שני אזרחים ישראלים, שאחד מהם עשה שימוש בפלטפורמת ההיכרויות טינדר והעלה תמונות שלו לפלטפורמה, והשני עשה שימוש בפלטפורמת ההיכרויות OkCupid והעלה תמונות שלו לפלטפורמה, הגישו אתמול (שלישי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברות שמפעילות את שתי הפלטפורמות, בטענה לפגיעה בפרטיות ושימוש שלא כדין, כביכול, בנתונים ביומטריים.
שני המבקשים טוענים באמצעות עוה"ד עמית מנור וצח שפיצן ממשרד מנור-שמש, כי החברות נגדן הוגשה הבקשה "אספו ואוספות מידע ביומטרי של משתמשיהן, מבלי לקבל הסכמתם, ודאי לא הסכמתם מדעת לכך. החברות עושות זאת בין השאר לצרכים מסחריים, ותוך הפרה בוטה ביותר של זכויותיהם, ואגב הפרת מצגיהן והתחייבויותיהן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סמל טינדר
סמל טינדר
טינדר
(צילום: unique_Illustrate_95 / Shutterstock)
"המידע שאוספות החברות חורג ממצגיהן, שכן הן הסתירו ומסתירות מציבור משתמשיהן מידע חיוני אודות איסוף ושימוש במידע של המשתמשים על-ידן. כך, הן פעלו ופועלות בניגוד מוחלט להתחייבויותיהן ולמצגיהן, ביצעו ומבצעות יירוט ואיסוף של מידע ביומטרי של משתמשיהן, בקנה מידה נרחב ביותר, אחסנו ומאחסנות את המידע הביומטרי אצלהן, עשו ועושות בו שימוש, לרבות לצרכיהן המסחריים - ללא ידיעתם או הסכמתם של המשתמשים, ובכך גם הפרו ומפרות את זכותם לפרטיות, שכן עושות זאת ללא קבלת הסכמה מדעת", נטען בבקשה.
עוד נטען כי החברות שנגדן הוגשה הבקשה מעודדות, ובמקרים מסוימים אף מחייבות את המשתמשים להעלות תמונות שלהם כדי להשתמש בשתי פלטפורמות ההיכרויות. כמו כן, נטען כי המטרה העיקרית של פלטפורמות ההיכרויות באשר הן, ובכלל כמובן גם טינדר ו-OkCupid, היא ליצור התאמה (match) בין משתמשים. "לצורך כך מציגות הפלטפורמות בפני המשתמשים תמונות של בני זוג פוטנציאליים. כדי להגדיל את הסיכוי ליצירת התאמה בין המשתמשים המשיבות מנתחות נתונים ביומטריים שנמסרו להם על ידי המשתמשים תוך ניסיון ליצור התאמה בין נתונים ביומטריים של משתמשים שונים. במסגרת זאת, מנתחות המשיבות את הנתונים הביומטריים הייחודיים של המשתמשים ובהם צבע העור, גיאומטריית הפנים (מרחק בין חלקים שונים בפנים והיחסים השונים בין חלקים אלה), מרקם העור ועוד. יצוין כי אצל כל אדם מאפיינים ביומטריים אלה שונים, כך שלמעשה מאפיינים אלה מאפשרים לדעת את זהות המשתמשים כמעט באופן מוחלט.
"בנוסף, לטינדר יש טכנולוגיה המכונה 'אימות תמונה' במסגרתה סורקת טינדר את פניו של המשתמש ומנתחת נתונים שונים הנוגעים לנתוניו הביומטריים של המשתמש. המשתמשים לא מחויבים להשתמש בטכנולוגיה זאת, אולם עבור משתמשים שבחרו להשתמש בטכנולוגיה, טינדר לא יידעה במשך שנים את משתמשיה על משמעויות השימוש בטכנולוגיה ולא קיבלה את הסכמתם לשימוש. ב-17 בינואר 2022 הודתה טינדר בפני משתמשיה כי היא אוספת מידע ביומטרי ממשתמשים העושים שימוש בפיצ'ר 'אימות תמונה', אולם הודעה זאת הופיעה רק עבור משתמשים תושבי קליפורניה ולא פורסמה למשתמשים ברחבי העולם ובהם המשתמשים בישראל", נטען בבקשה.
2 צפייה בגלריה
אוקיי-קיופיד
אוקיי-קיופיד
אוקיי-קיופיד
(צילום: shutterstock)
עוד נטען כי טינדר ו-OkCupid לא מגלות למשתמשיהן שהן אוספות מידע ביומטרי, ובכלל זה טכנולוגיות המאפשרות זיהוי פנים, היחס בין חלקי פנים שונים והמרחק ביניהם ועוד. במסגרת הבקשה נטען כי החברות מחזיקות במאגר מידע על משתמשי טינדר ו-OkCupid שהינם תושבי ישראל, וזאת מבלי שהן טרחו ליידע את הרשות הרלוונטית בישראל על כך, ומבלי שקיבלו אישור אותה רשות לכך. "ככל שהמשיבות היו רושמות את מאגרי המידע כדין בישראל, ברי כי רשם מאגרי המידע היה נותן דעתו לפגיעה החמורה שיכולה להיגרם לפרטיות המשתמשים".
לסיום, נטען כי החברות מבצעות איסוף שלא כדין והעברת נתוני מידע ביומטריים אודות המשתמשים, "לרבות צילומים, באופן המאפשר זיהוי המשתמשים בצילומים, אשר חלקם לא מן הנמנע כוללים תוכן שעלול להשפיל/לבזות, והרי, בין היתר, הצילומים נועדו להיות פרטיים וחלקם בעלי אופי אינטימי ביותר, והדברים מובנים".
טרם הוגשו תגובות החברות שמפעילות את שתי הפלטפורמות לבית המשפט בישראל. יש להדגיש כי מדובר בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שרק הוגשה ואין הכרעה בבקשה.