בשיתוף אתר "המקצוענים"
אם אתם מרבים לארח לברביקיו לאורך כל השנה, ולא רק ביום העצמאות, בטח חשבתם להתחדש בגריל.
המבחר בשוק עצום ונע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים. חלקם ניתן לאחסן בתוך הבית, וחלקם רק במרפסת או בחצר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הנה מדריך למי שלא מבין יותר מדי בתחום, ורוצה להגיע מוכן לרכישה. אגב, לא תמיד גריל ענק עם 4 מבערים הוא הפתרון האידאלי.
זכרו, שצריך גם לנקות ולתחזק אותו. בכתבה זו לא נמליץ על דגמים מסוימים, אלא על השאלות שכדאי לשאול, כדי לבחור נכון בהתאם לצרכים, לתקציב ולרמת התחזוקה שתעמדו בה.

גז או חשמל? אלו ההבדלים העיקריים

לכל אחד מסוגי הגריל יש יתרונות וחסרונות. בכתבה זו, לא נתייחס לגריל פחמים, אשר נחשב ליותר מזהם את הסביבה ופחות בריא למאכל ולסביבה (עקב העשן המחניק שהוא מעלה).
גריל גז, מאפשר צלייה מהירה ומדויקת יותר מאשר הגריל החשמלי, אך אינו מיועד לשימוש בתוך הבית.
הוא חייב להיות מחובר למקור גז (בלון גז או חיבור ישיר לנקודת גז), והוא קרוב יותר בטעם ל'על האש' המקורי על פחמים.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חיסרון בולט שלו הוא הצטברות של לכלוך ובשר שרוף מתחת למבערים, מה שיכול לגרום להתלקחויות ולריחות לא נעימים אם לא מקפידים על ניקוי קבוע ויסודי שלו.
מבחינת בטיחות, הרי שהוא נחשב לבטוח לשימוש אם מקפידים היטב על כללי ההתקנה, השימוש והאחסון. ועדיין, ישנו סיכון בטיחותי בסביבת ילדים וסיכון של דליפת גז.
כמו כן, אם מדובר בגריל המתחבר לנקודת גז, הרי שהחיבור חייב להתבצע על-ידי טכנאי גז מוסמך.
לעומתו, גריל חשמל קומפקטי ונוח יותר לשימוש בתוך הבית וקל יותר לאחסון, אך הכנת האוכל אורכת יותר זמן. זמן הצלייה איתו ארוך יותר מאשר בגריל גז, ולכן הוא מתאים למספר מנות מצומצם יחסית.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בדגמים הפשוטים והזולים, אין אפשרות לוויסות חום, ולכן אם תרצו רמת חימום אחידה של כ-200 מעלות, תצטרכו להשקיע בדגם מתקדם יותר.
שימו לב, שאם הדגם כולל מכסה מתכת או זכוכית, הוא אמנם מזרז את משך הצלייה, אך הבשר עצמו עובר גם תהליך של אידוי, מה שיכול להשפיע על הטעם שלו.
לסיכום: לסוג הצלייה (המשפיע על הטעם), לנוחות השימוש והאחסון, למסורבלות ההפעלה (עם או בלי בלון גז) וכן לכמות המזון שניתן לצלות בבת-אחת – לכל אלו השפעה על הבחירה שלכם.
אין מוצר שעדיף על פני השני בכל הקטגוריות, והדבר תלוי בטעם האישי שלכם, בכמות האורחים שאתם נוהגים להזמין ובמיקום שבו אתם מארחים – בבית או בחוץ.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך לבחור גריל גז שיתאים לצרכים ולתקציב שלכם?

מה היקף השימוש בו: "לתדירות השימוש בו ולכמות האנשים שהגריל אמור לשמש יש השפעה על סוג הגריל", מסביר יאיר לוי, מנכ"ל אמגזית. "יש הבדל בין מי שמארח פעם בשבוע, פעם בחודש או פעם בשנה. כמו כן, לכמות האנשים שמתארחים יש השפעה.
"האם מדובר בזוג, במשפחה מצומצמת או באירוח שכולל את כלל המשפחה המורחבת וכמות גדולה של סועדים? היקף השימוש הוא בהחלט שיקול שכדאי לקחת בחשבון".
