עובדים בתע"א נשארים בבית: "אנחנו מבקשים להודיעך כי עד לתאריך 30 ביוני הינך מתבקש שלא להגיע למתקני החברה, עד לקבלת הודעה אחרת ממנהליך". זאת ההודעה שקיבלו שלשום (ה') כמה מאות מעובדי התעשייה האווירית.
לכלכליסט נודע כי המהלך יצא לדרך בעקבות ההסכם שחתמו משרד האוצר וההסתדרות, ומאפשר למעסיקים בשירות הציבורי לנייד עובדים בהתאם להיקף הפעילות של הארגון, אך גם להשאיר בבית את חלקם בתשלום מופחת גם אם אינם עובדים.
2 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
(צילום: אבי מועלם)
עם עובדי התעשייה האווירית שהוצאו כך לחופשה, כחלק ממהלכי ההתייעלות על רקע המשבר, נמצאים עובדי מנהל ושיווק העוסקים בפעילויות בחו"ל, שמקורקעות כעת; וגם עובדים מחטיבת התעופה, שחלק מפעילותה מושפע מהמשבר הקשה בתעופה העולמית בעקבות הפסקת טיסות הנוסעים שגרם נגיף הקורונה.
בהתאם להסכמי העבודה בחברה, העובדים שקיבלו הוראה שלא להגיע לעבודה יקבלו בינתיים 80% משכרם, כאשר 12.5% מהווים מקדמה שאותה יידרשו להחזיר לאחר שובם לעבודה ב-10 תשלומים. הנהלת התע"א וכן ועד העובדים מנסים להביא לכך שניתן יהיה לקזז את החלק הזה מימי החופשה של העובדים, צעד שמחייב את אישור האוצר ורשות החברות.

זעם בקרב העובדים

המהלך מעורר זעם בקרב ועד עובדי התע"א, מחשש שההנהלה תותיר בבית עובדים קבועים של החברה ותגביר בינתיים העסקת עובדי קבלן ויועצים חיצוניים.
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התע"א, מסר בתגובה כי "לאורך כל משבר הקורונה, פעל ארגון העובדים באחריות ובשיקול דעת למען שמירה על הביטחון התעסוקתי ובריאותם של עובדי החברה, בשיתוף ההנהלה. עם זאת, לא ייתכן שבחסות הסכם שחתמה ההסתדרות, שמטרתו החזרת עובדי המגזר הציבורי והמשק כולו לעבודה רגילה, תבצע הנהלה מהלכים שנוגדים את רוח ההסכם.
2 צפייה בגלריה
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית
(צילום: עמית שעל)
"בכוונתנו לעבור על כל אחד מהמקרים בהם נשלחו עובדים להסדר, תוך בחינה דקדקנית - האם לא ניתן לשבצם בתפקיד אחר שיביא תפוקה לחברה, והאם סיבת הכנסתם להסדר אכן תואמת את רוח ההסכם. אם נמצא שעובד נשלח מסיבות שאינן מוצדקות, ניאבק בכך בעוצמה. אחת הסיבות המרכזיות שתע"א נבחרה למקום השני והמכובד בסקר BDI כמקום טוב לעבוד בו היא הימצאותו של ארגון עובדים אחראי, הפועל למען זכויות העובדים ומאפשר יציבות וביטחון תעסוקתי".
כפי שנחשף בכלכליסט, מאז פרוץ המשבר הוציאה תע"א לחל"ת גם מאות סטודנטים המועסקים בה. חברת אלביט מערכות הוציאה לחל"ת 300 עובדים וחברת אירונאוטיקס הוציאה לחל"ת כמה עשרות.
מהתעשייה האווירית נמסר כי היא "חברה עסקית שמרבית עסקיה (76%) בחו"ל והיא נמצאת בתחרות עזה, הן בשווקים הגלובליים והן בישראל. החברה פועלת באחריות בתקופה מאתגרת זו לטובת המשך הצלחתה, תוך שמירה ככל הניתן על עובדיה, שהם הנכס החשוב ביותר שלה. תע"א נבחרה לראשונה אי פעם כאחד משני המקומות הטובים בישראל לעבוד בהם דווקא לאחר המהפך העסקי שעברה בשנים האחרונות ושנת שיא (2019) בתוצאותיה העסקיות".