יש הרבה דברים שיכולים להשתבש במהלך בנייה, אך בפועל, בתי-המשפט מלאים בתביעות בתחום ליקויי הבנייה, בעיקר בגלל בעיה אחת: רטיבות. אז כדי שלא תבנו את בית חלומותיכם, ורק אז תגלו שהקבלן התרשל בשלב האיטום, הנה כל מה שחשוב לוודא שקורה, בשלב התכנון ובזמן אמת.
"מבדיקה מדגמית שערכתי בבתים פרטיים שנבנו בהרחבה של יישוב מסוים, עלה כי לפחות ב־50% מהבתים שנבנו יש בעיות רטיבות ברמות שונות", מתאר אלי הראל, מהנדס ויועץ לבניה פרטית. "היו כשלי רטיבות שונים ורבים: רטיבות בגג, רטיבות מעל הפנלים בריצוף והתנפחות הטיח, רטיבות במרתפים, רטיבות סביב אמבטיות, רטיבות בחלונות בכלל ובחלונות כיס בפרט".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מדוע בעלי נכסים רבים מזלזלים בשלב האיטום?

"האמת שזה בכל פעם מפתיע אותי מחדש, אבל חוסר המודעות לחשיבות האיטום היא שגורמת לאנשים לא להתעניין בו בכלל", אומר ניק בנובייב, קבלן איטום מחברת ניק איטום באתר "המקצוענים".
"אני באופן אישי כקבלן איטום, אומר קבל עם ועדה: אם אני עכשיו בונה את הבית הפרטי האישי שלי, אני לא מוותר לא על יועץ איטום ולא על מפקח איטום. זה דבר בסיסי וחשוב, ואני נתקל ביומיום בהשלכות הקשות של כשלי איטום, שזה לא דבר שהייתי מקל ראש בו".
לדברי בנובייב, "אולי בגלל שזה דבר שאינו גלוי לעין, אולי בגלל שבשונה מהשלד שרואים בעיניים, ואשר משפיע על יציבות המבנה, איטום מרגיש כמו מין 'דבק' שמקסימום ניתן להוסיף בהמשך. הבעיה היא שמרבית תקלות האיטום מתגלות בשלב מאוחר מדי, ואז לא רק שעלויות התיקון גבוהות, לעתים הם אפילו לא אפשריות, ונאלצים לחיות עם המפגע הזה לאורך שנים, כי לא מצליחים להתחקות אחרי המקור לבעיות הרטיבות".

"משקיעים יותר בבחירת קרמיקה מאשר בבדיקה שהאיטום מתבצע כמו שצריך"

"רוב האנשים שנמצאים בשלבי תכנון או בנייה, טורחים לעשות חקירה יסודית לגבי סוג האריחים, סוג הקרמיקה, צבע השיש במטבח או גון האלומיניום", מסכים הראל. "אבל כמה מהם באמת מבררים פרטים אצל האדריכל שלהם על האיטום? כמה מתעניינים בזה, בודקים את המפרט הטכני או ניגשים ליועץ איטום? לצערי, ולצערם של אלו שמגלים זאת מאוחר מדי, כמעט אף-אחד לא מתעניין בנושא האיטום, עד שלא מתגלה הליקוי וסובלים מהצפות או בעיות רטיבות".
לדברי בנובייב, "רבים כלל לא יודעים שישנו יועץ איטום, שמדובר באדם בעל תואר בהנדסת בניין וידע רב הכולל קורסים הכשרות בתחום האיטום. אולי בגלל שאיטום נסתר מהעין בשלבי הבנייה, נמצא מתחת לשטח ואולי בגלל הגישה הישראלית של 'יהיה בסדר'. הבעיה ששיטת המצליח הזו, יכולה לגרום להרבה עוגמת נפש ולעלות ביוקר. כשכבר קיימת נזילה או דליפה, קשה מאוד לטפל בזה".
מתי לרוב מתגלים כשלי האיטום בבית פרטי?
בנובייב: "בעיות רטיבות וכשלי איטום בגגות, או חדירת מים דרך חלונות או סדקים בקירות, מגלים רק לאחר עונת הגשמים. בעיות וכשלי איטום בחדר הרחצה, ייתכן ותגלו מיד בתחילת השימוש בו. כשלי איטום במרתף, מגלים לעתים רק כעבור כ-3 שנים, כשמבחינים בקיר רטוב עם נקודות שחורות עליו (סימני עובש וטחב)".

מהם האתגרים בהתמודדות עם בעיות איטום?

