מטוס התובלה הענק אנטונוב 124, שכבר למעלה משנה תקוע בשדה התעופה בטורונטו והחברה הרוסית שהוא בבעלותה צברה חוב של 330 אלף דולר על השהייה שלו שם.
למי שלא מכיר, אנטונוב הוא לא עוד מטוס. מוטת הכנפיים שלו היא כ-73 מטר, כפולה מזו של בואינג 737, והוא כל כך גדול עד כדי כך שמשתמשים בו כדי להעביר לוויינים, קטרים של רכבת וטורבינות רוח. בשיאו, הוא יכול לשאת מטען של עד 300 טון בנוסף למשקלו, שהוא 285 טון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מטוס אנטונוב
מטוס אנטונוב
מטוס אנטונוב 124
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
מטוס האנטונוב בשדה בטורונטו
מטוס האנטונוב בשדה בטורונטו
מטוס האנטונוב בשדה בטורונטו
(צילום מתוך חשבון הפייסבוק של Kerith Groom Richards)
הסיבה שבגללה המטוס תקוע בשדה בטורונטו מה-27 בפברואר 2022 היא הסנקציות בהן נוקטות מדינות המערב נגד חברות רוסיות בעקבות הפלישה לרוסיה. הקנדים לא מאפשרים למטוס לטוס בחזרה לרוסיה, או לשום יעד אחר. לפי משרד התחבורה הקנדי, גם אין להם תוכניות בקרוב לשנות את המצב.
לפי "וול סטריט ג'ורנל" דמי החניה שנגבים ממנו הם 58 סנט לדקה, ובחישוב של התקופה בה הוא חונה בשדה – מדובר ב-330 אלף דולר. למרות ההכנסה היפה, בכירי השדה היו שמחים לראות את המטוס מתעופף משם. כך גם Volga-Dnepr, חברת התעופה הרוסית שמחזיקה בבעלות עליו.
לצערה של החברה היא אפילו לא יכולה לקבל אישור מהרשויות בקנדה שהמכונאים שלה יטפלו ויתחזקו את המטוס. מלבד הפעלת המנועים ובדיקת האלקטרוניקה של המטוס, המכונאים צריכים לסובב את 24 הצמיגים שלו לפני שהם יתפוצצו. בגלל גודלו, המטוס חונה בשטח פתוח בחלקו המזרחי של השדה בטורונטו, ולמעשה חשוף לשלג, גשם ורוח, מה שגורם לו לעוד נזקים.
במקור, מטוסי האנטונוב נבנו באוקראינה בשנות ה-80, כשהיא עוד הייתה חלק מברית המועצות. סך הכל נבנו 55 מטוסי מטען ענקיים כאלה. כיום יש שישה מטוסי אנטונוב שכן טסים בעולם. אחד מהם שייך למקסימוס אייר, חברת תעופה בבעלות איחוד האמירויות, וחמישה אחרים שייכים לאנטונוב איירליינס האוקראינית. בנוסף למטוס בטורונטו יש שני אנטונובים נוספים שמקורקעים בנמל התעופה בלייפציג, גרמניה.