בשיתוף אתר "המקצוענים"
איך יודעים שבא אביב? מסתכלים סביב סביב ומגלים תיקנים. לרוב, הם צצים בתוך הבית בשעות הלילה, ובמיקומים מאוד לא נעימים: חדר הרחצה, הכיור של המטבח או על משטחי השיש.
הדברה באמצעים ביתיים לא תמיד אפקטיבית, וממילא גוררת הדברה מקצועית.
לכן, לא בטוח שכדאי לחכות ליולי-אוגוסט, אחרי חודשיים של סבל, לשלם את אותו הסכום ולהצטער שלא ביצעתם את ההדברה בתחילת העונה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה לבדוק לפני שמזמינים מדביר?

האם יש לו רישיון והאם הוא בתוקף: מדביר שמכבד את עצמו ימסור לכם בעצמו את מספר הרישיון שלו, לפני שהוא מגיע לביתכם ובעת הגעתו יציג לכם את התעודה בתוקף וכן תעודת זהות שמוכיחה שהוא אכן המדביר בעל הרישיון, ולא עובד מטעמו.
קל מאוד לברר את תוקף הרישיון בעזרת כניסה לאתר המשרד להגנת הסביבה והקלדת מספר הרישיון שלו הלינק כאן, לנוחיותכם.
על גבי התעודה אמור להופיע שם המדביר, מספר ההיתר וסוג הרישיון שלו.
ככל שהוא בעל הרשאה גבוהה יותר, כך הוא יכול לבצע הדברת מסובכות יותר.
אלו, לרוב לא נדרשות לסביבה הביתית, אך במקרים חריגים, כדאי לדעת שלא מספיק שיהיה רישיון, אלא גם הסמכה לשימוש בחומרים מסוכנים יותר (הדברה באיוד, למשל, שמצריכה רישיון בדרגה גבוהה יותר). ממש כפי שיש דרגות שונות להסמכה של חשמלאים, כך גם בתחום ההדברה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה מחיר ההדברה ומה הוא כולל: אם יש צורך בהדברת דירה בבניין חדש, הרי שלרוב אין צורך בביקור מקדים של המדביר.
לעומת זאת, אם יש לכם בית מורכב, בעל כמה קומות, חצר ענקית ואינספור מקומות מסתור, בורות ניקוז וסדקים בקירות, הרי שמוטב שהמדביר יגיע לתת הצעת מחיר מדויקת בשטח.
ואם לא, לכל הפחות כדאי שתשלחו לו סרטון וידאו לצורך קבלת הצעת מחיר ריאלית, כזו שלא תוכפל ביום ההדברה, ותתפוס אתכם מופתעים וללא כל יכולת מיקוח או בחירה במדביר אחר.
חשוב לוודא מראש שהמחיר סופי וכולל מע"מ. אם אינכם בטוחים לגבי תוספות מסוימות, תמחרו אותן כאופציה מראש, ומקסימום אל תממשו אותן. למשל, אם יש לכם בורות של חולדות בגינה, ואתם רוצים תוספת מחיר של הרחקת חולדות, כדאי שתתמחרו מראש, ותוכלו להשוות מחירים עם מדבירים אחרים לפני שאתם סוגרים הזמנה.
מה הדברת תיקנים לא כוללת: לרוב, הדברת תיקנים בישראל מתייחסת להדברה של תיקנים גדולים (תיקן אמריקאי). זה, מגיע מבורות ביוב בד"כ.
לעומת זאת, תיקן גרמני הוא תיקן שמגיע באמצעות קופסאות קרטון נגועות, הוא קטן יותר ומתמקם בגופי חימום בתוך המטבח בד"כ: בר מים, מקרר וכן הלאה.
הדברת תיקן גרמני היא הדברה נפרדת, והיא נחשבת למורכבת יותר. מדובר בסוג חמקמק של תיקנים, ולכן ההדברה משולבת עם ריסוס כללי והדברה נקודתית בג'ל.
גם התוצאות שתראו, הן רק כעבור שבוע עד 3 שבועות מיום ההדברה.
לעתים, תידרש הגעה נוספת של המדביר, ולרוב לא גובים תוספת עבור הביקור הנוסף הזה. כאמור, כדאי שהכל יהיה מוסכם מראש עם המדביר ומתועד בכתב (אפילו בהתכתבות ווטסאפ).
הדברה זו יקרה יותר בממוצע מהדברת תיקנים רגילה, בסכום של 100-150 שקל.
אם אתם מבצעים הדברה משולבת: תיקנים רגילים ותיקן גרמני, סביר להניח שהסכום הכולל שתשלמו יהיה נמוך יותר מאשר אם תבצעו את ההדברות האלה בנפרד.
מהי האחריות שניתנת: גם לסוגיית האחריות השפעה על התמחור, לטווח ארוך. למשל, הדברה של 3 חודשים, יכולה לגרור צורך בהדברה נוספת, לפני שהעונה החמה מסתיימת.
לעומת זאת, אחריות של חצי שנה, תיתן לכם שקט עד החורף הבא. לא כל מדביר מעניק את אותה האחריות.
ככלל, כדאי לדעת שאחריות על הדברת תיקנים בתוך הבית היא למשך שנה, ואילו האחריות על הימצאותם בבורות ביוב, היא לא יותר מ-3 חודשים בדרך-כלל.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה חשוב לעשות לפני ובזמן ההדברה?