אתגר זיהוי מקור הכשל: "בשונה מריצוף עקום שניתן לפרק ולרצף מחדש, חלון או דלת שלא הותקנו כמו שצריך וניתן לפרק, בעיית רטיבות מורכבת יותר להתמודדות", אומר הראל. "לא תמיד מוצאים את מקור הרטיבות, ופעמים רבות רק משערים ומנסים כל מיני פתרונות בתקווה שאחד מהם יצליח. לרוב, רק במערכת הגשמים הבאה, ולעתים רק בשנה שלאחר מכן, מגלים אם הנזילה חזרה חלקית או במלואה".
עלויות גבוהות: "לעתים, התמודדות עם כשלי איטום יכולה להיות מאוד יקרה ומאוד מורכבת לתיקון", מוסיף הראל.
"למשל, בעיות רטיבות במרתף, קשה מאוד לתקן. לרוב יהיה צורך לבצע חפירות סביב הבית, להרוס את שבילי הבטון והגינה ולאטום את כל הבית מחדש. לעתים, בהיעדר גישה אין אפשרות לבצע זאת. למשל, אם הבית בנוי על צלע מדרון או טמון חלקית בקרקע, או שנבנה בית בסמוך אליו".
לדברי הראל, "המשמעות היא, שישנם בעלי נכסים שעבורם בעיית הרטיבות בבית היא בבחינת נישואים קתוליים: עליהם לטפל בה מדי שנה, בלי יכולת להיפטר ממנה לגמרי. העלות עולה פי כמה וכמה על המחיר שהיו משלמים בעלי הנכס אם היו עובדים 'לפי הספר'".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד למנוע מראש בעיות רטיבות?

"לפני הכל, אתם צריכים לדעת שאחד הדברים הכי חשובים בבנייה הוא איטום", מדגיש הראל. "אם תנקטו את הגישה הזאת, תחסכו מעצמכם עוגמת נפש והוצאות עתידיות מיותרות. ההמלצה שלי היא לעשות הכול ולא לחסוך בעלויות התכנון ובעלויות הביצוע של האיטום. גם אם עכשיו אתם צריכים להשקיע עוד כמה אלפי שקלים בתכנון ועוד כמה אלפי שקלים בביצוע, זו השקעה שהיא חד-משמעית כדאית".

כיצד מקטינים את הסיכוי לבעיות רטיבות בפועל?

הפרדת רשויות: "ראשית, כדאי להפריד בין הגורם המקצועי המתכנן את האיטום (יועץ האיטום) לבין הגורם שאמור לבצע אותו (קבלן האיטום)", ממליץ בנובייב. "זהו כלל שחשוב לכל מלאכות הבנייה: התפקיד של היועץ הוא לתכנן ולתת תוכניות ופרטים. תפקיד הקבלן הוא לבצע את עבודתו בדיוק לפי התוכניות, המפרטים והחומרים שהנחו אותו".
הראל: "הקבלן לא אמור לתכנן ‒ כל אחד והתפקיד שלו. זה חשוב לכל הצדדים. ליועץ יש ידע וגם אחריות מקצועית. זה יעלה לכם קצת יותר, אבל זה שווה את ההשקעה. זה נכון גם אם כבר בניתם ויש לכם נזילה, ואתם צריכים לאתר את מקורה ולדרוש מהקבלן לבצע את התיקון. בנוסף, ברגע שיש עוד אנשים שמעורבים בתהליך, זה גורם לקבלן להבין שהוא תחת עיניהם של יועץ ומפקח, ולהקפיד יותר בשלבי האיטום".
פיקוח עליון של יועץ איטום: "אם אין לכם בחוזה עם הקבלן התייחסות למערכת האיטום ואין מי שיפקח כמו שצריך על איכות העבודה, האיטום ייעשה לפי שיקול דעתו של הקבלן, הבנתו, השכלתו והמוטיבציה שלו", מציין הראל.
עוד כתבות בנושא:
תוכל לתת דוגמה לכך שבהיעדר פיקוח ובשל עבודה רשלנית נגרמו כשלי איטום?
הראל: "חבר שלי התלונן שיש לו בעיות רטיבות. לבקשתו, עליתי לגג כדי לראות אם אפשר לאתר את מקור הנזילה בקלות. התברר שעבודת האיטום נעשתה בזלזול ומתחת לסטנדרט המינימלי הנדרש.
היו כמה מקומות בגג שלא היו אטומים כמו שצריך. בכל המקרים האלו בגג ייתכן שהרטיבות נגרמה לא בגלל בעיה מיוחדת, אלא בגלל איכות עבודה נמוכה. לא היה פיקוח בזמן הביצוע. אני לא רוצה לומר שזה מדגם מייצג, אבל ככלל, רובנו משתדלים יותר כשאנחנו יודעים שאנחנו תחת השגחה מקצועית. כשיש מישהו מטעמכם שמבקר את עבודת הקבלן, הקבלן יצטרך להתייחס לאיטום בצורה הרבה יותר רצינית, ובטח לא בזלזול".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 16:37, 28.10.20