לא כל אחד נולד עם מברשת של צבע ביד. ועדיין, לא מדובר במלאכה מסובכת במיוחד. אם יש לכם זמן פנוי, חדוות יצירה ובגדים שניתן להרוס – חדשו בעצמכם את הקירות. אין לכם כוח? לפחות תדעו מה לבדוק שבעל המקצוע עושה, בכדי שהקיר לא יתקלף תוך מספר חודשים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהו צבע 'נושם'?

זהו צבע שתפקידו למנוע את הליך העיבוי, שגורם להיווצרות עובש. הוא מעביר את אדי המים, וקיים בכל צבע אקרילי ופלסטי, כך שניתן לצבוע איתו גם תקרות.
ואולם, הצבע הטוב ביותר לתקרות הוא צבע סיד בעל כושר כיסוי גבוה, שאינו נושם ואינו מצהיב. ניתן לצבוע איתו גם קירות, ציפויי טיח בקירות פנימיים ומשטחי בטון.

מהו גוון ביניים?

לרוב זהו גוון שמשמש אותנו למעברים חדים מדי, בין גוונים כהים לבהירים.
למשל, אם הקיר הישן צבוע בגוון כחול כהה, ואתם רוצים להפוך אותו ללבן לגמרי, יהיה חכם יותר לצבוע תחילה בגוון ביניים (תכלת), ורק לאחר מכן לצבוע במספר שכבות נוספות של צבע לבן.
בכך, תגיעו בצורה קלה יותר לכיסוי מלא ואחיד, ללא 'שאריות צבע' שמשתקפות מתחת.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה עושים כשהצבע הישן כבר מתקלף?

במצב כזה, חשוב מאוד להכין היטב את הקיר לצביעה. כלומר, יש לגרד את כל קילופי הצבע עם שפכטל גירוד, ולהסיר ככל שניתן את שאריות הצבע.
אם מדובר באזור קטן יחסית שבו יש קילופי צבע, אין להסיר את כל הצבע הישן. לעומת זאת, אם רוב הקיר כבר מקולף, חשוב מאוד להקפיד על הסרת כל הצבע הישן, שכן אז גם שכבת הצבע החדשה שתיישמו, תתקלף כעבור תקופה קצרה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"לאחר הסרת קילופי הצבע עם שפכטל הגירוד, חשוב מאוד ללטש היטב את השטח שמתחת לצבע, שכן ככל הנראה היה שם סיד", מסביר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. "שימוש במברשת שיער עם סיבים קשים יסייע".
"רק לאחר שהסרתם את כל השאריות, עליכם למרוח חומר יסוד מקשר (צבע יסוד, פריימר). אם מדובר בקיר פנימי, נכון יהיה לצבוע בפריימר שקוף. אם מדובר בקיר חיצוני, הרי שיש להשתמש בפריימר לבן ייעודי לכך".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה עושים במקרה של פגמים או סדקים בקירות?

צבע לא מסתיר פגמים בקיר, כך שאין טעם לצבוע לפני שדאגתם לטפל בכל החורים, הפגמים והסדקים שבקיר. ישנם חומרי תיקון המתאימים לשימוש בקירות פנים, וכאלה המיועדים לקירות חוץ.
קירות פנים: "חומרי התיקון לקירות פנים, הם לרוב על בסיס גבס וגיר", מסביר סיב. "קל יחסית למלא איתם פגמים בקיר, הם אינם שוקעים פנימה והם מתייבשים במהירות, כך שניתן להמשיך לצבוע עוד באותו היום".
לדבריו, "חומרים אלו מגיעים באבקה או במשחה. את הקירות מחליקים בעזרת מרק אמריקאי, כשסדקים ממלאים עם מרק קיר גמיש".
לפני שאתם ממהרים למלא את הפגמים, דאגו לנקות היטב את הקיר מאבק ומלכלוך. בסיום מילוי הסדקים יש למרוח את הפריימר.
קירות חוץ: "חומרי התיקון לשימוש בקירות חוץ יהיו מרק קיר קשיח, אשר נועד לתיקון של חורים ופגמים קטנים יחסית", מפרט סיב.
"לעומתו, במקרה של סדקים בקירות חוץ, יש לעשות שימוש במרק קיר גמיש. תחילה חשוב לפתוח את הסדק עם מברג, לנקות היטב את דפנות הסדק ולמרוח חומר מקשר (פריימר), שיאפשר היאחזות טובה יותר של חומר המילוי".
לדבריו, "נהוג למלא קירות עם מסטיק אקרילי. נהוג לעשות שימוש באלטק חוץ (ויולט) שהוא שפכטל חיצוני המיועד להחלקת קירות ועמודי בטון. חומר זה יש לערבב עם 25 אחוז צמנט".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רוצים לצבוע ולשמור על האיטום?

