צ'ק שנתתם לבעל אולם הופקד למרות שהאירוע בוטל בגלל הקורונה? מתברר שאתם לא לבד. בעקבות תלונות של לקוחות מנסים כעת במשרד היועץ המשפטי לממשלה למנוע עד כמה שאפשר מצבים כאלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מפניות שהתקבלו בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים וכן ברשות להגנת הצרכן ובמועצה לצרכנות עולה, כי ישנם מקרים שבהם בעלי אולמות אירועים הפקידו צ'קים דחויים עבור אירועים שבסופו של יום לא נערכו בשל משבר הקורונה, ואף מוסיפים להחזיק בצ'קים של לקוחות מתוך כוונה לפרוע אותם כאשר יגיע זמן פירעונם בעתיד, וזאת חרף העובדה שהאירוע לא התקיים.
2 צפייה בגלריה
מיידיי
מיידיי
מבקשים מבעלי האירועים לא לקחת להם כסף על אירועים שלא התקיימו. אילוסטרציה
(צילום: people photography)

"לא להפקיד צ'קים שניתנו עבור אירועים שלא התקיימו"

בעקבות התלונות, פנה היום המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), ארז קמיניץ, לבעלי האולמות בהמלצה להגיע להסכמות עם לקוחות שהזמינו אירועים שלא קוימו, עקב התפשטות הנגיף. במכתב ששלחה להתאחדות בעלי האולמות וגני האירועים, על דעתו של קמיניץ, כותבת עו"ד רני נויבואר, ראשת האשכול האזרחי בייעוץ וחקיקה, כי על בעלי אולמות להגיע לפתרונות מאוזנים והוגנים לשני הצדדים ולא להפקיד צ'קים של לקוחות שהזמינו אירועים, שלא התקיימו לבסוף בשל משבר הקורונה.
עו"ד נויבואר מציינת כי מעשים אלה הם בעייתיים עד מאוד מבחינה משפטית. היא מציעה שהלקוחות ובעלי האירועים ינסו להגיע להבנות ביניהם, כלומר קיום האירוע בתאריך אחר ובתנאים שיסוכמו על ידי הצדדים. אך אם אין הסכמה - לא יוכלו בעלי האולמות לעשות דין לעצמם ולהפקיד את הצ'קים. בנוסף היא מדגישה, כי העובדה שבעל אולם מחזיק באמצעי תשלום כלשהו כגון צ'קים, אינה מעניקה לו לגיטימציה להשתמש בו.
2 צפייה בגלריה
ארז קמיניץ
ארז קמיניץ
המשנה ליועץ משפטי לממשלה ארז קמיניץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בין היתר נאמר במכתב, כי הפקדת צ'קים שניתנו עבור אירועים שלא התקיימו בשל נסיבות שאינן תלויות בצדדים עשויה להיחשב התנהגות בחוסר תום לב.
מהתאחדות בעלי האולמות האירועים נמסר בתגובה: "משבר הקורונה פגע בצורה קשה במשק כולו, כשגני האירועים והאולמות קיבלו מכה קשה פי כמה וכמה בתור אלו שהיו הראשונים שפעילותם הושבתה, ועד כה לא חזרו לפעילות. לאורך כל חודשי ההשבתה המשיכו האולמות וגני האירועים לשלם מאות אלפי שקלים עבור תחזוקת המקום גם שלא הייתה כל הכנסה, דבר שהביא רבים למשבר קשה ולא מעט מקומות אף סגרו את העסק בעקבות הקריסה הכלכלית שפקדה את הענף.
"לאורך כל אותם חודשים היו בעלי האולמות והגנים בקשר רציף עם הזוגות במטרה למצוא פתרון משותף שיאפשר את קיום האירוע שלהם - ואכן ברוב מוחלט של המקרים נמצאו פתרונות לשביעות רצון כל הצדדים ואנו מברכים על כך.
"לצערנו משרד המשפטים בוחר להתערב בסוגייה תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה כי בעלי העסקים הם הנפגעים העיקריים מהמשבר הקשה, ובעוד ולזוגות קיימת לשמחתם ולשמחתנו אלטרנטיבה למועד קיום האירוע כפי שנחתם מולם בחוזה ההתקשרות, הרי שלבעלי האולמות ולגנים לא קיימת שום אלטרנטיבה לתשלומים הכבדים אשר המשיכו לשלם בתקופה הקשה אותה הם עוברים ועוד ימשיכו לעבור בשנים הקרובות עד שיצליחו להתאושש.
"בימים אלו ממשיכים בעלי האולמות להיערך לפתיחה המחודשת תוך השקעת כספים רבים בהתאמת המקומות להנחיות משרד הבריאות ולשמירה על בריאות האורחים. אנו נרגשים ומצפים לחזור לשגרה במהרה ולעסוק בדבר החשוב לנו מכל – לשמח את עם ישראל".