כבר לא העיר הכי יקרה בעולם לגור בה, אבל עדיין בצמרת: אחרי שבשנה שעברה דורגה תל אביב במקום הראשון בדירוג של המגזין הנחשב "האקונומיסט", השנה היא ירדה למקום השלישי, כאשר לפניה יחד בפסגה ניו יורק וסינגפור. עבור סינגפור זו הפעם השמינית בעשור האחרון שהיא מדורגת ראשונה. הונג קונג ולוס אנג'לס סוגרות את החמישייה הראשונה.
הדירוג נערך בין 172 ערים מרכזיות בעולם, כאשר בבדיקה שערך המגזין התגלה כי יוקר המחיה בהן זינק ב-8.1% לעומת שנת 2021, הרבה בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה והבעיות שנוצרו בשרשרת האספקה. המגזין ביצע את הסקר על ידי השוואת מאות מחירים של 200 מוצרים זהים בערים שנבדקו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
תל אביב קו רקיע
תל אביב קו רקיע
תל אביב
(צילום: shutterstock)
הסיבה המרכזית לירידה של ת"א בדירוג היא לא איזושהי הוזלה משמעותית במחיה בעיר, אלא התייקרות משמעותית בערים שעקפו אותה. כך למשל, הסיבה לקפיצה של ניו יורק נובעת מההתחזקות המשמעותית של הדולר.
כמו כן, צריך לציין כי המדד של האקונומיסט מתבסס על השוואה אל העיר ניו יורק וכי הוא כולל 200 מחירים של מוצרים אשר לא בהכרח רלוונטיים למרבית הציבור הישראלי, כדוגמת עלויות של עוזר בית אישי ושל בתי ספר פרטיים.
מוצר הצריכה שביצע את הזינוק המשמעותי ביותר בבדיקה הוא דלק, שקפץ ב-22% בממוצע בערים שבדירוג. גם מחירי החשמל, המזון ומוצרי בית בסיסיים עלו בצורה משמעותית. לעומת זאת, מחירים עבור מוצרי פנאי ושירותים דומים נשארו זהים, ואפילו קצת ירדו, זאת לאור העובדה שהצרכנים מתמקדים בהוצאות על מוצרים חיוניים ולא על מותרות.
הערים השונות באסיה הפתיעו בדירוג, כאשר קצב העלייה ביוקר המחיה אצלן עמד על ממוצע של 4.5%. כך למשל טוקיו ואוסקה ירדו בהתאמה למקומות 23 ו-33, מאחר שהריבית ביפן נותרה נמוכה ביחס לשאר העולם.
עוד ממצאים מעניינים: בירת סוריה, דמשק, ובירת לוב, טריפולי, הן הערים שהכי זול לחיות בהן (אך כמובן ההכנסה בהן נמוכה מאוד). סידני קפצה לעשרת המקומות הראשונים מאחר שהייצוא האוסטרלי חיזק את הדולר המקומי. סן פרנסיסקו עלתה מהמקום ה-24 למקום השמיני. כל שש הערים הסיניות שנבדקו עלו בדירוג, כאשר שנחאי נכנסה ל-20 הראשונות, זאת לאור הכאוס הכלכלי שמשתולל במדינה בה פרצה הקורונה.
אופסאנה דוט, האחראית על נושא יוקר המחיה באקונומיסט, אמרה: "המלחמה באוקראינה, הסנקציות המערביות על רוסיה ומדיניות הקורונה המחמירה של סין, גרמו לבעיות בשרשרת האספקה, שבשילוב עם עליית ריבית ושינויים בשערי החליפין, הביאו למשבר יוקר מחיה ברחבי העולם. אנחנו יכולים לראות את ההשפעה במדד השנה, כאשר עליית המחירים הממוצעת ב-127 הערים בסקר שלנו היא הגבוהה ביותר שראינו זה 20 שנה".