הפחתת שכר הבכירים במגזר הציבורי צפויה להגיע בשנית ביום ראשון הקרוב להכרעת הממשלה. ביממה האחרונה נעשים מאמצים לגשר על הפערים בין שתי ההצעות שהוגשו לממשלה בתחילת השבוע והורדו ברגע האחרון מסדר היום. עם זאת, השר זאב אלקין המשיך להתנגד הבוקר (ה') לכל הצעה שלא תכלול את כל עובדי המדינה המשתכרים יותר מ-40 אלף שקל ברוטו בחודש.

לפי הצעת שר האוצר, ישראל כץ, יש לקצץ ב-10% את שכרם של 1,000 הבכירים ביותר במגזר הציבורי, ובראשם השרים, חברי הכנסת, נשיא המדינה, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל, הרבנים הראשיים והשופטים. זאת במסגרת הוראת שעה על לסוף שנת 2021. שווי ההפחתה לשנה מוערך ב-70 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
שר ההשכלה והמים זאב אלקין הגיש ערעור על החלטת הממשלה לאשר "קיצוץ מצומצם כזה" ותובע כאמור לקצץ את שכרם של כ-10,000 בעלי שכר מעל ל-40 אלף שקל בחודש בכל המגזר הציבורי ולא רק לקצץ בשכר בעלי התפקידים הבכירים. לדבריו, הצעתו תביא לחיסכון שנתי של 700 מיליון שקל.
כץ התנגד בתקיפות להצעת אלקין. החשש במשרד האוצר הוא שההסתדרות תמנע בכלל הורדת שכר במקרה כזה ותגן על עובדי המדינה הבכירים.
ניסיון לגשר על שתי העמדות צפוי לגרום לכך של-1,000 המיועדים לקיצוץ לפי הצעת השר כץ, יצורפו רק כמה עשרות עד מאות בודדות של עובדים בכירים במגזר הציבורי ובראשם היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה וביחידותיה.
חברי הממשלה יתבקשו לאשר את הקיצוץ, כדי שניתן יהיה לבצע אותו כבר במשכורות חודש ינואר שישולמו ב-1 בפברואר הקרוב. הכוונה המקורית של שר האוצר לקצץ את השכר לבכירים למשך 15 חודשים, ממשכורת אוקטובר 2020 ועד למשכורת דצמבר 2021, תצטמצם בכך לקיצוץ שיימשך 12 חודשים בלבד.
כץ אמר ל-ynet כי "לדעתי יש מי שפשוט לא רוצים שיורידו שכר בכלל ולכן הם מטרפדים את הצעתי. אני מקווה שביום ראשון יבוצע המהלך כפי שאני המלצתי, אולי בתוספת קטנה בלבד של בכירים נוספים ששכרם יקוצץ גם כן ב-10%".
כאמור, ביום ראשון הקרוב יצטרכו השרים להחליט אם לאשר את ההחלטה המורחבת יותר שתובא בפניהם. ההערכה היא שהצעת שר האוצר תתקבל, כדי למנוע איומים של ההסתדרות, שיבוש מהלך החיים בעיצומים במגזר הציבורי וגם את אי אישור ההצעה בכלל לפני שיוכרזו בחירות.
השר אלקין אמר היום כי יתמוך בהצעה שתובא לממשלה רק אם היא תורחב לכל עובדי המדינה, כך שנראה שההצעה, אם תעבור, לא תהיה פה אחד.
יצוין, כי בשל משבר הקורונה, בשנה זו הייתה צפויה עלייה חדה בגובה השכר הממוצע במשק, לכן כבר אישרה הכנסת בשבוע שעבר הצעת חוק בהוראת שעה, שלא יבוצע כלל עדכון של השכר לנושאי משרה ב-1 בינואר, עדכון שחברי הכנסת היו מרוויחים ממנו העלאת שכר של כ-6,000 שקל בחודש.