שתיים מהמאפיות הגדולות בישראל, אנג'ל וברמן, הגישו אתמול (שלישי) עתירה לבג"צ נגד החלטת המפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר יונתן בצלאל, שלא להעלות את מחיר הלחם שבפיקוח בעדכון שוטף לפי עליית המדדים בשיעור של 5%. זאת, הגם שלטענת המאפיות התנאים הקבועים בחוק - התקיימו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במסגרת העתירה טוענות המאפיות באמצעות עוה"ד ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ ושות' כי "עניינה של העתירה בהתנהלות שערורייתית של המשיב (המפקח על המחירים, ל.ד) אשר פוגע ברגל גסה בקניינן של העותרות (המאפיות, ל.ד) ובחופש עיסוקן, שעה שהוא מסרב לעדכן עדכון שוטף את מחירי הלחם שבפיקוח, הגם שהחוק מחייבו לעשות כן. המשיב גמר אומר שלא להעלות את מחירי הלחם שבפיקוח ויהי מה, וזאת הגם שהחוק מחייבו לעשות כן. החוק העניק לעותרות הגנה מפני התעמרות כזאת, וקבע כי במצב דברים זה יש לראות את בקשתן להעלאת מחירי הלחם שבפיקוח - כאילו התקבלה באופן אוטומטי לפי החוק. התנהלותו של המשיב פוגעת באופן קשה ויומיומי בפרנסתן של העותרות. כל יום שבו מחירי הלחם שבפיקוח אינם מעודכנים בעדכון שוטף בהתאם לחוק מסב לעותרות נזק כלכלי כבד, שאין הן אמורות לשאת בו, ואשר עלול לפגוע ביכולת העותרות להמשיך ולייצר את מוצרי הלחם שבפיקוח".
1 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)
במאי 2022 המליצה ועדת המחירים לשרי האוצר והכלכלה להוציא את מוצרי הלחם המפוקחים מפיקוח. בעתירה נטען כי בעקבות דחיית ההמלצות בתוך יום אחד ללא כל הנמקה על-ידי שרת הכלכלה לשעבר, הגישו המאפיות עתירה לבית המשפט העליון ביולי 2022. עתירה זו ממתינה לקבלת עמדת השרים החדשים אשר צפויים להגיש את תגובתם בתחילת חודש מרץ.
בינתיים, טוענות המאפיות, כל עוד משטר הפיקוח נותר בעינו, ובהתאם לאמות המידה המקצועיות שנקבעו ע"י משרד הכלכלה, יש צורך בהעלאת מחיר הלחם בעדכון שוטף לפי עליית המדדים הרלבנטיים: התייקרות בעלויות הייצור (עלייה בעלות חומרי הגלם, שכר העבודה והאנרגיה). בהתאם לכך, בדצמבר 2022 פנו המאפיות למפקח על המחירים בבקשה להעלאת מחיר הלחם שבפיקוח.
עו"ד ירון קוסטליץעו"ד ירון קוסטליץצילום: מוטי קמחי

נטען כי בהתאם לחוק, נקבע מנגנון אוטומטי לפיו בחלוף תקופה בת 30 ימים בה המפקח על המחירים לא נעתר לבקשה להעלאת המחיר – יראו את הבקשה כאילו אושרה.
נוכח האמור, הוגשה אתמול עתירה לבג"צ, לפיה יש להורות למפקח לתת היתר להעלאת מחיר הלחם המפוקח בשיעור של כ-5%. השופטת ענת ברון קבעה כי על המפקח על המחירים וועדת המחירים להגיש תגובתם לעתירה עד ל-9 במרץ.
ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר: "המפקח על המחירים איננו חותמת גומי של המאפיות. מוטלת עליו אחריות לבחון בקפידה את הבסיס העובדתי לדרישת המאפיות לייקר מחיר הלחם המפוקח. להחלטה על ייקור הלחם ישנה השלכה מיידית על הכיס של מאות אלפי אזרחים ולכן חובה לעשותה ברגישות ובמקצועיות. נגיב לעתירה בבית המשפט".