רובע מגורים חדש, המתוכנן להיבנות על שטחי הפרדסים בין בית אליעזר לחדרה, עומד בלב מאבק בין עיריית חדרה לבין מוסדות המדינה. השבוע הודיעה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה במשרד הפנים כי באופן חריג תכנס ישיבה לדיון מחודש בתוכנית תמ"ל/3002, שכוללת קרוב ל-8,000 יחידות דיור על קרקעות מדינה בשטח של כ-1,600 דונם בעיר שבצפון השרון. זאת, לאחר שהתוכנית כבר אושרה לפני כשבועיים על ידי הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז.
מדובר בתוכנית שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הכוללת 7,850 דירות, 300 יחידות דיור מיוחד ושטחים בהיקף של כ-47 אלף מ"ר לשימושי תעסוקה. לתוכנית מתנגדים מספר גורמים, בהם ראש עיריית חדרה, ניר בן חיים, נציגי משרד החקלאות, ראשי פורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות) – ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר פורום ה-15, רון חולדאי, וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס – וראשי רשויות נוספים, בהם ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם; ראש עיריית ירושלים, משה ליאון; ראש עיריית נהריה, רונן מרלי; ראש המועצה האזורית זמר, תמים יאסין; וראש המועצה המקומית דיר אל אסד, קאסם אסדי.
1 צפייה בגלריה
חדרה
חדרה
חדרה
(צילום: ג'ורג' גינסבורג)
ההחלטה לכנס דיון מחודש התקבלה לאחר שבן חיים דרש מהמועצה הארצית לעשות זאת לפי סעיף 13א' לחוק הותמ"ל, "נוכח סטייתה מתוכנית המתאר המחוזית", לשון המכתב ששלח למועצה. בין היתר טען כי התוכנית שאושרה מנוגדת לאופייה של העיר חדרה: "התוכנית נועדה להרחבת שטחה של חדרה לשטחים פתוחים הנמצאים ממזרח לעיר. היקף התוכנית כפי שהוצע לותמ"ל היא 6,900 יחידות דיור, אולם הוחלט להוסיף עוד 1,200 דירות שלא היו חלק ממנה ויש בה כדי להשפיע באופן נרחב על היבטים רבים הקשורים בניהולה של העיר חדרה", נכתב.
בכירים בעיריית חדרה העוסקים בנושא טענו השבוע כי "התוכנית שמנסה הותמ"ל לקדם כל כך לא הגיונית, שעצם העובדה שיש מי שמקדם אותה מעלה סימני שאלה". בעירייה תקפו את התנהלות הוועדה ואמרו כי "הכינוס החפוז בעת מלחמה, חוסר תשומת הלב לנתונים שהוצגו, הפצת ידיעה עם סיכום החלטת הוועדה עוד לפני שהסתיימה ועוד. התוכנית ההרסנית הזו הייתה קבורה במשך שנים משום ששם מקומה. והנה, פתאום עכשיו זה מה שחשוב לותמ"ל לעשות בימים כאלו, במקום לקדם תוכניות לשיקום עוטף עזה?".
בכך התכוונו אותם גורמים בעירייה לכך שלפני כשבועיים, כאשר הותמ"ל עדיין דנה בתוכנית, דוברות רמ"י הוציאה הודעה לעיתונות בה נכתב כי התוכנית כבר אושרה להפקדה להתנגדויות. יש לציין כי עיריית חדרה הגישה עתירה נגד הדיון בתוכנית לבית המשפט בעליון, אולם העתירה לא התקבלה. בעקבות ההודעה לעיתונות, עצר בן חיים את הישיבה. לדבריו, "הכפפות הוסרו ובכוונתי לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותי על מנת להוריד את התוכנית ההרסנית הזו מסדר היום".
בפורום ה-15, כאמור, התייצבו לצידו של בן חיים ובמכתב ששלחו ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן, ולמנכ"ל רמ"י, יעקב קוינט, כתבו: "אנו מתנגדים נחרצות לביצוע מחטפים, ולהתנהלות דורסנית, תובעים לשנות מן היסוד את התנהלות הותמ"ל מול הרשויות המקומיות".
לצד ראשי הרשויות, חברי הוועדה, הצטרף כאמור לבקשה גם נציג משרד החקלאות, חבר מליאת הותמ"ל, יוחאי תירוש, שכתב לאלנתן כי "תמל/ 3002 מתוכננת על שטחי חקלאות איכותיים ביותר, הכוללים בעיקר פרדסים. שטחים אלו מעובדים מזה עשרות בשנים ומהווים את אחד מהאזורים החקלאיים החשובים שבין מטרופולין תל אביב ומטרופולין חיפה. התוכנית שבנדון סוטה מתוכנית המתאר המחוזית ומתוכננת על קרקע בייעוד חקלאי בתוכנית המתאר המחוזית. כמו כן התוכנית אינה תואמת לתוכנית המתאר של חדרה וכאמור, מתפרשת על קרקע חקלאית איכותית ביותר".
מנגד, בגופי התכנון סבורים כי ההתנגדות לתוכנית קשורה לבחירות הקרובות. יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל, נתן אלנתן, הגיב למכתב של ראש עיריית חדרה ואמר כי "חבל שראש העיר חדרה בחר לקדם את עצמו פוליטית ערב בחירות על הראש של הותמ"ל. סדר היום של הותמ"ל לא נגזר בהתאם לבחירות או כל אירוע אחר. התוכנית הייתה אמורה לעלות כבר לפני חודשים רבים, ומתוך רצון טוב לבוא לקראת חדרה, כדי לשפר את התוכנית וכדי לסייע לעירייה לקדם את תוכנית הגג, הדיון נדחה בכמה חודשים".
אלנתן הוסיף: "אולם לצערי לא הייתה לראש העיר שום כוונה להתקדם, וכל מטרתו היא לדחות עד אין סוף ולא לאשר שום תוכנית במקום. הותמ"ל פועלת בהתאם לחוק ותוכניות מובאות לדיון בהתאם להתקדמות התוכנית. באשר לתוכנית עצמה, התוכנית מקודמת ומוכרת לעירייה מזה למעלה מ-7 שנים, וכן במסגרת הליך התכנון התקיימו אירועי שיתוף ציבור יחד עם נציגי העירייה".