בשיתוף אתר "המקצוענים"
ריחות לא נעימים נפלטים מהמזגן בזמן שאתם מדליקים אותו? זיהיתם כתמים שחורים על המזגן? ככל הנראה אתם סובלים מבעיית עובש במערכת המיזוג.
כשמדובר במערכת מיני-מרכזית, הבעיה אף חמור יותר. מה עושים? לפניכם המדריך שלב אחרי שלב.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה גורם לעובש במזגן?

פילטרים סתומים או רטובים: לשמירה על עבודה תקינה של כל רכיבי המזגן חשוב מאוד לנקות אותו בקביעות. התדירות משתנה, בהתאם לסביבת המגורים, תדירות השימוש במזגן ולעונת השנה. ככלל, מומלץ לנקות אותו לפחות אחת לחודשיים, ובאזורים מסוימים גם אחת לחודש.
אחת הסיבות הנפוצות להצטברות עובש במזגן, היא החזרת הפילטרים למזגן כשהם רטובים.
הפילטרים ממוקמים ביחידה הפנימית של המזגן, וקל מאוד לשלוף ולנקות אותם.
בסיום, יש להקפיד לייבש אותם כשעה תחת שמש ישירה או להשתמש במייבש שיער לצורך ייבוש שלהם. החזרתם לחים או רטובים תגרום להתפתחות של עובש בתוך המזגן.
שיפוע לא תקין של צינור הניקוז: בשל תכנון לא נכון או בלאי טבעי, צינור יכול לגרום לחזרת המים אל תוך המזגן. בכך, נפגעת מערכת הניקוז ובשל הצטברות של מים ולחות, מתפתח עובש בתוך המזגן. לכן, יש לתקן את השיפוע, ובמקרים בהם הצינור כבר ישן, פשוט להחליפו, שכן מדובר ברכיב זול יחסית.
לחות ורטיבות בסוללה ובמגש הניקוז: בסוללה של היחידה הפנימית במזגן מצטברות לחות ורטיבות. כתוצאה מכך, המים זורמים לכיוון מגש הניקוז ונקווים שם. מים עומדים לאורך זמן, הם גורם משמעותי להתפתחות עובש. ככל שמפקידים על הפעלת המזגן מדי פעם על מצב ייבוש הלחות הכלואה בו (אייקון של טיפה בשלט האוניברסלי), מונעים מצב זה מראש.
מעבר עובש בין מזגנים שונים בבית: עובש הוא פטרייה. אם ישנו עובש באחד המזגנים, הסבירות שהוא יגיע לשאר המזגנים גבוהה. זאת, ככל שהחללים קרובים זה לזה. הסיבה לכך היא שמזגן שואב את האוויר שבחלל הבית ומקרר אותו. ברגע שבאוויר זה יש עובש, הוא מצטבר בסוללה של היחידה הפנימית וממשיך להתפתח שם.
האם עובש במזגן מסוכן לבריאות?
כשיש עובש במזגן, האוויר שמפוזר ברחבי הבית גורם לנו להיחשף אליו בכמויות גדולות. ככל שהמערכת החיסונית חלשה יותר, כך העובש הופך למסוכן יותר. האוכלוסיות שנמצאות הכי בסיכון הם פעוטות, ילדים, נשים בהיריון, קשישים וכל מי שסובל מאסטמה.
עובש יכול לגרום לאלרגיות, שיעולים, סינוסיטיס, עייפות כרונית, בחילה והקאות, קשיי ריכוז וכן הלאה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד מזהים עובש במזגן?

ריח רע מהמזגן: אחת הדרכים לזיהוי עובש במזגן הוא ריח של טחב בחלל הבית, כשהמזגן פועל. זהו ריח של טחב, רטיבות, אוויר מעופש.
כתמי עובש שחורים על המזגן: לרוב, במצב של ריח עובש מהמזגן, סביר להניח שתבחינו גם בכתמים שחורים על המזגן. אלו לרוב ימוקמו על מכסה הפלסטיק של המזגן, על תריס המזגן ועל הסוללה שביחידה הפנימית שלו (דבר שקל לראות בעזרת פנס המכוון אל תוך המזגן).
תקלות במזגן: בהתקיים עובש, ייתכן שתבחינו בתקלות נוספות של המזגן. פילטרים סתומים, לחות כלואה והצטברות של מים, יגרמו לא רק לעובש, אלא גם לתקלות נוספות.
אלו יכולות להיות נזילות מים, הקטנת כמות האוויר היוצאת מהמזגן או רעש. במצב זה, מעבר לרצון להיפטר מהעובש, כדאי להזדרז ולתקן את התקלה כל עוד היא קטנה, ולא גורמת להרס של שאר רכיבי המזגן, עד כדי השבתתו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני שמזמינים טכנאי מזגנים: מה תוכלו לעשות בעצמכם?

