יהודה זיסאפל, אחד מבכירי תעשיית ההייטק בישראל, נפטר הלילה (א') ממחלה והוא בן 82. זיסאפל היה אחד ממייסדי חברת רד בינת ביחד עם אחיו זוהר זיסאפל שנפטר אף הוא בשנה שעברה ממחלה.
לזיסאפל תואר ראשון ושני בהנדסת חשמל מהטכניון, ותואר שני במנהל עסקים מהפקולטה לניהול בית הספר למוסמכים. בתחילת דרכו עבד בחברת מוטורולה ומספר שנים לאחר מכן הקים את חברת ביטקום שעסקה בתחום התקשורת ובהמשך החליפה את שמה לבינת, שייצגה בארץ מספר יצרנים בינלאומיים בתחום התקשורת והאלקטרוניקה. בשנות ה-80 החלו האחים לייצר מערכות אלקטרוניות תחת חברת רד .
2 צפייה בגלריה
יהודה זיסאפל
יהודה זיסאפל
יהודה זיסאפל
(צילום: אביגיל עוזי)
עם השנים הוקמו תחת רד בינת מעל ל-20 חברות כאשר הבולטות הן רד תקשורת מחשבים, רדוור ואחרות. השניים אף השקיעו רבות בתחומי הנדל"ן והחזיקו מתחמי משרדים בהר חוצבים בירושלים, רמת החייל ועוד. יהודה ואישתו נאווה הקימו את חברת מדעי החיים נעורים שמתמחה בייצור מלטונין. האחים אף הקימו את חממת רד בינת לתחום מדעי החיים.
בראיון שהעניק יהודה זיסאפל לפני מספר חודשים לדיאנה בחור ניר בכלכליסט סיפר זיסאפל היה גם פטרון של כנרים, ודמות מפתח באחד הענפים התוססים של התרבות הישראלית. יש לו אוסף נדיר של עשרות כינורות עתיקים - רובם מושאלים לנגנים הכי טובים בארץ, שממריאים איתם לקריירה בינלאומית. הוא השאיל אוסף כינורות וויולות עתיקים מהטובים בעולם, בשווי עתק, לעשרות רבות של כנרים צעירים מהמבטיחים בישראל, לתקופות ארוכות או לקונצרטים ותחרויות ספציפיים.
זיסאפל סיפר לכלכליסט בראיון מ-2010: "אני מנגן בערבים, בבית, בשביל עצמי. אני מאוד אוהב את הכינור ומאוד אוהב מוזיקה, זה עושה לי טוב. אני מתרגש מהנגינה, שמשתנה מכלי לכלי, ויודע פחות או יותר להתאים אותם לכנרים שונים. לכל כנר יש האישיות שלו והסגנון שלו". בינואר האחרון הספיק להיות בקונצרט מחווה שבמוזיאון תל אביב לאמנות של יצירות שהלחין.
2 צפייה בגלריה
 זהר ויהודה זיסאפל
 זהר ויהודה זיסאפל
זהר ויהודה זיסאפל
(צילום: שלמה שהם, דוברות הטכניון)

על היחסים עם אחיו שנפטר לפני יותר מחצי שנה אמר לכלכליסט: "היינו מצד אחד עצמאים מאוד ומצד שני מחוברים חזק בעת ובעונה אחת. בחלקים היותר טכנולוגיים זוהר הוביל, בחלק השיווקי ובמכירות אני הובלתי יותר. זה היה משלים. העבודה יחד תמיד היתה לטובה. מתי הוא חסר לי? כל הזמן".
אחיך העריץ את ההחלטה שלך להתחיל להלחין מוזיקה בגיל 70. "לא מעיד הנחתום על עיסתו. בקומפוזיציה המוסיקלית יש דברים שמקבילים לקומפוזיציה העסקית. יש את העניין של החדשנות, של ההתרגשות, של להמציא דברים חדשים במוסיקה, ובעסקי זה אותו דבר. כמו שלנו לקח לנו זמן כמדינה לצאת מנקודת ההתחלה של אפס להגיע להיות סטארט-אפ ניישן, האמנתי שבשלב מסוים אוכל לעשות את זה/להגיע לזה גם במוזיקה. כרגע אני מתמודד עם ענייני בריאות, מקווה שעושה את כל מה שאפשר בעניין".
עמותת רד מעניקה מלגות לימודים למעוטי יכולת. קידמת מפעל שהתמסד, פרויקט 'אופקים להייטק' שמקדם צעירים מן הפריפריה לרכוש תואר בהנדסה ובמדעים. "זה ברור שחינוך זה הא ב' של כל דבר".
בשיחה עם כלכליסט אמר דרור בין, מנכ"ל הרשות לחדשנות ובעבר מנכ"ל רד כי "יהודה היה אדם עם חזון, אדם עם יכולת ביצוע ומעל לכל אדם. כשתעשיית ההייטק הייתה בחיתוליה, בתחילת שנות השמונים, יהודה חלם, הקים והצמיח, יחד עם אחיו זהר, את מה שמוכר היום כקבוצת רד בינת אשר כוללת עשרות חברות גלובליות הפועלות מישראל והמעסיקות אלפי עובדים. יהודה היה איש עסקים וטכנולוגיה מהשורה הראשונה אבל גם ציוני בכל רמ"ח אבריו - אשר בכל החלטה עסקית שקיבל חשב תמיד גם על טובת מדינת ישראל ועל הכלכלה הישראלית".