המגזין טיים בחר את 100 המצאות הטובות ביותר לשנת 2021 ולרשימה היוקרתית נכנסו גם השנה מספר חברות ישראליות.
3 צפייה בגלריה
סופלנט
סופלנט
הגיליון של טיים
אחת מהן היא חברת האגריטק סופלנט שפיתחה טכנולוגיית השקיה נטולת חיישנים. לפי החברה, בימים אלה ניתנה, בין היתר, גישה למערכת לחצי מיליון נשים המגדלות תירס בקניה. שרות המלצות ההשקיה של החברה מספק לחקלאים הקנייתיים תחזיות מזג אוויר, התראות והנחיות אגרונומיות נקודתיות מבוססות בינה מלאכותית, ומאפשרת גם לחקלאים קטנים כושר עמידות גבוה בהרבה בפני שינויי אקלים קיצוניים. החברה פונה לחקלאים הקטנים, שמהווים 98% מסך החקלאים. זאת בשונה מרוב חברות האגריטק המכוונות את מוצריהן לחקלאים גדולים המהווים את ה2% הנותרים.
3 צפייה בגלריה
סופלנט
סופלנט
הטכנולוגיה של סופלנט בקניה
סופלנט פועלת כיום ב-14 מדינות ומתמחה ב-32 גידולים חקלאיים שונים. לפי נתוני החברה, השימוש בטכנולוגיה הביא לגידול ממוצע של 20% ביבולים. עד לסוף שנת 2022 מתכוונת סופלנט לשרת לפחות 2 מיליון חקלאים קטנים ברחבי אפריקה והודו.
לפי החברה, במהלך שנת 2020 צמחו הכנסותיה ב-1,200% באמצעות התקשרויות עם חקלאים ברחבי העולם, ובסך הכל גייסה החברה עד כה למעלה מ-19 מיליון דולר מקרנות שותפות המו"פ סמארט-אגרו, Boresight Capital, Menomadin Foundation ומבטח שמיר. משרדי החברה, לה כ-70 עובדים, נמצאים בעפולה. SupPlant היא אחד המעסיקים הגדולים באזור.
אורי בן נר, מנכ"ל סופלנט: "מגזין טיים הכיר במשימה של סופלנט לשנות את עתידם של חקלאים ברחבי העולם הסובלים ממחסור במזון ובמים. בטכנולוגיה החדשה אין צורך בהשקעה בחומרה מצד החקלאים, מה שמאפשר לחקלאים שעד היום לא חלמו על גישה לטכנולוגיה כזאת ליהנות מהיתרונות שלה. צריך לזכור שרוב מוחלט של חקלאי העולם לא יכול ליהנות מהפיתוחים המדהימים שאנחנו רואים בשנים האחרונות, לרבות המערכות שאנחנו מוכרים כבר כמה שנים ברחבי העולם. היכולת להנגיש להם את הטכנולוגיה שלנו היא לא פחות מבשורה דרמטית להם ולעולם כולו".

סופלנטאורי בן נר

המכשיר של שעשוע ואבירם שמסייע למתמודדים עם דיסלקציה

מכשיר OrCam Read שמסייע למתמודדים עם קשיי קריאה ודיסלקציה ופותח ע"י חברת אורקם הישראלית - נבחר על ידי טיים גם הוא לרשימת ההמצאות הטובות ביותר לשנת 2021, תחת קטגוריית "נגישות". זו הפעם השניה בשלוש שנים שפיתוח של חברת אורקם הישראלית זוכה להיכנס לרשימה.
3 צפייה בגלריה
אמנון שעשוע וזיו אבירם
אמנון שעשוע וזיו אבירם
אמנון שעשוע וזיו אבירם
(צילום: רענן כהן)
OrCam Read הינו פיתוח של חברת אורקם, שייסדו פרופ' אמנון שעשוע ושותפו זיו אבירם, מייסדי מובילאיי. לפי החברה, מדובר במכשיר העזר לקריאה היחיד מסוגו בעולם שיכול לסרוק ולהקריא עמודים שלמים של טקסט או מידע ממסך. לתלמידים רבים ברחבי העולם המתמודדים עם קשיי קריאה ודיסלקציה, המכשיר אמור להעניק עצמאות בלימודים ובכל סביבה אחרת ללא תלות באדם אחר.
פרופ' אמנון שעשוע ושותפו זיו אבירם, מייסדי אורקם: "אנחנו גאים ונרגשים מהבחירה של מגזין TIME את ה-OrCam Read לרשימת ההמצאות החשובות ביותר לשנת 2021, ומעריכים מאוד את ההכרה בטכנולוגיה כפתרון קריאה פורץ דרך שבכוחו לשנות את חייהם של אנשים. יעודה של אורקם מיומה הראשון הוא לרתום את כוחה של הבינה המלאכותית לשמש כעוזר אישי המלווה באופן צמוד אנשים עיוורים, לקויי ראייה, הסובלים מלקויות קריאה או דיסלקציה - ומשפר את איכות חייהם. נמשיך ולפעול לאורו של חזון זה".

הרחפנים שפועלים גם באמירויות ועינת רכבים חשמליים תוך כדי תנועה

פיתוח נוסף שנכנס לרשימה הוא מערכת הבינה המלאכותית AIM של חברת פרספטו ממודיעין, מפתחת הרחפנים האוטונומיים, שפועלים כיום לפי החברה במאות אתרי תשתיות ותעשייה בארה"ב, אירופה, אוסטרליה, איחוד האמירויות ועוד. יחודם של הרחפנים האוטונומיים ביכולת לנהל את עצמם לבד, לצאת לטיסות סיור ולחזור במועד לצורך הטענה.
החברה נוסדה בשנת 2014 על ידי דור אבוחצירה, שגיא בלונדר, רביב רז ואריאל אביטן וגייסה מאז הקמתה 72.5 מיליון דולר ומעסיקה מעל 140 עובדים במשרדיה בישראל, במרכז חדשנות והדגמה בטקסס ובאוסטרליה.
עוד פיתוח הוא של חברת אלקטריאון שפיתחה טכנולוגיית טעינה אלחוטית תוך כדי נסיעה בכבישים ציבוריים שאמורה לסייע למובילים ולרכבי תחבורה ציבורית. בישראל חתמה אלקטריאון על הסכם ראשון עם חברת דן להטמעת רשת טעינה אלחוטית שתספק טעינה בכל יום ל-200 אוטובוסים ציבוריים בתל אביב ובדרום.
פורסם לראשונה: 14:54, 10.11.21