מה גורם לבעיות איטום, שמובילים לרטיבות בתוך הבית? ובכן, לא תמיד מדובר בחדירת מים מהגג. ישנם לא מעט כשלי איטום, שבמשך שנים קשה להיפטר מהם. לעתים זה בשל התקנה לקויה, לעתים עקב זיהוי שגוי של מקור חדירת המים ולעתים זה בגלל נזק שבעל מקצוע אחר גרם לו.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלה בזיהוי הבעיה

בשל הקושי להתחקות אחר מקור כשל האיטום שגורם לבעיות רטיבות בבית, זיהוי הבעיה הוא כבר חמישים אחוז, אם לא יותר, מהפתרון.
"קורה לעתים, שבעל המקצוע לא מזהה נכון את הסיבה לרטיבות, וכך יוצא שהוא מבצע עבודות איטום שלא רלוונטיות לבעיה", מסביר ניק בנובייב, קבלן איטום מניק איטום באתר "המקצוענים".
מה למשל?
"קורה למשל שלא מוצאים את כשל האיטום על הגג, ולעתים מדובר ביותר מנקודת כשל אחת, ואז יש לבצע איטום מקומי במספר נקודות שונות.
"שנית, קורה שמקור התקלה הוא בכלל המרזב. תקלה זו מזהים בדרך-כלל מתוך הדירה, כשמסתכלים אל התקרה ורואים כתם עגול של רטיבות. ואז, או שהמרזב נסתם, או שהוא שמקור הכשל הוא בחיבור שבין המרזב לזפת, ואז יש צורך לשים 'פרט מרזב'".
לדברי בנובייב, "לעתים חדירת המים היא מכשל איטום בין מסגרת החלון לקיר, ואז ביצוע עבודות איטום בגג, לא יפתור את התקלה, אלא יש לבצע איטום יסודי של החלון".
גם כשל אטום בקירות החיצוניים של המבנה יכול לגרום לבעיות רטיבות. למשל, תפר התפשטות, סדק במרזב פנימי שממוקם בתוך הקירות וכן הלאה.
"במצב כזה, נהוג לאטום את התפר, או לעשות שימוש במצלמה אופטית המוחדרת אל תוך המרזב, ותיקון הכשל מבפנים, תוך סתימת החור נקודתית", מסביר בנובייב.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הכנה לקויה לפני ביצוע עבודות האיטום

לא משנה באיזו שיטה אתם בוחרים לבצע איטום, הרי שלהכנה יש השפעה מכרעת על איכות האיטום.
בנובייב: "אם לא מסירים חלקי טיח או בטון, אם לא מנקים את השטח ולא מסירים מתקנים ממנו, הרי שהחומר לא ייאחז בצורה טובה ואחידה. ואז, יהיו נקודות המהוות כשלי איטום, דרכם מים יחדרו למבנה".
חומרי האיטום, צריכים משטח נקי וחומר מקשר, על מנת שהם ייאחזו עליו בצורה טובה ולאורך זמן, ולא יתנתקו, יתנפחו, ייסדקו או יתעוותו עם הזמן.

חוסר התאמה בין סוג האיטום למשטח אותו אוטמים

אם האיטום לא מתאים לייעודו ולתנאי השטח, הוא לא יהיה אפקטיבי.
למשל, אם יש לכם גג עמוס בחפצים ומתקנים המחוברים אליו, הפתרון הוא איטום בזפת ולא ביריעות ביטומניות, משום שריבוי המקטעים יהיה הרבה פחות טוב, יהיו יותר מדי חיתוכים וחיבורים, שיהפכו מהר מאוד לכשלי איטום.
בנובייב: "לא ניתן יהיה לפרוש אותן בצורה מקצועית והרמטית, ולמרות שככל שיטת איטום זו נחשבת לעמידה מאוד, הרי שיהיו מקרים שבהם היא פשוט לא תהיה מתאימה".
לדבריו, "גם חוסר התאמה בין חומר האיטום לחומר המקשר שמורחים לפני, ישפיע מאוד על יכולת ההיאחזות ועל אפקטיביות האיטום.
"כמו כן, חומרים משחתיים, אין לשים מתחת לריצוף, כי הם לא אוטמים בצורה מספקת. במקרה כזה, שתי שכבות של יריעות ביטומניות, בדיקת הצפה וריצוף מחדש רק בסיום בדיקת תקינות האיטום, תיחשב למקצועית".

