יבואנית קולגייט שינתה את הטעם של משחת השיניים ולא הודיעה לצרכנים: לקוח של קולגייט גילה להפתעתו שהטעם של המשחה שהוא קונה באופן קבוע השתנה, כשהיבואן לא טרח להודיע לצרכני המשחה על השינוי. אמנם עדיין מדובר בטעם מנטה, אבל במקום מנטה עדינה ספרמינט (כמו מסטיק מנטה "ירוק" מתוק) הטעם השתנה לפפרמינט (כמו מסטיק מנטה "כחול" חריף יותר).
מדובר במשחה באריזה אדומה-כחולה בשם קולגייט הגנה מקסימלית מפני עששת, שכוללת סידן ופלואוריד. מבדיקה עולה שהרכיבים לא השתנו, רק הטעם שונה, ככל הנראה בשל ארץ הייצור השונה. כעת היא מיובאת משום מה מברזיל, במקום מפולין.
1 צפייה בגלריה
קולגייט משחת שיניים
קולגייט משחת שיניים
משחת השיניים מברזיל (למעלה) ומפולין. טעמים שונים
הלקוח אמר ל-ynet כי "בשירות הלקוחות אמרו לי שהגרסה הקודמת לא תשווק יותר בזמן הקרוב. הגרסה הנוכחית כשרה לפסח, לכן הטעם השונה שלה והיא זאת שתימכר מעתה. לא הייתי קונה את המשחה בטעם הזה לו ידעתי על כך מראש. אני גם מניח שהייצור בברזיל זול יותר מהייצור בפולין, אבל המחיר לא ירד".
שינוי טעם זה בהחלט אירוע לצרכנים, גם אם מדובר במנטה למנטה. לעיתים קרובות מי שמעדיף את טעם המנטה הקודם יתעב את טעם המנטה הנוכחי ובכל מקרה – במשחת שיניים הטעם הוא לכאורה מהותי לעסקה. צרכנים קונים משחת שיניים מטעמים בריאותיים אבל גם מסיבות של טעם.

למה לא להודיע על שינוי הטעם?

בחברה מסרו כי השינוי עומד בחוק, אבל הדבר ייבחן על-ידי הרשות להגנת הצרכן ובכל מקרה - לא כל מה שאינו בגדר הפרת החוק - מיטיב עם הצרכנים. יכול להיות שיוחלט שהחברה אכן לא נדרשת להודיע על שינוי הטעם על גבי האריזה לפי חוק ואם לא הודיעה - לא תיבדק ולא תיקנס, אבל למה בעצם לא להודיע ללקוחות? האם זה לא הדבר הנכון לעשות – להודיע לצרכנים שהטעם של המשחה אליו הם רגילים – השתנה?
ייתכן שיש פה התנהגות שלא בהכרח עומדת בגדרי החוק שכן ניתן לראות שחברות רבות עורכות ריקול (איסוף יזום) למוצרים כשאין בהם שום פגם למעט שינוי בטעם. בין היתר לאחרונה תנובה ערכה איסוף ליוגורט בשל טעם שונה מהרגיל, למרות שלא הייתה בו סכנה בריאותית. נכון שבמקרים כאלה שינוי הטעם עלול לרמז לצרכנים על בעיה כלשהי במוצר אבל זה בא ללמד ששינוי בטעם מהותי לחוויה הצרכנית וכדאי להודיע עליו במדבקה או בכיתוב כלשהו.
שאלה נוספת שנשאלת פה ברקע הדברים היא: מדוע היבואנית עברה לייבא מברזיל הרחוקה במקום מפולין היותר קרובה ממנה לישראל? לפי גורמים בענף יש עומס ייצור במפעל בפולין, ממנו מייבאים את רוב משחות קולגייט לארץ והוא לא מצליח לעמוד בתפוקה. מצאנו משחה נוספות ששסטוביץ החלה לייבא מברזיל: קולגייט טריפל אקטיב (וממקסיקו היא מייבאת את קולגייט אדוונס ווייטנינג עם אבץ וארגינין ואת קולגייט נגד אבנית).
מהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן נמסר בתגובה: "הסוגייה שהועלתה תיבחן על ידי הרשות. ככלל, על העוסק/יצרן לגלות כל פרט מהותי לגבי המוצר, וכל שינוי מהותי במוצר. שינוי בטעם המוצר, יחשב לעיתים כפרט מהותי שיש לגלות לצרכן כך לגבי כל שינוי מהותי כאמור. כל זה כמובן כאשר מדובר על אותו המוצר ולא בגרסה אחרת למוצר או מוצר שונה".