רשות התעופה הפדראלית של ארה"ב FAA הודיעה כי מטוס הבואינג 737 Max יכול לשוב לטוס. זאת לאחר קרקוע של כמעט שנתיים בעקבות שתי התרסקויות קטלניות שגבו את חייהם של 346 בני אדם. בשעה זו המניה מזנקת ב-7.4% בטרום המסחר בניו יורק.
באוקטובר 2018 התרסק מטוס ליון אייר בשמי אינדונזיה כ-13 דקות אחרי ההמראה, כשעל סיפונו 189 בני אדם. אף אחד מהם לא שרד את ההתרסקות. חצי שנה מאוחר יותר, בחודש מרץ 2019, התרסק מטוס נוסף מדגם מקס של אתיפיאן איירליינס כשעליו 157 נוסעים, בעת שהיה בדרכו מאדיס אבבה לניירובי. שני ישראלים נהרגו באסון, שמעון ראם (59) מזכרון יעקב ואבי מצליח (49) ממעלה אדומים.
1 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737 MAX 8 דגם התרסקות התרסק מטוסים אינדונזיה
מטוס בואינג 737 MAX 8 דגם התרסקות התרסק מטוסים אינדונזיה
מטוס בואינג 737 MAX
(צילום: AP)
החקירה בנושא ייחסה את ההתרסקויות לשורה של בעיות, ביניהן כשלים הנדסיים וניהול כושל. עם זאת, עיקר הבעיה הייתה קשורה לתוכנה שתוכננה כך שהחלק הקדמי של המטוס יירד אוטומטית בעת הצורך, מה שלפי ההערכות גרם להתרסקויות. האישור מגיע לאחר שכבר באוגוסט אישרו במנהל התעופה שורה של הצעת תיקו שהגישה בואינג, ביניהן שינויים בתוכנה, הכשרות נרחבות יותר לצוות ושינוי בעיצוב המטוס.
עם זאת, משפחות ההרוגים בטיסה של אתיופיאן איירליינס הטילו ספק באיכות השינויים. "תעופה לא צריכה להיות תהליך של ניסוי וטעייה, אלא היא צריכה לעסוק בבטיחות", הגיבה נאויז ריאן שבעלה מייק היה על הטיסה שהתרסקה. "אם לא מציבים את הבטיחות בראש סדר העדיפויות, החברות האלה לא צריכות לפעול".
לאחר קבלת האישור מה-FAA הרגולטורים בשאר העולם צפויים לעשות אותו הדבר. עם זאת, ייקח עוד זמן עד שמטוסי המקס 737 יחזרו לשמיים. ה-FAA צריך לאשר את תוכנית הכשרת הטייסים בכל חברת תעופה אמריקנית שמשתמשת במטוסים. כמו כן, יש לעדכן את המטוסים ובשל משבר הקורונה ייתכן שחברות התעופה לא ימהרו לעשות זאת. כך למשל, חברות התעופה סאות'ווסט ויונייטד איירליינס כבר הודיעו כי קרוב לוודאי שלא יטיסו את המטוסים עד השנה הבאה.
החדשות מגיעות לאחר שנה קשה במיוחד לבואינג, שמסיימת אותה עם כוח עבודה של 130 אלף עובדים - קרוב ל-19% פחות מאשר בתחילת השנה. בכל זאת, מניית החברה עלתה מאז תחילת החודש ב-40%, בין השאר על רקע התוצאות החיוביות בניסויים לחיסונים לקורונה של פייזר ומודרנה.