לדבריו, "אם אתם רק מארחים מספר פעמים בשנה, אך בכל פעם ישנה כמות גדולה של אורחים, כדאי שהגריל יהיה גדול, מהיר ויכלול מספר גדול יחסית של מבערים. זאת, משום שלא תרצו שהאורחים ימתינו זמן רב לאוכל.
"לעומת זאת, אם מדובר בגריל לשימוש לעתים קרובות, המשמש בעיקר את המשפחה הגרעינית ואולי עוד זוג חברים עם ילדיהם, תוכלו להסתפק בגריל קטן וקומפקטי יותר. אותו, יהיה קל יותר להפעיל, לנקות, לתחזק ולאחסן".
טווח המבערים של גרילי גז נע בין 2 ל-6 מבערים. ככל שישנם יותר מבערים, כך הגריל גדול יותר ומפיק עוצמת אש גדולה יותר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות צ'אר ברויל. )
מה סוג השימוש בו: האם הגריל מיועד לשמש אתכם בחצר, במרפסת או על הגג? האם הוא מיועד לתנאי בית או שאתם מתכננים לצאת איתו לשטח?
"אם הוא אמור להיות נייד, הרי שלמשקל שלו ולעובדה שהוא מתקפל תהיה חשיבות", מסביר לוי. "גם לסוג הבישול המועדף עליכם, תהיה השפעה (צלייה, עישון וכן הלאה). אם אתם מעוניינים בשיפוד מסתובב, הרי שתזדקקו גם למבער אחורי ו/או לכירת צד".
מהי התשתית שעומדת לרשותכם: "אם אתם מתכננים להשתמש בגריל קטן יחסית, תוכלו להסתפק במיכל גז נייד של 5 ק"ג, כולל וסת מיליבר וצינור גומי באורך של לפחות 1.5 מטר, עם עדיפות לשני מטר", מציין חגי סאפר, חגים-נחלים, יבואנית המותג Char-Broil.
"שימו לב, שבכל מקרה, מטעמי בטיחות, אסור בתכלית האיסור להשתמש בבלון גז בתוך הבית, והוא מיועד רק למרפסת, לגג או לחצר", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"אם אתם מעוניינים בגריל גדול יותר, המיועד לשמש אתכם לעתים קרובות, מוטב לבחור בגריל המתחבר אל נקודת גז קבועה בתוך הבית", מוסיף סאפר.
"אם יש לכם תשתית לחיבור גז בבית, יש לקנות צינור גז בלבד. כמו כן, חשוב לדאוג למקם את הגריל באזור עם נוחות אופטימלית לבישול וצלייה עם מרחב נוח ליצירת הנאה מרובה".
"כדאי לדאוג מראש לנקודת גז ביציאה למרפסת, כבר בשלבי שיפוץ או בנייה, אחרת, יש צורך בחציבות ובהתקנה מורכבת ויקרה יותר, עליה אחראי ומפקח רק טכנאי גז מוסמך בעל רישיון בתוקף", מוסיפים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"נקודת הגז הזו, תצטרך להיבדק אחת ל-5 שנים במסגרת הבדיקה של תקינות מערכת הגז בבית, המחויבת על פי חוק".
10 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות ג'נסיס ל-weber. )
התפוקה: תפוקת גריל גז מוצגת ביחידות BTU (British Thermo Units). זו, יכולה לתת לנו מושג לגבי זמן הצלייה בגריל גז. ככלל, ככל שה-BTU גבוה יותר, כך ייקח פחות זמן לצלות את הבשר.
"זהו פרמטר חשוב, אך לא יותר מאשר הפרמטרים של המבערים, רשתות הגריל, סוג ההצתה וגודל משטח הצלייה", מציין בר פינטו, מנהל השיווק של קולמן ו-Everdure בישראל.
"BTU היא יחידת מידה אנגלית שמודדת את צריכת כמות הגז לפי שעה. בעיקרון, כדאי לוודא שכל מבער מספק לפחות 10,000 BTU".
כמה מילים על החומרים, המבנה של הגריל והתוספות: "הליבה של כל גריל היא מערכת הצלייה", אומר ירון הרשקו, מנהל מותג Weber בניין מוצרי צריכה, יבואנית מוצרי בישול חוץ.