ביצוע לקוי

גם אם ההכנה מתבצעת בצורה מקצועית, וחומרי האיטום אכן מתאימים לייעוד שלהם, הרי שבמהלך היישום עצמו יכולות להיות בעיות שיובילו לבעיות רטיבות. למשל, כמות לא מספקת של זפת או של חומר איטום משחתי.
לעתים, יש בעלי מקצוע שמסתפקים בהמתנה קצרה מדי לפני שהם מורחבים את שכבת האיטום הנוספת.
"יש להקפיד על ייבוש מלא של שכבת הפריימר, וכן של שכבת האיטום הראשונה", מפרט בנובייב. "כשמדובר בחומרים משחתיים, מריחת שתי שכבות ללא ייבוש מלא, היא כמו מריחת שכבה אחת. התוצאה היא שלולית עבה".

ויתור על בדיקת הצפה

בדיקת הצפה היא בדיקה שחייבים לבצע לאחר הנחת יריעות ביטומניות. בדיקה זו כוללת הצפת הגג או המרפסת המרוצפת במים, למשך 72 שעות, ובדיקת איכות האיטום.
אם המים מחלחלים דרך שכבת האיטום, סימן שהוא לא בוצע כמו שצריך. ישנם בעלי מקצוע שמשכנעים אתכם לוותר על בדיקה זו, וזו טעות.
ראשית, הם תמיד יוכלו להתנער מאחריות ולטעון שמקור הכשל הוא פגיעה של בעל מקצוע אחר שהגיע אחריהם.
שנית, אם מדובר באיטום שאחריו ישנה שכבת ריצוף, הרי שאם לא מגלים את הבעיה בזמן, בהמשך יהיה צורך בפירוק הריצוף ובהדבקת אריחים מחדש, דבר שמייקר משמעותית את העבודה.
שלישית, אין טעם לחכות עד למערכת הגשמים הבאה, שכן אם הטעות מתגלה בתקופת גשמים, יש צורך בהמתנה ארוכה עד לייבוש המשטח, בכדי שלא יישארו בו מים כלואים לטווח ארוך.
לכן, בבעיות אלו כדאי לטפל לאחר מספר שבועות של שמש, ולדאוג לבדיקת הצפה נקודתית של 72 שעות, לבדיקת איכות העבודה.
אם מתגלה תקלה, יש לחייב את קבלן האיטום לתקן אותה מיידית, כשחלק מהסכום עוד אצלכם, ויש לכם יכולת מיקוח מולו. אחרת, הרבה יותר קשה להתנהל מולו, כשכל הסכום שולם, עוברת תקופה והוא יכול להתחמק מכם.
עוד כתבות בנושא:

פגיעה באיטום בסיום העבודה

לא פעם קורה שלמרות שעבודות האיטום בוצעו בצורה מושלמת, הרי שתסבלו מבעיות רטיבות.
"זה קורה משום שבעלי מקצוע אחרים, שאינם מתחום האיטום, עולים לגג לצורך תיקון של דוד שמש, ניקוי של קולטי שמש או תיקון מזגן, וגורמים לנזק לשכבת האיטום", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"זה יכול להיות חור שנפער כתוצאה מהתקנה שפגעה בשכבת האיטום ולא נאטמה בסיום ההתקנה. כמו כן, לעתים דיירי הבניין גוררים חפצים על גבי שכבת האיטום ופוגעים בה.
"דבר זה, ישלול מכם אחריות, אם יתגלה שמקור הרטיבות הוא בנזק שאינו כתוצאה מאיכות העבודה של קבלן האיטום".