סגר כללי עלול לעלות למשק בנזק של עשרות מיליארדי שקלים. כך מעריכים בכירים במשרד האוצר. לקראת הסגר הכללי שעליו כנראה יוכרז כבר היום או מחר, מודאגים במשרד האוצר מאד ומבקשים למנוע פגיעה אנושה. הכלכלנית הראשית באוצר הזהירה בדיונים בקבינט הקורונה כי "עלות סגר מלא לשלושה שבועות היא 35 מיליארד שקלים באופן ישיר. באף מקום בעולם לא סגרו ככה את המשק".‎
לכן, שר האוצר ישראל כץ הציג לחברי קבינט הקורונה היום (רביעי) את תוכנית "הלב הפועם של הכלכלה" שנועדה לאפשר למגזר העסקי להמשיך לפעול גם בתקופת הסגר, לצד שמירה קפדנית על הנחיות הבריאות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
בבסיס הנחת העבודה בגיבוש התוכנית, עמדה ההבנה כי ישנה חשיבות לשמירה על יציבות מקומות העבודה במטרה לאפשר למשק להמשיך לפעול גם בתקופות סגר, וכי פוטנציאל המעבר לעבודה מהבית בקרב המגזר הפרטי קרוב למיצוי. הנתונים המצביעים על כך שהתחלואה במקומות עבודה שאינם מקבלים קהל נמוכה תומכים בהנחה של משרד האוצר על פיה צמצום הפעילות במגזר הפרטי אינו נדרש, שהרי מקומות העבודה מקבלי הקהל החשופים לתחלואה, כבר נסגרו.

מנסים למנוע סגר כללי

התוכנית מתבססת על שלושה עקרונות מרכזיים שנועדו למזער את ההדבקה במקומות העבודה: הגברת אכיפה והסברה, חתימת אמנה מחייבת עם המגזר הפרטי, ותמיכה בהתאמות נדרשות.

במסגרת עקרון האכיפה וההסברה מגובש מנגנון בעל שני רבדים - ראשית, יצירת מתווה לפיקוח עצמי במגזר הפרטי יחד עם המעסיקים, ושנית הקצאת תקציב ייעודי לעמותות ולסטודנטים על מנת לסייע בהסברה לשמירה על הנחיות התו הסגול, תוך שימוש בגופי האכיפה ככל שיידרש. כל זאת, בנוסף למעל ל-800 פקחים בשלטון המקומי שכבר יועדו לצורך אכיפת ההנחיות והירתמות השלטון המקומי להגברת האכיפה במקומות העבודה במטרה לסייע בשמירה על פתיחתם.
כמו כן, נחתמה אמנת "הלב הפועם", במסגרתה ראשי המגזר העסקי התחייבו על הגבלות מחמירות יותר מהנדרש בתו הסגול, בין היתר, במסגרת האמנה יגובש על ידי כל עסק נוהל אכיפה עצמית, ימונה קצין ציות לאכיפה עצמית בעסקים גדולים וכן תינתן אפשרות לעובדים מקבוצות סיכון להימנע מהגעה למקומות העבודה למעט מקרים חיוניים לאורך תקופת הסגר.
במקביל, יעודכן התו הסגול כך שיופחת מספר הנוכחים בישיבות לחמישה בלבד, למעט ישיבות בראשות מנכ"ל או יו"ר בהם יתאפשרו עד 10 נוכחים.
לצד אלה, תינתן תמיכה בהתאמות נדרשות לסקטור העסקי, דוגמת מעבר למשמרות ותמיכה באמצעים לחקירות אפידמיולוגיות עצמאיות וכן יינתן סיוע בתגבור מערכי היסעים.