משרד האוצר הפיץ הערב תזכיר חוק שיגדיל את ההוצאות במסגרת התמודדות עם משבר הקורונה ב-15.6 מיליארד שקל.
אותה הרחבה אמורה לממן את המענקים לעידוד תעסוקה בהיקף של שישה מיליארד שקל, שסוכם על חלוקתם בעקבות מחאת רשתות הקמעונאות, וכן את הקמת קרן ההלוואות הייעודיות לעסקים שסורבו על ידי הבנקים, שנחשפה ב"כלכליסט".
1 צפייה בגלריה
תמונה של משה כחלון
תמונה של משה כחלון
שר האוצר משה כחלון
(צילום: יאיר שגיא)
הקרן תקבל ערבות גדולה יותר של המדינה ותעמיד הלוואות של חמישה מיליארד שקל. לפי דו"ח ביצוע התקציב של החשב הכללי באוצר, עד כה שולמו במסגרת חבילת הסיוע כ-20 מיליארד שקל, מתוכם רק כשבעה מיליארד תקציביים.
עוד אמורה התוספת לממן את קרן הללואות לביטוח אשראי ספקים בהיקף של 750 מיליון דולר שכבר אושרה בוועדת הכספים וכן את הרחבת הקרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים משמונה מיליארד ל-14 מיליארד.
במשרד האוצר מציינים כי התוספת המדוברת, הכוללת גם תוספות תקציביות למשרדי הממשלה לצד הגדלת הקרן לעסקים קטנים, יביאו לכך שחבילת הסיוע הכוללת תגדל מ-80 מיליארד שקל ל-100 מיליארד שקל.
מאחר ולא אושר עד כה תקציב ל2020, והתקציב בפועל הוא תקציב המשכי המבוסס על תקציב 2019, מדובר בחריגה משמעותית בתקציב, שתתבטא בסופו של דבר בגרעון חסר תקדים.
על פי ההערכות, בשלב זה הגרעון יעמוד בסוף השנה על מעל 11%, בית היתר בעקבות כך שהגרעון בסוף 2019 מראש היה גבוה ועמד על 3.7%, בעקבות צעדים שנקטו נתניהו וכחלון.