למרות ששיטת האיטום ביריעות ביטומניות נחשבת לעמידה ואיכותית ביותר, עדיין יש לא מעט בתים שבוחרים באפשרות האיטום המסורתית, עם זפת.
חלקם, מתוך רצון לחסוך בעלויות. חלקם, בלית ברירה ולאור העובדה שהגג מכוסה בכמות גדולה מדי של דוודי שמש, קולטים, יחידות מיזוג וכן הלאה.
למרות שמדובר בשיטה ישנה יחסית, אם היא מתבצעת כהלכה ומתוחזקת היטב על-ידי סיוד מדי שנה, הרי שעדיין ניתן לבצע איתה איטום איכותי ביותר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה הופך את העבודה לאיכותית? שימוש בשתי שכבות של זפת עם הפרדה ביניהן (אריג פיברגלס או רשת אינטרגלס) והלבנת הזפת בעזרת סיוד.
כמו כן, שימוש בזפת תיקנית מסוג 75/25, חשובה ומשפיעה על עמידות הזפת ויישום מקצועי שלה, שמתייחס לכל נקודות התורפה הנפוצות על גגות.

אז איך עושים זאת נכון?

לפני הכל, ניקיון: גם אם אינכם מסירים את כל המתקנים שעל הגג הצפוף והעמוס, הרי שניקוי יסודי הוא חובה. ישנם שקעים בגג, שבהם מצטבר אבק לאורך זמן.
יש הצטברות של לכלוך מתחת לקולטי השמש או לשאר המתקנים המחובר לגג ובפינות. "היעדר ניקוי יסודי, לא יאפשר לחומר האיטום להיאחז בצורה טובה, ומכאן הדרך לבעיות רטיבות קצרה", מסביר אבי סבג, קבלן איטום מאיטום טל, באתר "המקצוענים".
לא מדלגים על שכבת היסוד: לאחר ניקוי הגג, מומלץ למרוח שכבת יסוד. "זהו חומר ביטומני מדולל, שמאפשר ייבוש מהיר, המכונה 'פריימר ביטומני', בשפה מקצועית", מפרט סבג.
תיקונים מקומיים: אם בעבר הגג כבר עבר איטום בזפת, הרי שסביר להניח שיש סדקים ופתחים שונים במיקומים שונים בגג.
כיצד אוטמים את הסדקים?
סבג: "זה תלוי ברמת הסדק. אם הסדק גדול, כלומר רחב יותר מ-1 ס"מ, יש תחילה להניח רצועת יוטה (מכונה גם 'רשת'), ומעליה שכבת זפת.
"לאחר מכן, יש למרוח שתי שכבות של זפת (וביניהן יריעה נוספת) על כל הגג. וכך, התוצאה הסופית תהיה שבמיקום שבו היו סדקים, יהיו בסופו של דבר 3 שכבות של זפת. בכך, אתם מבטיחים שנקודות התורפה (כשלי איטום), לא יאפשרו חדירת מים בהמשך".
לא לשכוח את הרולקות: ממש כפי שבתוך הבית, יש פאנלים בחיבור שבין הרצפה לקירות, כך גם בגג.
פאנלים חיצוניים אלו מכונים רולקות, והם קריטיים למניעת חדירת מים בתפר שבין הגג לקירות העוטפים אותו.
"גם כאן, אין להתפשר על שכבת זפת אחת באזור הרולקות, אלא לוודא שמורחים שתי שכבות של זפת חמה, עם רצועת יוטה המפרידה ביניהן, במעטפת שממסגרת את כל משטח הגג", מדגיש סבג.
עבודה בשכבות: כאמור, ניתן לזפת את מרבית שטח הגג בשכבה אחת, אך במצב כזה, יש לוודא שמקפידים על כמות של לפחות קילו וחצי, לכל מ"ר.
"אם בחרתם בשיטה המקצועית יותר, של זיפות בשתי שכבות, הקפידו בכל זאת על קילו וחצי לכל מ"ר בשכבה הראשונה, על הנחת רשת אריג פיברגלס או רשת אינטרגלס", ממליץ סבג.
"מעל, תוכלו להסתפק בשכבה השנייה ביישום של קילו אחד בלבד לכל מ"ר. כלומר, שהכמות הסופית לכל מ"ר תהיה 2.5 מ"ר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
איך יודעים מתי בהחלט ניתן להסתפק בשכבת זפת אחת, ומתי מוטב להקפיד על שתי שכבות זפת?
סבג: "בגגות שבהן כמות הסדקים בזפת היא גדולה מאוד, ולא הקפידו על תחזוקה של הזפת, כדאי מאוד להניח עוד שתי שכבות של זפת, ולהקפיד על שכבת פיברגלס או אינטרגלס ביניהן.
"לעומת זאת, בגג שבו שמרו על תחזוקה, כלומר סיידו מדי שנה בקיץ, ושמרו על רמת האיטום - ניתן להסתפק בשכבה אחת של זפת".
הכנה לסיוד: לפני ששכבת הזפת העליונה מתייבשת (כשהיא עוד חמימה) מומלץ לפזר חול על כל שטח הגג, בכדי לאפשר היאחזות טובה יותר של הסיד אל הזפת.
"הסיבה היא, שמיד לאחר מריחת הזפת, היא מאוד חלקה, והסיד יחליק ממנה", מפרט סבג.
"ברגע שמניחים עליה את החול, היא הופכת להיות מחוספסת, כמו נייר זכוכית, ואז הסיד נאחז על הזפת בצורה הרבה יותר טובה".
סיוד או הלבנה אקרילית: את הלבנת הגג נהוג לבצע באמצעות סיד מדולל במים, אשר לתוכו מוסיפים דבק אקרילי.
סבג: "לא כדאי לוותר על כמות מספקת של דבק אקרילי, ולהקפיד על דבק איכותי על בסיס לטקס, אחרת אין משמעות להלבנה, שכן בגשם הראשון כל הסיד יישטף מהגג".
שימו לב, שאם בעל המקצוע מציע לכם להלבין את הגג צבע אקרילי המיועד לתנאי חוץ, במקום בסיד, הרי שזהו פתרון לא כלכלי במיוחד, שכן המחיר הסופי יהיה גבוה יחסית.
עוד כתבות בנושא:
מדוע? מפני שעל מנת להלבנה מספקת, יש צורך בשתיים-שלוש שכבות של צבע. כמו כן, יש להמתין לייבוש מלא של 24 שעות בין כל שכבה, מה שהופך את משך העבודה לארוך יותר, ומייקר משמעותית את המחיר.
"זכרו, ממילא זפת עושים לרוב בגגות גדולים, כשמנסים לחסוך בעלויות, כי לא מעוניינים להשקיע כי אין תקציב לדיירים או שהבניין הולך להליך של פינוי-בינוי", אומר סבג.
"המחיר שתשלמו בסופו של דבר על זפת עם הלבנה בצבע אקרילי, יהפוך ללא כדאי. בסכום הזה, תוכלו כבר לאטום את הגג עם יריעות ביטומניות, ולקבל על האיטום אחריות ארוכה יותר, של 10 שנים. בעוד שעבור זפת, תקבלו לא יותר מ-5 שנות אחריות".