במקרים קלים, הרי שתוכלו לפתור את בעיית העובש בעצמכם, מבלי להוציא כסף על הזמנת טכנאי.
אם העובש כבר התפתח, והגיע אל החלקים הפנימיים של המזגן, לא תהיה ברירה אלא להזמין טכנאי לפירוק המזגן ולניקוי יסודי שלו מבפנים.
תחילה, נתקו את המזגן מהחשמל, בכדי למנוע התחשמלות או גרימת קצר ונזק למזגן או למערכת החשמל הביתית.
לאחר מכן, הוציאו את הפילטרים מהמזגן, נקו במים את הלכלוך שהצטבר והמתינו לייבוש מלא.
רכשו תכשיר לטיפול בעובש ורססו את האזורים הנגועים שהגישה אליהם נוחה, המתינו עשר דקות ונגבו אותם בסיום עם מטלית לחה. תכשיר זה זמין בחנויות רבות המוכרות מוצרים לתחזוקת הבית.
הימנעו מפירוק המזגן, שכן בהיעדר ידע מקצועי ומיומנות, אתם יכולים לגרום בקלות ליותר נזק מתועלת.
בסיום, יבשו היטב את הפילטרים ורק אז החזירו אותם למקומם. סגרו את מכסה הפלסטיק של היחידה הפנימית בעדינות וללא הפעלת כוח רב מדי. שבר של רכיב זה יגרום למזגן לפעול ברעש חזק ומטריד, ותיקון של רכיב זה יכול לעלות לא מעט כסף, לשווא. מדובר ברכיבים עדינים, שלא תמיד קל למצוא להם רכיב חלופי. רק לאחר ביצוע כל הפעולות האלה חברו מחדש את המזגן אל החשמל והפעילו אותו.
הימנעו משימוש בחומרים שאינם מיועדים למזגן. ניקוי שלו עם אקונומיקה, מסיר שומנים או כל חומר חומצתי אחר לא רק יהרוס את המזגן, אלא יכול גם לפגוע בדרכי הנשימה שלכם. זכרו שמזגן הוא מכשיר המפזר אוויר בחלל החדר. את האוויר הזה אתם נושמים לאורך זמן, ואין להקל ראש בכך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא הסתדרתם? כך טכנאי מיזוג יטפל בבעיית העובש

קל יותר לנקות עובש ממזגן עילי, שכן הגישה אליו נוחה יותר מאשר לזו של מערכת מיזוג מיני-מרכזי.
בשלב הראשון, הטכנאי אמור לנתק את המזגן מהחשמל, לפתוח את מכסה הפלסטיק ולפרק את הרכיבים הפנימיים: מסננים, סוללת איוד ומאיץ.
את החלקים האלו יש להשרות במים לצורך ניקוי יסודי יותר, ורק לאחר מכן לחטא אותם עם חומר כימי חזק. הקפידו על כך שישתמש רק בחומר שבאישור משרד הבריאות, משום שמדובר באוויר שאתם נושמים בבית, ויש לכך השפעה על מערכת הנשימה שלכם.
להסרת החומר הכימי, יש להשתמש במכשיר בעל לחץ מים גבוה, ולייבש היטב את הרכיבים, על מנת למנוע את חזרת העובש למזגן. ודאו שהטכנאי בודק את תקינות המזגן לפני שהוא עוזב את ביתכם, וכן בקשו ממנו לנקות את תעלת הניקוז במסגרת הגעתו. פעמים רבות, סתימה בתעלת הניקוז היא שגורמת לעובש.
במה שונה ניקוי עובש במזגן עילי מאשר ניקוי עובש במערכת מיזוג מיני-מרכזי?
ניקוי זה מעט מורכב יותר בשל גישה פחות נוחה לרכיבים הפנימיים וקושי לפרק אותם. לעתים, יש צורך בשבירת קירות הגבס. לכן, חשוב לוודא שטכנאי המיזוג מיומן בכך. אחרת, מוטב להזמין תחילה קבלן גבס, ולמנוע דמי ביקור מיותרים של טכנאי שיגיע לביתכם רק כדי לגלות שאינו יכול לבצע את התיקון.

