3.4% - זהו שיעור האבטלה בישראל (כ־136,000 איש), כך על־פי נתוני הלמ"ס. מדובר בשיעור נמוך, שמצביע על התאוששות המשק על רקע משבר הקורונה. מבחינת דורשי העבודה, זהו שלב מצוין להתחיל לפעול לקראת חזרה למעגל העבודה. מאיפה מתחילים? ואיך עושים את זה נכון?
"אנחנו נמצאים בתקופת צמיחה, וזו ה־תקופה להתניע את הקריירה, כי הדרישה בשוק מתבטאת בעשרות אלפי משרות זמינות. עם זאת חשוב לדעת שבעולם התעסוקה אין קיצורי דרך", מסבירה ליאת בן תורה־שושן, מנהלת תחום ניהול קריירה באתר "אולג'ובס". הסתייענו בה להכנת מדריך, שילווה את דורשי העבודה למשרה הבאה.

צעד 1: מחשבה, מחקר ויצירת תוכנית פעולה

עולם חיפוש העבודה רחב מאוד, ויש מי שזה משתק אותם. השלב הראשון הוא לייצר מיקוד עצמי ולבנות תוכנית פעולה ממוקדת.
עולם התעסוקה בודק מה ההשכלה של האדם ומה הניסיון המקצועי שלו. בשלב הראשון דורש העבודה צריך לברר עם עצמו באיזה תחום/ים הוא מעוניין לעסוק ולבדוק את השטח. השאלות בהקשר זה הן: מה הניסיון שלי - אדמיניסטרטיבי, פיננסי, טכנולוגי, אחר; מה למדתי, שהוא בעל ערך בניסיון המקצועי שלי; איפה הצלחתי ואיפה פחות; מה היה לי קשה ומה כדאי למזער בתפקיד הבא; מה חשוב לי – למשל האם אני שואף להשפיע? האם אני רוצה אוטונומיה בתפקיד? ומה חלום התעסוקה שלי בעוד חמש שנים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אחרי שעונים על השאלות, יוצרים מפת דרך, הכוללת תפקידים שאני יכול למלא כפועל יוצא מהניסיון והשכלה שלי, לצד תפקידים מתקדמים יותר, שכדי להגיע אליהם, יש למלא תפקיד ביניים כלשהו, ולשם כך ייתכן שנדרשת הכשרה מקצועית.
לאחר מיקוד התפקידים האפשריים, בודקים את המצאי בשוק. הרשת היא מקור מצוין לבדיקה של המשרות המוצעות בתחומים הייעודיים. כך אפשר לבדוק האם המשרה תואמת את המטרות שהגדרתי, האם חשוב לי לעבוד קרוב לבית או במשרת הורים, האם חשוב לי להתמקצע, האם התחום שלי נמצא בצמיחה או במשבר? למשל, בתקופת הקורונה התיירות צנחה, ועכשיו ממריאה מחדש.
אם לאדם יש מספר יכולות – למשל גם שיווקי וגם אנליטי, יכול להיות שבעולמות של שיווק דיגיטלי ישנן חברות שמוכנות להכשיר אותו למשרה ספציפית. ייתכן שזו ההזדמנות לעשות הסבה. במקרה כזה אין מדובר בהתחלה מאפס, אלא באפשרות לגלגל את הניסיון והיכולות שיש לאדם ממילא לתפקיד חדש. כיום שירות התעסוקה מאפשר קורסים מסובסדים ויש גם קורסים במכללות ובאון־ליין.
אם פנינו להסבה, כדאי לנקוט גישה פרגמטית, שלפיה אפשר לחולל שינוי תוך שימור היתרונות היחסיים שנצברו בעבודה במהלך השנים. כאן הצורך החשוב ביותר הוא יכולת למידה והתלמדות.

צעד 2: הכנת כמה קורות חיים מנצחים

לקורות החיים תפקיד מכריע, ומטרתם ל"שים את הרגל בדלת" ולהביא אותי לשלב הריאיון. מה שלא ייכתב, לא יעבור. לכל תחום ותפקיד ישנן שפה, מילות מפתח ודרישות נפרדות; במכירות זה יעדים ועסקאות, בשירות לקוחות זה זמן ממוצע לשיחה, חוויית לקוח וכיוב'. חשוב לשמור על כתיבה בנקודות, הממוקדת בתחום המבוקש, ולהקפיד על נראות נעימה. המידע הקריטי יופיע בחלק העליון של המסמך.
המגייסים אינם קוראים קורות חיים, אלא סורקים אותם, כך שלאדם יש 10 שניות להעביר את המסר.

