"אנחנו נחושים להחזיר את האינפלציה ליעד שנקבע - 1% עד 3%. אני מאמין שזה יקרה ברבעון הראשון של שנת 2023". כך אמר הערב (ב') נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בשיחה עם ynet כמה שעות לאחר שבנק ישראל הכריז על העלאת ריבית שנייה במשק בתוך שישה שבועות - במהלך שלא נרשם כמותו זה 11 שנה - וברקע האינפלציה שהגיעה החודש ל-4%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דברי של הנגיד מגיעים כאמור לאחר שהוועדה המוניטרית של הבנק הודיעה על העלאת ריבית נוספת בשיעור חד של 0.4%, כך שהריבית הבסיסית במשק תעמוד החל מהשבוע על שיעור של 0.75% וריבית הפריים על 2.25%.
1 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד טען הנגיד כי אינו מודאג משיעורי האינפלציה הגואה בישראל ואמר: "יש לנו משק חזק ואיתן, אולם אנחנו מצויים בתקופה של אי-וודאות, כאשר ברקע המלחמה באוקראינה והקורונה. אנחנו עוקבים אחר המצב ולכן ביצענו כבר כמה פעולות ובהן תחילת התהליך שאנו מצויים בו כעת של העלאת הריבית.
"אנחנו מתחת לעשירון התחתון באינפלציה מבין כל מדינות ה-OECD", הדגיש הנגיד והוסיף כי "התפקיד שלי הוא בין היתר לדאוג, אבל אנחנו בהחלט במינון הנכון כעת, עם העלאת הריבית היום. יש לנו משק איתן ויציב אבל אנחנו גם רואים את הירידות בבורסות בחו"ל ואת כל המתרחש בעולם. אנחנו עוקבים אחר המצב מקרוב, כולל בענף ההייטק, ואני רוצה לומר שגם קטר ההייטק של ישראל הוא איתן וחזק והוא חשוב מאוד לכלכלת ישראל".
באשר להעלאות ריבית נוספות שצפויות בהמשך השנה, אמר הנגיד כי "התחזית שלנו היא שברבעון הראשון של שנת 2023 הריבית תגיע לשיעור של 1.5%, אבל צריך לזכור שיש כעת אי-ודאות מאוד גדולה ואנחנו רואים את זה בכל מקום. זה תהליך".
בחודש שעבר העלה כבר בנק ישראל את הריבית משיעור השפל בכל הזמנים של 0.1%, לשיעור של 0.35%, ובכך פתח בעידן חדש של העלאות ריבית. פרופ' ירון הודיע כבר בחודש שעבר כי לאור מצב המשק בישראל והמתרחש בשווקי העולם, הריבית תעלה כעת בהדרגה אף עד לשיעור חזוי של 1.5% בעוד שנה. בחלק מהבנקים ובתי ההשקעות, כמו כלכלני בנק לאומי, צופים שהריבית בישראל אף תגיע בעוד שנה לשיעור של 2%.
בהחלטתו היום אימת בנק ישראל את התחזיות המוקדמות שהוועדה המוניטארית של בנק ישראל תעלה בפעם השנייה ברציפות את הריבית בישראל. בעקבות העלאת הריבית הבסיסית תעלה כאמור ביום חמישי הקרוב, לאחר היערכות הבנקים לשינוי, גם ריבית הפריים משיעור של 1.85% לשנה לשיעור של 2.25%.