דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת. שר האוצר, אביגדור ליברמן, הגיע היום (שלישי) לוועדה, שדנה בסיוע שהמדינה מתכננת לתת לעסקים הקטנים ולעצמאים בעקבות גל האומיקרון, ונקלע לעימות עם חברי הכנסת החרדים.
במהלך הדיון מספר חברי כנסת תקפו את שר האוצר על הכוונה שלו לפגוע לטענתם בציבור החרדי בעקבות תוכניתו לשלב חרדים בשוק העבודה, שתכלול שלילת הנחות בארנונה, צהרונים ובמעונות, וכן נסיעה בתחבורה ציבורית להורים שאינם עובדים, קיצוץ במספר שעות הלימוד בישיבות ועידוד לימודי ליבה במוסדות החרדיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה דיון על העצמאים
ועדת הכלכלה דיון על העצמאים
ליברמן בדיון
(צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) הוצא מהאולם אחרי שהטיח דברים קשים בשר האוצר, כשאמר: "השנאה והרצחנות כלפי העם לא תעבור בשקט, אתה שר האוצר הכי בושה וחרפה". ח"כ אורי מקלב מדגל התורה, הוסיף: "התוכניות שלך מונעות משנאת החרדים. מי שלומד סינית עתיקה או אנתרופולוגיה זה בסדר, ומי שלומד תורה זה לא בסדר? מה חטאו ומה פשעו הילדים? אני מכריז לך כאן, הציבור החרדי לא ישנה את אורח חייו".
ח"כ יעקב אשר, גם כן מדגל התורה, אמר: "שמונה חודשים העצמאים מחכים שתענה להם, הבוקר כינסת לראשונה את הקבינט הכלכלי, ומה הבשורה? שאברכים ילמדו 20 שעות במקום 40, זה מה שמעניין את המסעדנית או את בעלת האולם? אחרי זה אתה שואל למה זה 'אנטישמי'?! ככה עבדו פעם, להסיט את האש למקום אחר שלא ישימו לב לכישלון שלך, אני והילדים שלי הגחלים ואתה מפזר מסך עשן של אימה ופחד".
נציגת מורי התל"ן, צמרת אביבי דביר, פנתה לשר האוצר בדמעות והאשימה את סגן השר אביר קארה שהוא לא מאפשר להגיע אליו. בעקבות העימות הוצא סגן השר קארה מהאולם.
3 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה דיון על העצמאים
ועדת הכלכלה דיון על העצמאים
(צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה, אמר בדיון: "אני לא רוצה לומר בחוסר נימוס שאנחנו המעסיק שלך, אדוני השר. אנחנו הציבור, אנחנו שותפים שלך. אנחנו השותף שלך להכנסות המדינה. אותנו אי אפשר להחליף. תגשר לנו את המשבר כאן ועכשיו בכדי שלא נזדקק כולנו לכספי רווחה. הטיימינג הוא הכל והוא במדרון. אתה צריך לעזור לנו עכשיו, לפני שניפול לתהום, כי אם העזרה תגיע מאוחר מדי, אתה לא תצטרך רק לחלץ אותנו מהבור אלא גם להחיות אותנו".
דרך אגב, הישיבה כמעט בוטלה לאחר שהשר ליברמן איחר להגיע, ויו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, הכריז בכעס כי הוא נועל את הישיבה. אולם, ליברמן התייצב כעבור רבע שעה והתנצל: "הייתי בישיבת הקבינט הכלכלי וזה היה מעניין מאוד וחשוב".
סגן השר אביר קארה אמר כי "הדיון הזה לא היה צריך להתקיים, בטח לא בממשלה הזו, כיוון שהממשלה הזו הגיעה על קולות העצמאים. העברנו רפורמות אדירות. כל הדברים הגדולים שעשינו מתגמדים כרגע לעומת המצוקה העכשווית שיש לחלק מהאנשים שיושבים פה. אני מבקש שהדברים האלה יקרו ביום-יומיים-שלושה הקרובים האלה".
ליברמן עצמו לא התרגש מהדברים, אבל גם לא סיפק מידע חדש בנוגע לסיוע לבעלי העסקים הקטנים והעצמאים שהממשלה מתכננת לתת: "בשבוע הבא מתחילים בדיון חשוב לסכם רשת ביטחון לעצמאים. לגבי העסקים, אמרנו שב-15 בפברואר נראה את התמונה לינואר, וב-25 בפברואר תהיה לנו כל התמונה, ונדע מה המצב. בהתאם לנתונים נפעל. אנחנו לא מתכוונים להפקיד אף אחד. כל אחד שזקוק לסיוע יקבל סיוע. הגדלנו את העוגה, תסתכלו מה היה ב-2019 ותשווו את זה ל-2021. בזכות אותו שינוי מקצה לקצה של מדיניות ממשלה קודמת הגענו למצב הזה".
עוד אמר שר האוצר: "ביטלנו את החל"ת, הודענו שלא יהיו יותר סגרים ואמרנו שיהיה סיוע ממוקד ולא יהיה פיזור כסף ממסוקים. ב-2021 נפתחו יותר עסקים ממה שנסגרו, היצוא גדל והכנסות המדינה ב-2021 הן הרבה יותר גבוהות מאשר ב-2019. צמצמנו את הגירעון והגענו לצמיחה של 6.7%".
יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון, פנה לליברמן בסיום, ואמר: "שמעת את הזעקה, אנחנו מצפים כוועדת הכלכלה למהלך שלם וכולל. הצעדים שהודעתם עליהם מבורכים. בתוך הצעדים האלה להשאיר רק 250 מיליון שקל למענקי עבודה למי שמרוויח שכר מינימום, תנו את זה באותו מועד למי שמקבל את ההטבה בנקודות הזיכוי. תגדילו את החבילה למענקי עבודה כי הם עובדים וקורסים. ובתוך זה תביא רשת ביטחון לעסקים שתרגיע את אלה שבאמת הפסידו כסף. מי שעושה עלינו תרגיל שלא יבכה. אני יודע שכששר האוצר מחליט זה קורה, נכון שאין נתונים אבל חלק מהמעשים מבוססים על אמון עם העסקים. אני קורא לך לשכלל את החבילה הזו".