צעד 3: ניהול תהליך חיפוש עבודה

ב־2022 יש מגוון ערוצי משרות יעילים, ועל המועמד להיות נוכח בכולם כדי לא לפספס את ההזדמנות.
אתרי דרושים - כוללים הצעות זמינות ופעילות. יש לזהות את הערוצים הרלוונטיים לאדם ולשלוח קו"ח מותאמים.
הרשת והרשתות החברתיות והעסקיות - משקפות את המצב בשטח. קיים לא מעט היצע בלינקדאין, גוגל, פייסבוק, סחבק (לצעירים), אתרי פרילנס ועוד. נהוג להגיב רק למשרות שעולות ברשת, אבל לא תמיד ידוע בכלל שהן עולות. לכן כדאי להכין רשימה של החברות שבהן האדם מעוניין לעבוד, ולפנות למשאבי אנוש שלהן דרך לינקדאין או עמוד החברה. ובכל מקרה, אין לפנות באופן אישי! היום כל חברה רצינית מייצרת דף דרושים באתר שלה, וזו כתובת נוספת לחיפוש.
חברות השמה מתמחות – הייטק, קמעונאות, מכירות, פיננסים וכו'.
2 צפייה בגלריה
ליאת בן-תורה שושן
ליאת בן-תורה שושן
ליאת בן-תורה שושן
(צילום: פרטי)
נטוורקינג אישי – הישראלים אוהבים לעזור ולחבר. כדאי לזהות את המקורות האישיים שלנו, לקטלג אותם לפי האדם ומקומות העבודה האחרונים שלו, החברות שהייתם רוצים להשתלב בהן, והאנשים שעבדו בהם ושיכולים לעזור לכם בשעת הצורך.
טיפ חשוב: יש מחפשי עבודה שלא מסוגלים לעשות את התהליכים האלה לבד. מומלץ לשקול שירות מקצועי בתשלום. בתחום זה יש מגוון שירותים, הנעים בין 500 שקל ל־3,000 שקל, ואם זה חוסך זמן בחתימה על חוזה העבודה הבא – זה שווה!

הכלים לקריירה שמציעה המדינה

השוק המשתנה מחייב חשיבה חדשנית בתחום התעסוקה, וגם למדינה תפקיד מרכזי בחיבור בין דורשי עבודה למעסיקים. כך, בשנה החולפת שקדו במשרד הכלכלה על יצירת כלים עדכניים הן עבור מחפשי העבודה והן עבור המעסיקים בדמות שלושה אתרי אינטרנט חדשים:
עבודאטה – כלי הכוון יעיל, המסייע לפרט לבחור את העדפותיו בתחום העיסוק. מציג מגוון משרות בתחום הנבחר, פרטי התפקיד, משך ההכשרה, תנאי הקבלה, השכר הממוצע ואפשרויות קידום, לצד פרמטרים כאזור מגורים ועוד. "מה שעשינו הוא בעיקר להנגיש את המידע באופן המיטבי. עבור הפרט זהו כלי מצוין לקבלת החלטות, ולנו זה עוזר למיין ולקבוע במה להשקיע והיכן להשפיע", כך מסביר ניצן ממרוד, ראש האגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה, ומוסיף שהאגף השיק שני אתרים נוספים:
זירת המעסיקים – אתר למעסיקים, הכולל מידע על מסלולי ההכשרה, המשרות האפשריות בכל מסלול, מה המדינה מממנת בהקשר של הכשרה ומה היא מעניקה למעסיקים תמורת השמה לעבודה (למשל מענק מימון חלקי של שכר העובדים לאורך תקופת ההעסקה הראשונית בתנאים מסוימים).
שער לקריירה – אתר המיועד למחפשי ההכשרה ומציג את הקורסים/ההכשרות הקיימים, המשרות הנגזרות מהם, וגם כיצד אפשר לקבל שובר להכשרה. מובטלים זכאים היום לקבל שובר להכשרה במימון/סבסוד המדינה. הקישור למסלול השוברים נמצא באתר, שם ניתן גם לבדוק את תנאי הזכאות לקבלתו.
חידוש נוסף ומעניין של האגף להכשרה מקצועית הוא שיתוף פעולה רב־תכליתי ראשון עם הקריה האקדמית אונו, שבמסגרתו ייפתח מסלול משולב לתואר במינהל עסקים לצד תעודת מקצוע של מנהל עבודה בבניין. לימודים אקדמיים ומקצוע בבת אחת.