104,909 זכאים חסרי דיור נרשמו להגרלה השישית של תוכנית "דירה בהנחה" – ויתחרו על 6,816 דירות מוזלות ב-16 יישובים ברחבי הארץ. כך עולה מנתונים שפרסם היום (רביעי) משרד הבינוי והשיכון. זאת לאחר שהלילה ננעלה ההרשמה להגרלה, ותוצאותיה יפורסמו לזוכים בשבועות הקרובים.
החל מהיום נפתחה ההרשמה להנפקת אישורי זכאות לקראת ההגרלה הבאה. בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל האחרונה בצל מלחמת חרבות ברזל, תינתן עדיפות למשרתי מילואים פעילים ולמשפחות עם ילדים נכים, אולם פניות ל-ynet העלו כי חלק ממשרתי המילואים לא הספיקו להירשם להגרלה הנוכחית בשל נוכחותם בחזית. לכן במשרד השיכון האריכו את מועד ההרשמה עד הלילה, במקום עד לפני מספר ימים.
1 צפייה בגלריה
אתר דירה בהנחה
אתר דירה בהנחה
אתר דירה בהנחה
(צילום מסך)
עם זאת, חלק ממשרתי המילואים לא הספיקו להירשם לצורך הנפקת תעודת הזכאות, הרשמה שנסגרה כבר ב-22 בינואר, ולכן העובדה שההרשמה להגרלה הוארכה לא תרמה להם. מבדיקת ynet עולה כי לא ניתן היה להאריך את זמן ההרשמה להנפקת תעודות הזכאות משום שמדובר בתהליך שאורך זמן (הנפקת התעודה). לכן ההרשמה לכך נפתחה כבר כעת, למרות שעדיין אין תאריך עתידי להגרלה השביעית.

העיר הכי מבוקשת - רחובות

על פי הנתונים, רחובות מובילה בפער אדיר עם 43,880 זכאים חסרי דיור שנרשמו להגרלה ומקווים לזכות בדירה מוזלת, אחריה קריית גת עם 36,080 זכאים שנרשמו ובמקום השלישי פתח תקווה עם 31,761 משקי בית שנרשמו להגרלה. העיר מודיעין במקום הרביעי, לאחר שנרשמו להגרלה שבה 25,781 זכאים, ואחריה אשקלון עם 22,769 זכאים שנרשמו.
בעיר החרדית אלעד נרשמו 23,253 זכאים וביישוב בית דגן שליד נתב"ג נרשמו 21,729 חסרי דיור. בקריית עקרון שבשפלה נרשמו 14,012 חסרי דיור, בירושלים 11,832 משקי בית וביישוב בני עי"ש שליד גדרה נרשמו להגרלה 12,021 חסרי דיור. בצפת נרשמו 8,223 זכאים, ביישוב החרדי רכסים 7,443 זכאים, באילת 6,812 זכאים, בקריית מלאכי 8,860 משקי בית, במעלות תרשיחא 3,625 זכאים ובקריית שמונה 2,540 זכאים בלבד נרשמו להגרלה.
על פי הנתונים של משרד השיכון, בהגרלה זו בוצעו למעלה ממיליון וחצי הרשמות להגרלות, מאחר שכל זכאי רשאי להירשם לעד 3 יישובים ולכל ההגרלות ביישובים אלו. נמסר כי החל מהיום, יחלו גורמי המקצוע במשרד לבצע בדיקות טכניות, לאחריהן יתחיל הליך ביצוע ההגרלות במערכת ממוחשבת, ללא מגע יד אדם, בניהולה של ועדה ובפיקוחו של רואה חשבון מוסמך. חישוב התוצאות מתבצע בחדר הגרלות סגור, בנוכחות ועדת ההגרלות המפקחת, בודקת וחותמת על תוצאות ההגרלה. עם סיום תהליך זה יופצו הודעות הזכייה לזוכים.

