סוף להקלה על רשתות השיווק, אבל רק בשבוע הבא: הממונה על הרשות להגנת הצרכן הודיע היום (א') שהוא מבטל את ההקלה שניתנה לקמעונאים ב-18 במרץ, לפיה הם יכולים שלא להדביק מדבקות מחיר על גבי מוצרים, בעקבות הבהלה לקניות בסופר, בעת שיא משבר הקורונה. הביטול ייכנס לתוקף ב-10 במאי, אך האכיפה תחל ב-19 במאי.
הממונה הנחה את חוקרי הרשות לשוב ולאכוף את הוראת החוק לעניין סימון מחירים על גבי מוצרים והתיר לרשתות לחזור לסמן מחירים החל מהשבוע הבא. סימון המחירים על גבי מוצרים חשוב לצרכנים משום שלעיתים קרובות אין הלימה בין שלט המחיר למחיר המוצר בקופה ולעיתים אין שלט על גבי המדף והצרכן לא יודע כמה עולה המוצר שהכניס לעגלה שלו. בנוסף, המחיר על גבי המור הוא הקובע במקרה בו יש חוסר הלימה בין המחיר לקופה לבין המחיר במדבקת המחיר.
1 צפייה בגלריה
נגיף קורונה אוסטריה סופרמרקט וינה לקוחות
נגיף קורונה אוסטריה סופרמרקט וינה לקוחות
הסופרמרקטים בצל הקורונה
(צילום: AFP)
הנחיה הזאת הוחלה על כל חנות לממכר מזון ולגבי כל מוצר שהיא מוכרת. היא הוחלה גם לגבי חנות שאינה חנות מזון אך בחנות כזאת היא היתה תקפה רק לגבי מוצרים שחלה עליה חריגה בביקושים שלהם כמו נייר טואלט, מסכות נשימה ואלכוג'ל. נקבע בהנחיה כי היא תחול רק בשל המגיפה וכל עוד היא עומדת בעינה.
מהרשות נמסר כי: "הוראה זו ניתנה בשל מגפת הקורונה והחשש ההולך והגובר מפני סגר חלקי או מלא, של תושבי ישראל בבתיהם וכן החשש מפני מחסור במוצרי מזון ומוצרי צריכה נוספים. חששות אלה גרמו לעליה דרמטית בביקוש למוצרי מזון ומוצרי צריכה נוספים אשר הצריכו הזמנה, פריקה וסידור המוצרים בקצב מהיר.
"אמנם מגפת הקורונה לא נעלמה כליל, עם זאת המשק חוזר מדי יום לשגרה בצל הקורונה, בוטלו הגבלות רבות על פעילות האזרחים, היקף התחלואה ירד משמעותית, הותרו פעילויות שנאסרו בעבר ועוד.
"באופן כללי ניתן לומר כי החנויות אשר עליהן הוחלה ההנחיה כבר אינן צריכות לנהל את אספקת המוצרים באופן בהול ולא צפוי וכמו כן ניתן לומר באופן כללי כי מידת הלחץ והחשש בציבור לגבי אפשרות של מחסור במוצרי מזון ומוצרים נוספים כאמור לעיל, ירדה משמעותית. לפיכך, אין כיום הצדקה להנחיה".