"גריל גז איכותי יכלול לפחות שני מבערים נפרדים, המאפשרים שליטה רבה יותר בעוצמת החום. חשוב שהמעברים יהיו עשויים מחומרים איכותיים ועמידים".
לדברי הרשקו, "חשוב שלגריל תהיה גם מערכת ייעלה לאיסוף שומנים, כדי לשמור על מקור החום נקי מסתימות ולהפחית את שאריות המזון בו. מערכת איכותית היא כזו שמונעת התקלחויות ומאדה את מיצי הבשר לעשן, המוסיף טעם למזון".
גריל יכול להיות מינימאלי יחסית ויכול גם לכלול עגלה עם ארונות. "דרך מהירה לבחון את מבנה הגריל היא באמצעות ניעור פשוט שלו", מסביר הרשקו.
"גריל איכותי ירגיש מוצק ויציב כשתנערו אותו. גריל זול יתנועע בצורה לא אחידה, וירגיש רופף. אם הגריל אינו יציב, הסיכוי שהוא יתפרק כעבור זמן קצר על המרפסת או בחצר, הוא גבוה יחסית".
10 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות אמגזית. )
לרשתות של הגריל יש תפקיד קריטי, שכן הן באות במגע ישיר עם האוכל. "הרשתות הן אלו שאמורות לצלות את הבשר, ולא האש הישירה", מסביר הרשקו.
"רשתות איכותיות הן כבדות יחסית ועשויות מחומר איכותי ששומר על החום: למשל, רשתות מברזל יצוק (עם עדיפות לציפוי אמייל פורצלן) או רשתות נירוסטה. חומרים אלו לא רק איכותיים יותר ועמידים לאורך זמן, אלא גם שומרים על החום ומפזרים אותו בצורה אחידה. אלו, גם יהיו נוחות וקלות יותר לניקוי בסיום השימוש".
"שימו לב, שגם לצפיפות הרשת יש השפעה", מציין לוי. "ככל שהרשת צפופה יותר, היא מסייעת למנוע נפילת מזון והתלקחות שומנים. בין התוספות האפשריות לגריל גז: מדפים מתקפלים כסוי מתאים להגנה מפגעי מזג-האוויר ושמירה על מערכות הגז מפני חרקים".
"הבשר בגריל צריך להיצלות במגע עם חום הרשת, ולא באמצעות אש ישירה", מפרט פינטו. "מניעת התלקחויות הוא פרמטר חשוב מאוד בבחירת גריל גז. מנגנון יעיל לאיסוף השומן יסייע בהפחתת התלקחויות ושמירה על בשר בצלייה אחידה ובמידת עשייה מושלמת ובנוסף גם בקלות ניקיון הגריל.
במידה ובגריל יש הרבה התלקחויות ולהבות גלויות, הבשר יצא עם פיח לא בריא ובמידת עשייה לא אחידה. איסוף השומנים יכול להתבצע במספר צורות כגון: כוסית איסוף, מגש איסוף ועוד".
כמה מילים נוספות על המבערים: "לגבי צורת המבער, הרי שיש מבערים צינוריים ומבערים אובליים (בצורת אליפסה). המבער האובלי מטבעו תופס יותר שטח, ועל כן נחשב ככזה המפזר את החום טוב יותר", מפרט פינטו.
"לגבי איכות המבער, הרי שרוב המבערים עשויים מנירוסטה, ואילו המבערים האיכותיים יותר עשויים מנירוסטה יצוקה".
לדברי פינטו, "ההבדל בין השניים הוא שהמבערים מנירוסטה יצוקה יישמרו לאורך זמן רב יותר.
חשוב לשים לב במעמד הרכישה כי המבערים אכן עשויים מנירוסטה ולא מפח או ברזל וכי ניתנת גם עליהם אחריות".
10 צפייה בגלריה
(צילום: איה בן עזרי, באדיבות קולמן. )
בטיחות ונוחות השימוש: בקטגוריה זו, בראש ובראשונה יש לבדוק מהי רמת הבטיחות של המכשיר ועד כמה הוא נוח לשימוש מבחינת הנדסת אנוש.
גם למערכת ההפעלה שלו חשיבות - ככל שזו פשוטה וקלה יותר, כך הדבר מקל עליכם בזמן העבודה וגורם למכשיר להיות יותר ידידותי ובטוח לשימוש.