מסטיק אקרילי: "לפני שצובעים קירות או משטחים אחרים, חשוב לוודא לא רק שאין פגמים שמצריכים תיקון, אלא גם שאין פגמי איטום", מסביר ניק בנובייב מניק איטום באתר "המקצוענים".
"למשל, בחיבור שבין פרופיל האלומיניום של החלונות לבין הקירות, או בחיבור שבין משקופי עץ לקירות".
כמו כן, במקרה של סדקים שנפערו בקירות, תחילה יש לאטום היטב את הסדק. בנובייב: "במקרים אלו, הפתרון הוא שימוש במסטיק אקרילי. חשוב מאוד שהאזור יהיה נקי לחלוטין והיבש, בכדי שהמסטיק יוכל להיצמד היטב למשטח.
סיב: "בסדקים בקירות ובלוחות בורד, חשוב לשים פריימר (יסוד מקשר) לפני מריחת חומר האיטום, בכדי שהוא ייאחז בצורה טובה.
"מדובר בחומר גמיש, שניתן לצבוע אותו לאחר שהוא מתייבש. ניתן לבצע את תיקוני האיטום בעזרת שפכטל ידני או בעזרת אקדח הזרקה, אליו מחברים את השפופרת של חומר האיטום האקרילי. חומר זה מגיע במבחר גוונים".
מסטיק סיליקוני: אם אתם צריכים לאטום חיבורים שבין אבן טבעית לבין אלומיניום, או לאטום חיבורים עם כלים סניטריים, הרי שתרצו שחומר האיטום יהיה שקוף, ולא יפגע במראה שלהם.
"במקרה זה, חומר האיטום המומלץ הוא מסטיק סיליקוני, שיכול להגיע בגוון שקוף או אטום, לבחירתכם", אומר בנובייב.

ומה לגבי צביעת משטחי גגות?

בנובייב: "במקרה זה, אם מדובר במשטח של ביטומן או יריעות ביטומניות, הרי שתוכלו להשתמש בחומר אקרילי עם סיבים, שהוא גמיש ולבן ומונע סדיקה. בכך, הוא מלבין את שכבת האיטום, ומונע גם התחממות יתר של הדירות שבקומות העליונות".
זהו חומר שקל ליישם בשתיים-שלוש שכבות. חשוב מאוד לטאטא בעזרת מטאט כביש את הלכלוך ממשטח הגג, לשטוף אותו היטב, ולהקפיד על מריחה גם של הרולקות (מעין פאנלים) בהיקף של הגג.
עוד כתבות בנושא:
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שימוש באפקטים: הדרך הכי מהירה וזולה לקיר כוח מעניין בחדר

כשמדובר בבחירת אפקט מסוים לקיר דקורטיבי בבית, הרי שישנם טרנדים שמשתנים מדי כמה שנים. כעת, אחד הטרנדים הבולטים ביותר הוא קיר המדמה מראה אורבני יותר של בטון. זהו פתרון זול יותר מחיפוי קיר באבן מסוימת או בעבודת נגרות.
"אמנם במרבית המקרים, מוטב לתת לבעל מקצוע ליישם עבורכם קיר דקורטיבי, שכן לכל סוג אפקט יש שיטת עבודה שונה, המצריכה מיומנות וניסיון", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"ואולם, הם בהחלט ניתנים לשימוש גם על-ידי המשתמש הלא מקצועי, וניתן תחילה להתאמן על לוח גבס, בכדי שהפעם הראשונה לא תהיה על הקיר".
בין האפקטים הנפוצים בשנים האחרונות יש אפקט יוטה (מראה ג'ינס מגורד, דמוי בד יוטה) אפקט סוויד (בהשראת זמש), אפקט בטון (צבע דקורטיבי במראה בטון חשוף), סהרה (מראה של סופת חול עם נגיעות מטאליות).