הכי הרבה דירות מוזלות - בקריית גת

גובה ההנחה במכרזי "דירה בהנחה" הוא 20% ממחיר השוק או עד 300 אלף שקל, הגבוה מביניהם. ביולי 2023 החליטה מועצת מקרקעי ישראל לשנות את גובה ההנחה, כך שבחלק מהערים היא שונתה ל-600 אלף שקל או 25% מהמחיר למ"ר.
ההגרלה כוללת, כאמור, 6,816 דירות מוזלות ב-16 יישובים. העיר שבה יוגרל המספר הגבוה ביותר של דירות מוזלות היא קריית גת עם 2,666 יחידות דיור ב-21 הגרלות. כך שהסיכוי הגבוה ביותר לזכייה הוא בעיר הדרומית, שעוברת בשנים האחרונות תנופת בנייה עם הקמת רובע המגורים כרמי גת, המיועד למגזר הכללי ולמגזר החרדי. אחריה העיר החרדית אלעד שליד ראש העין, שבה יוגרלו 931 דירות מוזלות לתושבי העיר ב-9 הגרלות. לאחר מכן כבר יש פער במספר הדירות: כך, ברחובות מוצעות 622 דירות מוזלות ב-7 הגרלות, וביישוב בני עי"ש שליד גדרה, שעובר גם הוא מתיחת פנים משמעותית, מוצעות 556 דירות מוזלות ב-6 הגרלות.
העיר אשקלון, שספגה מטחים כבדים במלחמת חרבות ברזל אבל עוד לפני המלחמה הובילה במכירת דירות חדשות, ניצבת במקום החמישי ברשימה עם 546 יחידות דיור שיוצעו לזכאים ב-11 הגרלות. אחריה היישוב קריית עקרון שליד רחובות, שבו יוצעו 486 דירות מוזלות ב-3 הגרלות לזכאים. במודיעין יוגרלו רק 187 דירות ב-3 הגרלות, בפתח תקווה יוגרלו 154 דירות בלבד בהגרלה אחת ובמעלות-תרשיחא שבצפון הארץ יוגרלו 141 דירות ב-2 הגרלות.
ביישוב רכסים שבעמק זבולון יוגרלו 117 יחידות דיור בהגרלה אחת; באילת יוגרלו 114 דירות מוזלות ב-2 הגרלות; בקריית שמונה יוגרלו 87 דירות מוזלות ב-2 הגרלות; ביישוב בית דגן שליד נתב"ג יוגרלו 63 דירות בהגרלה אחת; בקריית מלאכי יוגרלו 59 דירות בהגרלה אחת; בירושלים, העיר עם מספר התושבים הגדול ביותר בארץ, יוצעו רק 46 דירות מוזלות בהגרלה אחת, כך שנראה שהסיכוי לזכייה בבירה הוא הנמוך ביותר; ובצפת יוגרלו 41 דירות מוזלות בהגרלה אחת.
חשוב לציין כי ניתן לממש זכייה אחת בלבד, כך שאם זכאי זכה במסגרת תוכנית מענקי יד שנייה - אין באפשרותו להירשם להגרלות דירה בהנחה שכוללות דירות חדשות מקבלן. במשרד השיכון ציינו כי מי שיקבל הודעה על זכייתו בתוכנית מענקי יד שנייה, תבוטל הרשמתו לכל ההגרלות האחרות שנרשם אליהן במסגרת דירה בהנחה ולא יאושר לו להירשם להגרלות נוספות (אלא אם יבטל את זכייתו בהגרלה זו). בכלל זה, יוסר רישום הזוכה מרשימות ההמתנה בהגרלות קודמות שבהן השתתף, וכך תימנע ממנו האפשרות לזכות בהגרלות דירה בהנחה, גם אם לא מימש את זכייתו.
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מסר: "שמירה על הרציפות בתחום הנדל"ן חשובה ביותר במיוחד בימים אלה, והמספרים מראים כי גם הציבור משתף פעולה. מרגשים אותי בעיקר הזכאים שנרשמו להגרלות בקרית שמונה ואשקלון, אלפי משפחות שרואות את עתידן בערים אלו ומאמינות ביישוב הארץ. חובתנו המוסרית לכלל אזרחי ישראל היא לתת מענה דיור ראוי ואיכותי, ואנו עובדים בצורה מאומצת ושיטתית על מנת לייצר ולהציע פתרונות מגוונים".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, הוסיף: "המטרה העיקרית שעומדת לנגד עינינו היא לאפשר לזוגות הצעירים ולחסרי דיור להגיע לקורת גג מתאימה לצרכיהם. בשבועות הקרובים יפורסמו תוצאות ההגרלה וכ-7,000 משפחות יתבשרו על זכייתן. תוכנית דירה בהנחה ממשיכה והיא חלק מתוכנית הנדל"ן שאושרה בממשלה. בתוכנית הנדל"ן מוקצים מיליארד שקלים לסבסוד פיתוח כדי להגדיל את היצע השווקים ולייצר בשנה הקרובה הגרלות נוספות. בנוסף שמנו דגש לתמרוץ מתן היתרים ברשויות המקומיות, ונקטנו בצעדים נוספים כדי לדאוג שמספר התחלות הבנייה יגדל וענף הבנייה בישראל לא יפסיק לעבוד".
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, ציין: "עם סיום מועד ההרשמה להגרלה אנו עדים לביקוש גבוה לדירות במסלול דירה בהנחה, המבטיח לזוגות צעירים ולחסרי דיור פתרונות דיור בהנחות משמעותיות ביותר. נמשיך להקצות אלפי יחידות דיור במחירים מופחתים מדי שנה כדי לספק את הביקושים הקיימים בשוק ליחידות דיור מוזלות".