כמו כן, כדאי לבדוק לפני בחירת הדגם, האם קל לנקות ולתחזק את הגריל (פירוק של חלקים מסוימים לצורך ניקוי).
גודל משטח הצלייה: "אמנם איכות הגריל אינה נקבעת לפי גודלו, אך פרמטר זה משפיע על נוחות העבודה", מציין פינטו. "לאירוח של עד 8 אנשים, לרוב יספיקו שני מבערים. לאירוח של מעל 8 אנשים, מומלץ לרכוש גריל של 3 מבערים ומעלה".
על אחריות וחלקי חילוף: חשוב לוודא כמה שנות אחריות יש לגריל, ולא להסתפק רק בהשוואת מחירים.
"ככל שהאחריות ארוכה יותר, וכוללת כיסוי רחב יותר על מגוון גדול של תקלות, הרי שהמוצר הופך להיות אטרקטיבי יותר", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"יש לבדוק גם האם ניתן לרכוש בעתיד חלקי חילוף למוצר, תוך כמה זמן הם מתחייבים לשלוח נציג לתיקון המכשיר, מה מוחרג מהאחריות ומה מחייב אתכם להזמין טכנאי גז עצמאית".
"שימו לב שיש הבדל פעמים רבות בין אחריות על גוף הגריל לבין אחריות על המבערים", מסביר סאפר.
"האחריות על גוף הגריל היא לרוב עד 3 שנים, ואילו יש חברות שמעניקות גם 25 שנה אחריות על המבערים. ככל שהאחריות ארוכה יותר, הדבר מעיד על איכות המוצר והחומר ממנו הוא עשוי".
"שימו לב, שלאורך השנים ייתכן שיהיה צורך להחליף את אחד מחלקי הגריל (רשת, כפתור הצתה, מגני מבער וכו')", מציין פינטו.

איך לבחור גריל חשמל שיתאים לצרכים ולתקציב שלכם?

סוג הגריל: אחד השיקולים העיקריים הוא סוג הגריל, כשהסוגים הקיימים בעיקר בשוק הם: פלנצ'ה, גריל רשת, גריל עם מכסה, גריל עם שיפודים מובנים וטוסטר גריל.
פלנצ'ה היא פלטה מלבנית שמשטחה יכול להיות חלק או עם פסים. החריצים מאפשרים את ניקוז השומנים והנוזלים, והיא מתאימה בעיקר לצלייה של סטייקים עבים.
גריל רשת חשמלי, נראה כמו גריל הפחמים המסורתי (מנגל), כשהרשת לרוב עשויה מברזל או מנירוסטה. שימו לב, שאם לגריל רשת אין אפשרות טובה לניקוז נוזלים, הרי שהם יטפטפו על גוף החימום ויגרמו לכמות עשן משמעותית. לכן, ניקוז טוב או נגישות קלה לניקוי משטח החימום, הם שיקולים חשובים בסוג זה של גריל.
גריל חשמלי עם מכסה הוא נפוץ יחסית. לרוב, המכסה יהיה ממתכת או מזכויות מחוסמת. אמנם המכסה מזרז את משך הצלייה ומונע התפשטות של עשן, אך הוא גם גורם להצטברות לחות בתוכו ומשפיע על אופן הצלייה.
ישנם גרילים חשמליים שמגיעים עם שיפודים מובנים, אשר מסתובבים אוטומטית או באמצעות הפעלה ידנית, ומאפשרים צלייה שווה מכל הצדדים.
10 צפייה בגלריה
  גריל חשמלי.
  גריל חשמלי.
גריל חשמלי.
(צילום: יח"צ, באדיבות Normande.)
טוסטר גריל הוא גריל חשמלי שמזוהה בעיקר עם הכנת טוסטים, אך גם בו ניתן לצלות בשר והוא קל לשימוש. העובדה שהוא מגיע עם שני משטחים מאפשרת צלייה דו-צדדית ללא צורך להפוך את המזון מצד לצד.
"אם השימוש מראש מוגבל לזוג, ניתן להשתמש במכשירים קטנים בעלי משטח בודד", מציין אסי ארביב, קלינטון-סחר, יבואנית תקע ונורמנדה.
