בשיתוף IDEAFUND
הפסיכולוגית ד"ר לירז מרגלית, מומחית בעיצוב התנהגות ועיצוב תודעה מסבירה כי יצירתיות אינה מתבססת על המצאת יש מאין, אלא על חיבור בין אלמנטים קיימים. "אנשים יצירתיים פשוט שואלים שאלות אחרות. הם רואים את הבעיות מוכרות מזווית אחרת, ומחברים רעיונות ממקורות שונים כדי להשתמש בפתרונות מקוריים".
האם חייבים להיות גאונים כדי להמציא משהו?
"בהחלט לא. אנחנו רואים שאנשים יצירתיים הם לא חושבים אחרת אלא שואלים שאלה אחרת, 'איך הם יכולים להציג פתרונות בצורה אחרת?'", מסבירה ד"ר מרגלית. "הם לוקחים דברים קיימים וחושבים עליהם בצורה שונה. לדוגמה WAZE הייתה טכנולוגית לווין שלקחה טכנולוגיית שיתוף מידע וחיברה את האלמנטים יחד כך שזה משפר את האופן שאנו חיים".
לדבריה של ד"ר מרגלית, "רעיונות חדשים לא נוצרים בצורה מודעת אלא נוצרים במקומות הלא מודעים שלנו. יש מושג בפסיכולוגיה שנקרא 'זמן הבשל' וזה לא נעשה כשאנחנו מגלגלים את הרעיון אלא כשאנחנו שואלים את עצמנו שאלה ואז מגיע רגע המומנט והוא רגע משמעותי שמראה בחלקים הלא מודעים ש'שיחקו' עם הבעיה, איך לקחו כל מיני פתרונות ומגיעים לפתרון המוצלח" מפרטת ד"ר מרגלית. "אנשים יצירתיים הם הכי יצירתיים כשהם שואלים שאלה, מניחים לה, ואז התשובה מגיעה עם הזמן".
אז מה דוחף אנשים להוציא רעיון מהמגירה? ד"ר מרגלית מסבירה כי "אפשר להצביע על אנשים שהם מאוד סקרניים שאוהבים לחשוב אחרת, לא אוהבים להסתפק במצב הקיים, יש הרבה אנשים ששואלים כל הזמן שאלות איך אפשר לשפר – ממש מוטיבציה שנולדים איתה. זו אנרגיה שקיימת בנו וכל אחד מתעל את האנרגיה למקומות אחרים, יש אנשים שצריכים וודאות ויש אנשים שמטילים ספק בסטטוס קוו".

3 צפייה בגלריה
ד"ר לירז מרגלית
ד"ר לירז מרגלית
"זו אנרגיה שקיימת בנו וכל אחד מתעל את האנרגיה למקומות אחרים", ד"ר לירז מרגלית
(באדיבות המצולמת)

למה אנחנו מפחדים להוציא רעיונות?
הפסיכולוגיה מאחורי הימנעות משיתוף רעיונות מבוססת על פחדים חברתיים ואישיים אומרת ד"ר מרגלית, "אנשים מפחדים להיראות לא חכמים או לא מקצועיים בעיני אחרים. הפחד מביקורת, הדחייה, חוסר ביטחון – כל אלה גורמים להם להעדיף לשתוק. בנוסף ,יש גם כמובן מי שחושש שיתפס כרעיון שטותי".
רעיונות פשוטים ששינו את העולם
ההיסטוריה מלאה בהמצאות שנראו "פשוטות" – אבל הפכו להצלחות מסחריות עצומות: המחק בקצה העיפרון, פטנט שנרשם כבר ב-1858 ועד היום הוא מוצר חובה לכל תלמיד, סרט מדידה – המצאה מ-1829 שחוללה מהפכה במדידות מדויקות, הגפרור, פותחן הבקבוקים ואפילו הברבי!
המשותף לכל הרעיונות האלה הוא הפשטות והצורך הממשי שהם פתרו. "אנשים סקרניים שאוהבים לחשוב אחרת ולא מסתפקים במצב הקיים הם אלה שמצליחים. הם שואלים כל הזמן איך אפשר לשפר וזו מוטיבציה שנולדים איתה", מסבירה ד"ר מרגלית.

3 צפייה בגלריה
בובת הברבי הראשונה
בובת הברבי הראשונה
רעיון ששינה את העולם - בובת הברבי הראשונה
(צילום: AP)

אז מה עוצר אותנו?
"בד"כ קיים חשש איך אנשים אחרים יקבלו אותם. יש חשש גדול ממוסכמות שלא יראו את הרעיון בצורה טובה, מפחדים מביקורת עצמית והפחד הזה מונע מלבוא ולצאת עם זה", מסבירה ד"ר מרגלית. "הפחד מכישלון הוא אחד המחסומים הגדולים ביותר. אנשים חוששים שהצעת רעיונות לא מוצלחים עלולה לגרום להם להיראות לא מקצועיים או לא חכמים בעיני אחרים".
אחרים חוששים מפני שאינם תופסים עצמם כ-"מומחים" מספיק, חוסר ביטחון כזה יכול להוביל לשתיקה שלהם במקום לשיתוף. "אנשים מסתובבים עם רעיונות מצוינים, אבל מתקשים להפוך אותם למציאות", אומרת ד"ר מרגלית. "הם חושבים על כל הסיבות למה זה לא יעבוד - במקום פשוט לנסות".

3 צפייה בגלריה
ד"ר לירז מרגלית
ד"ר לירז מרגלית
"הפחד מביקורת, הדחייה, חוסר ביטחון – כל אלה גורמים להם להעדיף לשתוק", ד"ר לירז מרגלית
(באדיבות המצולמת)

ד"ר לירז מרגלית היא חברת דירקטריון ב IDEA FUND, חברה שמשקיעה ברעיונות טובים בשביל להפוך אותם לחברות מצליחות. " הרבה פעמים אנשים מסתובבים עם רעיונות טובים ואין להם מה לעשות עם זה, הקמת IDEA FUND באה לפתור את המחסום הזה - אתם תבואו עם הרעיון ואולי נשקיע ברעיון ונקים סביבו חברה". מסבירה ד"ר מרגלית. " לא תמיד הרעיון מגיע עם יזם שמוכן לעשות את ההשקעה הנדרשת, שלא לדבר על הספק שתמיד נמצא לגבי הרעיון, לנו יש צוותים מקצועיים בדיוק בשביל זה".

לפרטים נוספים ובדיקת רעיונות לחצו כאן
בשיתוף IDEAFUND