כמה יעלה ניקוי עובש במזגן?

פערי המחיר מושפעים מדגם המזגן וממורכבות הגישה אליו. ככל שהמזגן ממוקם במקום פחות נגיש (בסמוך לתקרה בגובה של 3 וחצי מטר, למשל), ככל שעוצמת התפוקה שלו גבוהה יותר וככל שהעובש מפושט בחלקים פנימיים רבים יותר, כך תשלמו יותר על התיקון.
נהוג לגבות על ניקוי עובש ממזגן עילי בעצמה של עד 3.5 כוח סוס, סכום של 400-600 שקל. במזגנים מיני-מרכזיים, עלות העבודה עשויה להתייקר בכ-40%. כל חריגה מסדר גודל זה תייקר את עלות העבודה.

באיזו תדירות יש לבצע את הניקוי המקצועי? תלוי במספר גורמים

ככלל, אחת לשנה-שנתיים מומלץ להשקיע בניקוי עובש למזגן, למניעת תקלות ולהארכת חיי המדף שלו בצורה משמעותית.
בבתים בהם מתגוררים ילדים, קשישים או כל מי שהמערכת החיסונית שלו חלשה, מומלץ לעשות זאת מדי שנה, לשמירת האוויר נקי ככל הניתן.
ככל שהמזגן קרוב יותר למטבח, הרי שהוא שואב לתוכו חלקיקי שומן שפוגעים בתפקודו.
ככל שמשתמשים במזגן בתדירות גבוהה יותר, ולמשך שעות ארוכות יותר בכל הפעלה, כך תדירות הניקוי צריכה להיות גבוהה יותר.
בנוסף, ככל שתקפידו על ניקוי פילטרים מדי חודש, כך תקטינו את הסיכוי להצטברות עובש, ותמנעו תקלות נפוצות רבות הנגרמות בשל היעדר הקפדה על פעולה בסיסית זו.

איך מונעים מראש את התפתחות העובש במזגן?

העבירו אותו למצב 'אוורור' מדי כמה ימים לפני שאתם מנתקים אותו: כמות הלחות שיש בבית מצטברת בתוך המזגן.
כדי למנוע מצב של לחות כלואה בתוך המזגן, מומלץ מאוד לפני כל כיבוי של המזגן, להעביר אותו למצב של 'אוורור' במקום 'קירור', למשך כ-10 דקות. מצב זה מונע מהמדחס לעבוד, ומונע הצטברות של לחות.
שימו לב, שכיום דגמים רבים של מזגנים מבצעים את הפעולה הזו באופן אוטומטי ואין צורך לעשות זאת באופן ידני. אם יש לכם דגם ישן יחסית, הקפידו לעשות זאת לפחות אחת לכמה ימים.
בדקו שהניקוז תקין: אם קווי הניקוז ארוכים מדי, או שאין שיפוע תקין במערכת הניקוז, המים לא זורמים טוב, וזולגים בחזרה אל תוך המזגן.
במקרה כזה, הפתרון הוא בתיקון שיפוע צינור הניקוז, כך שכל טיפת מים שיורדת מהמזגן תצא החוצה. מוטב להחליף את הצינור, ולא להסתפק רק בתיקון השיפוע. מדובר ברכיב זול יחסית, ואם ההחלפה שלו לא מורכבת מדי, מוטב פשוט להחליף אותו בחדש.
נקו את הפילטרים במזגן: הקפידו לנקות את הפילטרים אחת לחודש, אל תחכו שהמזגן יתחיל לקרטע כדי לעשות זאת.
איך? פתחו את מכסה הפלסטיק ביחידה הפנימית של המזגן (זו שמותקנת בתוך הבית), שלפו את הפילטרים, שטפו במים את הלכלוך והאבק שהצטברו והחזירו אותם רק לאחר ייבוש מלא.
אחרת, כאמור, המים שיישארו על הפילטרים רק יחזירו את העובש למזגן.
פורסם לראשונה: 14:10, 31.07.22