בגלל סכסוך עסקי: חברת תנובה מעכבת תשלומים לכ-70 ספקים של חברת דורו איטליאן פרודוקטס שבבעלותה, שמייצרת את מותג הפסטה הטרייה פסטה ריקו, רבים מהם חקלאים. כמה מספקי פסטה ריקו פנו ל-ynet בטענה שקיבלו לפני שבוע הודעה על עצירת התשלומים, עליה חתומים מנכ"ל פסטה דורו שי אלון ושותפו גיל בן דב, שייסדו את החברה וגם מחזיקים ב-49% מהחברה. מהמכתב עולה חשש שעצירת התשלומים תוביל לעצירת אספקת הסחורות לחברה ולהשבתת פעילותה. במכתב הם מבקשים כי הספקים ימשיכו את אספקת המוצרים והשירותים לחברה, כדי לאפשר את המשך פעילותה השוטפת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
"אנחנו מבקשים לעדכן אתכם באופן אישי במתרחש בחברה וזאת בעקבות החלטת תנובה ויו"ר הדירקטוריון מטעמה, מר שלום שמחון, לעצור את התשלומים לספקים ולנותני השירותים של החברה, ללא כל הצדקה ולמורת רוחנו", כך נכתב.
"בימים האחרונים הוצפנו בפניות מרבים מכם והקשבנו קשב רב להשלכות של עצירת התשלומים על כל ספק ונותן שירותים. כמי שבנו יחד חברה מאפס, אנחנו מודעים היטב למצב ולהשלכות ועושים כל שלאל ידינו על-מנת שהתשלומים יועברו ללא דיחוי".
מדובר בשורה ארוכה של ספקים מכל תחומי הפעילות של החברה. בין היתר, נעצרו התשלומים למחלבות קטנות המספקות גבינות מיוחדות לחברה, יצרני תבלינים וצמחי תבלין, ספקי תוצרת חקלאית מיישובי העוטף, ספקי אריזות, ספק ביצים, ספק הגז ונעצרו התשלומים לנותני השירותים של החברה הבת. לפי הערכות מדובר בעצירת תשלומים בהיקף של מיליוני שקלים שהיו אמורים להיות משולמים לספקים בתחילת מרץ.
לפי המכתב מדובר ב"צעד פסול שתנובה נוקטת בו במסגרת סכסוך בעלי מניות בחברת דורו שהתגלע בחודשים האחרונים ואין לנו אלא להצר על כך. חברת דורו היא חברה איתנה ומבוססת ויש ביכולתה לעמוד בכל התחייבויותיה הכספיות על נקלה".
אחד הספקים סיפר ל-ynet: "אנחנו מייצרים עבורם מוצר מסוים לפסטות. בדרך כלל הם עושים העברות ב-8 לחודש והכסף לא עבר. ביררתי מה קורה: פסטה ריקו חתמה על ההעברה הבנקאית לכל הספקים של החברה, אבל ביהמ"ש מחייב גם את תנובה לחתום על ההעברה ותנובה לא חתמה עליה. זאת התנהלות כוחנית ובעיה גדולה מאוד עבור ספקים קטנים. אנחנו במצב קשה אחרי המלחמה. מי חשב שיתנהגו איתנו ככה. מה רוצים מאיתנו? אנחנו לא חלק מהסכסוך הזה. חייבים לנו קרוב ל-200 מיליון שקל ואני הולך למשכן את הכליה שלי בבנק".
ספק נוסף סיפר ל-ynet: "גם עצרו תשלומים וגם שלחו לנו מכתב לפיו תנובה עצרה את התשלומים. שיתבגרו. זה מפתיע מאוד שתנובה נכנסת למקומות כאלה. זה שתנובה לא משלמת ויוצא מכתב כזה לספקים על סכסוך זה נראה לי לא לעניין לגמרי. זה בהחלט פוגע גם בשם של פסטה ריקו. הם לא חייבים לי סכום גדול - כמה עשרות אלפי שקלים, אבל זאת תקופה מאוד קשה וחשוב לחקלאי להראות תזרים שוטף".