"אם אתם מתכננים לארח מספר רחב יותר של סועדים, כדאי לדעת שבשוק מוצעים כיום גרילים חשמליים קומפקטיים המוצעים בשתי קומות, כאשר העליונה משמשת כפלנצ 'ה והתחתונה, סגורה יותר, משמשת לצליית שיפודים ואף כוללת אפשרות שימוש לצלייה מותאמת לכל סוג".
מד טמפרטורה: "חלק מהגרילים החשמליים מגיעים עם מד טמפרטורה מובנה שעוזר לדעת באיזו טמפרטורה נמצא הגריל שלכם ומתי הוא מוכן להתחיל בצלייה", מציין ארביב. "חלקם יציגו נורית חיווי שרק מעדכנת ברגע שהגריל חם, אך לא מציגה טמפרטורה מדויקת".
תפוקה: בגריל חשמלי תפוקת החום נמדדת ביחידות וואט כאשר גם כאן, בדומה לגריל גז, עדיף נתון גבוה ככל האפשר.
ארביב: "דבר אחד שכדאי לדעת על גריל חשמלי הוא שהטמפרטורה החמה ביותר שלו נמוכה מהחום הגבוה בגריל גז.
כאשר אתם מתכננים לצלות על הגריל החשמלי שלכם, מומלץ לחבר את הגריל לחשמל לפני שאתם מתחילים לצלות. אם הגריל טוב וחם, זה יעזור לבשל לטמפרטורה הנכונה במהירות וביעילות רבה יותר".
החלל הנדרש: תכונה נוספת של קטגוריית הגריל חשמלי היא הקומפקטיות שלו. בדרך כלל, הם קטנים יותר
מאשר סוגי גריל מסורתיים אחרים. עם זאת, הם גם משתנים בגודלם מגריל לגריל. שקלו היכן אולי תרצו להשתמש בגריל וכמה מקום פנוי יש לכם - זה יעזור לכם בבחירת הגריל הטוב ביותר עבורכם. חשבו מראש היכן תרצו להציב אותו טרם הקנייה.
שימוש נוח וקל: בגריל חשמלי אין צורך להשתמש ולסדר פחמים בכל פעם שאתם רוצים להשתמש בו. אתם מדליקים ומחכים שמשטח הגריל יתחמם. אין צורך בגז ואין חשש שייגמר באמצע הבישול.
עוצמת החום: דבר אחד שכדאי לדעת על גריל חשמלי הוא שהטמפרטורה החמה ביותר שלו נמוכה מהחום הגבוה בגריל גז.
כאשר אתם מתכננים לצלות על הגריל החשמלי שלכם, מומלץ לחבר את הגריל לחשמל לפני שאתם מתחילים לצלות. אם הגריל טוב וחם, זה יעזור לבשל לטמפרטורה הנכונה במהירות וביעילות רבה יותר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)



מקור הכוח: מקור הכוח של גריל חשמלי הוא כמובן החשמל וכאן היתרון הגדול. אין צורך להתמודד עם מארזי ושקי פחמים בכל פעם שאתם רוצים ליהנות מסטייק טוב, לדאוג לגבי מיכלי גז או לוודא שיש גז לגריל.
וודאו שיש בקרבתכם שקע חשמל, אליו תוכלו לחבר ולהפעיל את הגריל ותדאגו שהגריל יגיע עם כבלים ארוכים כך שתוכלו לחבר אותם ולהישאר במרחק בטוח בגלל החום מנקודת החשמל.
מד טמפרטורה: חלק מהגרילים החשמליים מגיעים עם מד טמפרטורה מובנה שעוזר לדעת באיזה טמפרטורה נמצא הגריל שלכם ומתי הוא מוכן להתחיל בצלייה. חלקם יציגו נורית שאומרת שהגריל חם, אך
לא לאיזו טמפרטורה הגיע. בכדי להגיע לצלייה מדויקת חשוב לאפשר לגריל להגיע לרמות הצלייה המותאמות לכל סוג.
אפשרויות מורחבות גם לאלה שלא אוכלים בשר: אחד מהיתרונות הגדולים של הגריל החשמלי הן האפשרויות לשימוש מהיר גם לאלה שאינם חובבים בשר. בגריל ניתן להכין גם שיפודי ירקות ואפיל לצלות פירות - ידעתם שאננס זו הצעקה האחרונה בתחום הגריל?