעריכים את זה. הדבר הנוסף הוא המיתוג הנפרד לבית הקפה בתוך העסק הקיים".
יובל אולשנסקי החליט להצטרף לעסק בגיל 22, לאחר שהשתחרר מהצבא. "ההורים שלי הקימו את 'וילה ויטראז'' כשהייתי בן 10, וכילד לא העליתי בדעתי שיום יבוא ואני אנהל את המקום. עם השנים התחלתי לאהוב את זה. המקום לימד אותי לאהוב אנשים".
תוך כדי ניהול העסק למד יובל פילוסופיה ומשאבי אנוש, מה שהעניק לו, לדבריו, "כלים בסיסיים לעבודה באופן כללי". "במהלך הלימודים הכרתי את יעל אשתי ויש לנו ילדה בת ארבע. חשוב לי לשמור על איזון בין עבודה לבין חיי משפחה, ובעיקר מעניינת אותי חוויית האירוח הכוללת של הלקוחות שלנו: הווייב שאנחנו מציעים מורגש מהאווירה בחדרים ועד האוכל שמוגש פה".
לעסק המשפחתי עתידים להצטרף בחודשים הקרובים גם יהונתן, אחיו של יובל, ואשתו. לפי יובל, "ההתחלה בעבודה לצד ההורים הייתה מורכבת; צריך ללמוד לעבוד כעסק משפחתי. זה תהליך 'נושם', אך עם הזמן לומדים לפתח יחסי עבודה גם בתוך הדינמיקה המשפחתית. מדובר בתהליך מתמשך, כל הזמן קורים דברים, וזה דורש עבודה והרבה סבלנות". "ההורים שלי מאוד גאים", הוא מוסיף.
לתחרות "העסקים הקטנים" החליטו להירשם כדי לקבל ייעוץ בעיקר מבחינת שיווק ומיתוג. "כרגע ויטראז' ופרישטיק הם שני עסקים שממותגים בנפרד", מסביר אולשנסקי, " יש לנו בעצם עסק בתוך עסק, והאתגר הוא לשלב ביניהם מבחינה שיווקית ומיתוגית. לכן היינו שמחים לקבל סיוע מגורם שיווקי, שיעזור לנו להגיע לתוצאה מיטבית. אנחנו רוצים שיידעו שאנשים שמגיעים לוויטראז' יכולים ליהנות גם מחוויה של 'פרישטיק'".
מה החלום?
"להמשיך לראות את העסק משתנה כל הזמן", מסביר יובל, "יש לנו הרבה תשוקה, ואנחנו חושבים כל הזמן איך להתפתח. למשל, אחד הרעיונות הוא לפתוח במקום מעדנייה. בעיניי, עסק שלא מתפתח הולך אחורה".
"לפתוח בית קפה זה דבר שדורש המון מאמץ והתמסרות מלאה", הוא ממשיך, "לא ידעתי כמה. ההתחלה הייתה מאוד קשה, אבל יש לנו צוות מאוד טוב. לאנשים שעובדים כאן מאוד אכפת; הם עושים את המקום למיוחד, ואני מאוד מעריך אותם על כך. את יכולה לראות את השפית יוצאת מהמטבח וקוטפת השלמות לסלט. זה יוצר משהו יוצא דופן".
בשיתוף בנק הפועלים