ספקית שלישית סיפרה ל-ynet שאם המצב יימשך היא לא תוכל לשלם לעובדיה: "אני עובדת עם עוד חברות אבל כרגע אני ממשיכה לעבוד עם פסטה ריקו בלי שאני בטוחה שיגיעו אלי גם תשלומי עתיד וזה יכול להכניס אותי לסחרור. איאלץ להפסיק לעבוד איתם – זה כמו חבלה מכוונת בחברה".
2 צפייה בגלריה
פסטה ריקו
פסטה ריקו
פסטה ריקו
(צילום: אסף אמברם)
בסביבת תנובה טוענים כי הסיבה שתנובה מסרבת לשלם לספקים שרובם חקלאים היא ש"יש לשלם לכל הספקים". נטען כי אלון ובן דב "לא שילמו לסמנכ"לית הכספים ולמשרד עורכי הדין". מבדיקה עולה כי סמנכ"לית הכספים קיבלה משכורת. ולגבי משרד עורכי הדין - מדוע תנובה מחזיקה כבני ערובה את כלל ספקי החברה עבור ספק אחד?
מדובר במשרד עורכי הדין גולדפרב-גרוס-זליגמן שמונה על-ידי דירקטוריון החברה. מייסדי החברה מתנגדים למינויו, משום שלטענתם המשרד מעניק ייעוץ משפטי לתנובה. מדובר במינוי שנטען כי הדירקטורים של תנובה הנחיתו על החברה, שעד אז השתמשו במשרד עו"ד ויסגלס.
תנובה היא בעלת השליטה בפסטה ריקו מאז רכשה אותה ב-22.1 מיליון שקל ב-2019 ממקים החברה שי אלון ושותפו גיל בן דב, שנותרו בכירים בחברה: אלון כמנכ"ל ובן דב כדירקטור. יחד עם תנובה הם כמעט הכפילו את הכנסות החברה.
המשבר מול תנובה פרץ כשהשניים הודיעו לה על מימוש האופציה שניתנה להם בעסקה, לפיה תנובה תקנה את חלקם בחברה. הבעלים קיבלו הערכת שווי של כ-142 מיליון שקל ותנובה קיבלה הערכת שווי של 79 מיליון שקל. לטענתם הם הגדילו את שווי החברה. לטענת תנובה, שווי החברה שהציגו מנופח ולא אפשרו להם גישה לכל הנתונים. בין היתר נטען בתנובה שהשניים עשויים לפעול באופן שעלול להיות מנוגד למנהל תקין. מאז חילוקי הדעות בעניין הערכת השווי, טוענים השניים כי תנובה מתנכלת להם. בין היתר החלה לגבות מהם תשלומים בדיעבד, החליפה משרד ייעוץ משפטי וכעת: עוצרת תשלומים לספקים, כשמדובר בחברה שמתפארת בעבודה שלה מול חקלאים ובסיוע לחקלאים.
שי אלון וגיל בן דב מסרו בתגובה: "החלטתה של תנובה לעצור את התשלומים לספקים אינה מקובלת עלינו, היא בניגוד להסכמים המסחריים איתם ופוגעת בפעילות השוטפת של החברה. אנחנו מוטרדים במיוחד כיוון שמדובר בספקים קטנים שחלקם התריעו בפנינו כי הם חוששים לקרוס בשל עצירת התשלומים. פנינו ליו"ר תנובה, חיים גבריאלי, וליו"ר הדירקטוריון, שלום שמחון, ודרשנו מהם לשלם מיידית לכל הספקים".
מתנובה נמסר: "לצערנו שי וגיל מנהלי פסטה ריקו מנסים שוב ושוב לחבל בפעילות החברה שלא כדין ואינם פועלים על פי כללי מינהל תקין, זאת בניגוד לדרישת הדירקטוריון. המקרה המדובר אינו חלק מדרכה של תנובה והוא אירוע אחד מתוך שרשרת ארוכה של אירועים, שנועדו לכפות על תנובה לרכוש את מניותיהם בשווי גבוה".