סכסוך קשה של שלוש שנים בדרך לסיומו, כשהיום (א') חתמו מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב ויו"ר הוועד לארי שיפמן על הסכם קיבוצי. בהסכם שותף יו"ר ההסתדרות במרחב תל אביב גרשון גלמן. מדובר בהסכם ביניים, כשהצדדים ימשיכו לנהל מגעים על הסכם לעשר שנים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההסכם הוא המשך להודעה בשבוע שעבר, בה בוטל סכסוך עבודה אחד מתוך שניים עליהם הכריז הועד ואשר נגע למתן תגמול נוסף לעובדים בגין הנפקת הבורסה ושינוי מבנה הבעלות בה.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב
מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב
מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב
(צילום: נמרוד גליקמן)
הרגיעה בין הנהלת הבורסה לוועד הגיעה אחרי שלפני חודש סיכם אורן לרנאו, חבר הוועד המיליטנטי, על פרישתו מהבורסה. ככל הידוע קיבל לרנאו פיצויי פרישה נדיבים במיוחד אחרי 30 שנים בארגון, אבל להנהלה הפיצויים היו שווים את השקט שקיבלה. זאת, אחרי שלפני חודשיים הושבתה הבורסה ליום שלם בשל הסכסוך עם העובדים.
העובדים דרשו הבטחה חוזית מפני פיטורים ותגמול בגין ההנפקה. את התגמול בגין ההנפקה לא קיבלו, אבל הם יקבלו בונוס של חודש שכר עבור כל אחת מהשנים 2017־2019, באופן אחיד ולא דיפרנציאלי.
הבורסה, שהונפקה בקיץ 2019 לפי שווי של 710 מיליון שקל, שווה היום כ-1.57 מיליארד שקל. עובדי הבורסה מחזיקים ב-6% ממניות הבורסה, שניתנו להם בגין הסכמתם לשינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח שהונפקה. שווי מניות אלה עומד על יותר מ-100 מיליון שקל, אבל העובדים הסכימו לשקט, גם כדי שהאופציות שבידיהם ייכנסו לכסף.
סעיף מחלוקת נוסף בתקופת לרנאו היה סביב מספר מפעילי המחשב במשמרות. הוסכם על איוש של שני מפעילים במשמרת הלילה, כאשר שעות המשמרת יימשכו עד 04:30 לפנות בוקר, ומפעיל אחד ימשיך עד כניסת משמרת הבוקר בשעה 07:30.
עוד הוסכם כי עובדים המשובצים לתורנות ערב, יחלו עבודתם בשעה 09:00 בבוקר לכל המוקדם. הסדרי השעון הגמיש, החלים על חלק מהעובדים, ימשיכו להתקיים. עובד בתורנות בימי ראשון, בהם המסחר מסתיים מוקדם, רשאי יהיה להשלים שעות עבודה עד לשעות התקן. בנוסף, ההנהלה תבחן את האפשרות להחלת ליסינג תפעולי, בהתאם להסדרים הקיימים במשק.
הנהלת הבורסה ובן זאב לא קיבלו בהסכם יכולת להוציא עובדים לפרישה מוקדמת ולא יכולת להעביר חלק מהפעילות למיקור חוץ. בנושאים אלה רשם הוועד הישג. בן זאב יהיה מוגבל בפיטורי עובדים.
גלמן אמר כי "הרבה גורמים בחשו בסכסוך הארוך והמיותר. אך רק משא ומתן ישיר, מקצועי וענייני בין הנהלת הבורסה, ועד העובדים וההסתדרות, הביא לחתימת ההסכם".
גלמן מסר ל-ynet כי "מהיום נפתח עידן חדש בין ההנהלה לעובדי הבורסה. כעת ניכנס למו"מ על הסכם ל-10 שנים, עם רשת ביטחון לכל עובדי הבורסה".
יו"ר ועד עובדי הבורסה, לארי שיפמן, מסר כי "היו בין הצדדים מחלוקות רבות והן הגיעו לפתרונן. הדרך היחידה לפתור מחלוקות היא באמצעות שיח כן, פתוח ומכבד, ואכן בסופו של דבר בדרך הזאת נפתרו הדברים".