אריק יואן הוא במובנים רבים נער הפוסטר של כלכלת הקורונה. חברת זום וידאו שהוא ייסד ומנהל נחשבת לאחת ההצלחות הגדולות של עידן הקורונה. הפלטפורמה שמשמשת לשיחות וידאו מרובי משתמשים נהנתה מהסגרים שהוטלו ברחבי העולם ומהמעבר הגורף לעבודה מהבית במהלך המגפה החברה אירחה פגישות למעל 300 מיליון משתתפים ביום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הודות להצלחה הגדולה, המניה שלה זינקה ביותר מ-500% השנה בבורסת נאסד"ק, והמרוויח העיקרי מכך הוא המייסד אריק יואן (Eric Yuan) יליד סין שהיגר לארה"ב. בשלב מסוים הונו טיפס ל-28.6 מיליארד דולר, שהציבו אותו במקום ה-40 ברשימת עשירי העולם.  
2 צפייה בגלריה
תמונת מנכ"ל ומייסד זום אריק יואן
תמונת מנכ"ל ומייסד זום אריק יואן
מנכ"ל ומייסד זום, אריק יואן
(צילום: AP)
אולם הזינוק הזה בשווי החברה ובשווי ההון של המייסד נעצר אתמול (ב'), לאחר שחברת התרופות פייזר דיווחה כי החיסון שהיא מפתחת ביחד עם חברת הביוטק הגרמנית ביונטק הגרמנית התגלה כאפקטיבי ב-90% מהמקרים.
הדיווח המעודד הזה הוביל לראלי במניות, בעיקר של חברות שנפגעו מהמצב כמו חברות תעופה, ענקיות נפט ומפעילות בתי מלון. מנגד, המניות של החברות שהרוויחו מהסגר וההגבלות שנועדו לבלום את התפשטות הנגיף, כמו חברת הכושר פלטון, ענקית הסטרימינג נטפליקס וסי - חברת האינטרנט הגדולה ביותר בדרום מזרח אסיה - צנחו. ירידות דומות נרשמה גם בקרב יצרניות הכפפות המובילות.
השאלה המרכזית היא האם העליות יוצאות הדופן הללו שחוו חברות לאורך חודשי המגפה יחזיקו מעמד, או שלאחר סיום המגפה והחזרה למשרדים אנשים יפסיקו להשתמש בשירותים של חברות כמו זום?
"איני חושב שהמגמה סביב מסחר מקוון, שיחות וידאו או מעבר לענן תשתנה כתוצאה מפיתוח חיסון", אמר בהקשר זה האנליסט מנדיפ סינג. "זו רק תנודתיות רגילה בעוד המשקיעים מחפשים להיכנס חזרה לסקטורים שהיו מדוכאים בשל המגפה כמו תיירות, בתי קזינו ואירוח".
2 צפייה בגלריה
זום
זום
זום
(צילום: Zoom)
מניית זום נפלה אתמול במסחר בנאסד"ק ב-17% כך שהיא ירדה לשווי שוק של 117.5 מיליארד דולר ובכך מחקה 5.1 מיליארד דולר משווי ההון של יואן. לפי הנתונים במדד המיליארדרים של בלומברג, יואן מכר השנה מניות זום בשווי של מעל 275 מיליארד דולר, כך שהונו עומד כעת על סביבות 20 מיליארד דולר. בדומה ליונג, גם ג'ון פולי, מייסד פלטון הפך השנה למיליארדר הודות לעלייה במכירות של החברה המייצרת ציוד כושר ביתי, אך הונו הצטמק ב-300 מיליון דולר לאחר שהמניה נפלה אתמול ב-20%. גם הונו של ריד הייסטינגס מנכ"ל נטפליקס ירד אתמול ב-416 מיליון דולר.
מרוויחים נוספים הודות למעבר לעבודה מהבית בגלל הקורונה שהונם נפל לאחר הדיווח על ההצלחה עד כה בניסוי החיסון של פייזר הם יו"ר פדאקס פרד סמית, שהונו ירד ב-250 מיליון דולר לאחר שמניית חברת המשלוחים ירדו ב-5.7%. הונו של פרד זינק השנה בקרוב ל-70% על רקע הגידול במכירות המקוונות והביקוש למשלוחים של אריזות.
לעומת זאת, הונו של מייסד זארה אמנסיו אורטגה זינק אתמול, על רקע התקווה שמציאת חיסון תחזיר עובדים למשרדים ותחייב אותם לרכוש מלתחות חדשות, ואף תשיב את הלקוחות לחנויות הפיסיות.