הכינו את הבית ואת החצר: בתוך הבית, כדאי להזיז את כל הרהיטים למרכז החדר, על מנת שכשהמדביר יגיע תהיה לו פחות עבודה והוא יוכל להיות עם גישה נוחה לריסוס גם בפינות. ככל שמשך ההדברה יהיה גדול יותר, והוא יצטרך לעסוק בהכנת הבית לריסוס, כך סביר להניח שתידרשו לתוספת מחיר.
לגבי החצר, הרי שכדאי להזמין את המדביר לאחר ניקיון יסודי של הגינה. הזיזו גרוטאות, שאריות גזם, חשפו בורות שנחשפו במהלך החורף הזיזו עציצים ודאגו שהשטח יהיה כמה שיותר פנוי להדברה.
הדבירו גם את בורות הביוב והניקוז: בבית פרטי, יש חשיבות גדולה להדביר את בורות הניקוז ובורות הביוב שסביב הבית. משם, מרבית התיקנים מגיעים אל תוך הבית.
אם אתם מתגוררים בבית משותף, ודאו לפני שאתם מזמינים את המדביר (או במקביל) שנציגות הבית המשותף ('ועד-הבית') דואגים להדברה של כלל השטחים המשותפים של הבניין, ובייחוד באזור בורות הביוב, פחי הזבל ומעטפת הבניין.
יש לעשות זאת לרוב בזמן האביב, לפני שהתיקנים מתרבים. כך, תמנעו מעצמכם את המראות הפחות נעימים של תיקנים מתים בסביבת הבניין. דבר שמושך מאוד ילדים קטנים וסקרנים וגורם להפצת חיידקים וזיהומים, בשל הגעתם מהביוב.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במהלך ההדברה: השאירו את כל חלונות הבית פתוחים, והימנעו משהות בבית בזמן ההדברה וכ-3 שעות לאחר סיומה.
ככל הניתן, הרחיקו פעוטות, ילדים, קשישים, נשים בהיריון וכל מי שהמערכת החיסונית שלו חלשה מסביבת הבית לכמה שיותר זמן (רצוי לפחות 12 שעות). גם חיות מחמד יש להשאיר מחוץ לשטח הבית והחצר למשך 6-12 שעות (בהתאם לחומרי ההדברה בהם משתמשים).
ודאו שהמדביר משאיר לכם 'יומן הדברה' מפורט ובו הוא מציין באילו חומרים ושיטות הדברה הוא השתמש ומהן ההנחיות שיש להקפיד עליהן בסיום ההדברה. כמו כן, ודאו שהוא מציין בכתב את משך האחריות שניתנת ומה היא כוללת.
בסיום ההדברה: השאירו את הבית מאוורר היטב ביום-יומיים שלאחר ההדברה. כמו כן, הימנעו לשטוף את הבית לאחר ההדברה לפחות למשך יומיים, על מנת לתת לחומר ההדברה להתייבש. כך, הוא יהיה אפקטיבי למשך תקופה ארוכה יותר.
5 צפייה בגלריה
(צילום:shutterstock)

כמה זה אמור לעלות ומה משפיע על המחיר?

טווח המחירים של הדברה נע בין 300 ל-800 שקל, ומושפע בעיקר מגודל השטח. הדברה של דירה קטנה יחסית שהשטח שלה הוא עד 70 מ"ר (1-3 חדרים) תעלה בין 300 ל-350 שקל כולל מע"מ. כל חדר נוסף, יעלה לכם 50 שקלים נוספים.
הדברה נקודתית של בורות ביוב תעלה 300-350 שקל, ותכלול עד 3 בורות ביוב. כל בור ביוב נוסף יעלה 50 שקלים נוספים.
הדברה בבית פרטי (צמוד קרקע), שהשטח שלו בין 100 ל-200 מ"ר, תעלה בין 300 ל-450 שקל, ותכלול הדברה בתוך הבית ועד 3-5 בורות ביוב.
מחיר הדברת תיקנים בבית משותף: עבור שטחים משותפים בבניין קטן יחסית (בין 4 ל-6 קומות), תעלה בין 300 ל-450 שקל ותכלול הדברת כלל השטחים המשותפים, עד 8 בורות ביוב, מקלט וממ"ד.
אם אתם מתאחדים ומזמינים באותו יום מדביר לכלל הבניין ובנוסף מדבירים גם בתוך כל או חלק מהדירות, הרי שהסכום שיגבו מכם יהיה נמוך משמעותית לכל דירה, מאשר אם תזמינו בנפרד מדביר עצמאי מטעמכם.
לכן, כדאי לפנות אל שאר הדיירים, בייחוד בתחילת העונה (ממש בימים אלו) ולשאול מי מעוניין להצטרף ל'יום ההדברה' הכללי. תוכלו לחסוך סכום משמעותי אם תתאחדו. זה יהיה אטרקטיבי גם לכם וגם למדביר שביום אחד יוכל לבצע כמות מרוכזת של הדברות באותו המיקום.

האם כדאי לשלם גם תוספת עבור הדברת נמלים ולבצע הדברה משולבת באותו היום?

לרוב, כן. אנו חיים במדינה חמה, ובייחוד בבתים משותפים, בעלי כמות גדולה יחסית של דיירים, קשה מאוד לשמור על ניקיון יסודי. לרוב, הדברה משולבת של תיקנים ונמלים תעלה לכם פחות מאשר אם תזמינו כל אחת מהן בנפרד. עבור דירה קטנה (1-3 חדרים), המחיר יהיה בין 300 ל-450 שקל עבור הדברה משולבת של תיקנים ונמלים. עבור הדברה משולבת של נמלים ותיקנים בדירת 5 חדרים עם חצר, המחיר יהיה בין 350 ל-650 שקל. התוספת לא תמיד משמעותית, ולרוב, מומלץ לבצע את ההדברה המשולבת, שכן היא תעלה פחות אם תעשו אותה מראש, מאשר אם תיזכרו כעבור חודש להדביר נמלים, כשאלה יצוצו בהמוניהם מחוץ לבית או בתוכו.