דירות ללא חניות - כך ייראו התוכניות החדשות למגורים שיובאו לאישור עיריית תל אביב, במטרה להפחית את השימוש ברכב פרטי. ביום רביעי הקרוב (24.6), יובא מסמך מדיניות חדש לאישור הוועדה המקומית, שכולל הפחתת תקן החניה הקיים היום בפרויקטים למגורים במרכז העיר מחניה אחת לכל דירה למקסימום של חצי חניה בלבד (חניה לכל שתי דירות). בשאר חלקי העיר יופחת התקן המקסימלי ל-0.8 חניות לכל דירה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התקן המופחת יחול על תוכניות חדשות שיובאו לאישור העירייה, ולא על פרויקטים שכבר הוצא להם היתר בנייה. עם זאת, בעירייה מבהירים כי יפעלו במרץ לאשר את התקן המופחת גם על היתרי בנייה שטרם מומשו.
1 צפייה בגלריה
ידלל את העומס? רחובות תל אביב פקוקים
ידלל את העומס? רחובות תל אביב פקוקים
ידלל את העומס? רחובות תל אביב פקוקים
(צילום: מוטי קמחי)
עוד מסבירים בעירייה כי מלבד הפחתת השימוש ברכב פרטי והעדפת השימוש בתחבורה ציבורית, גם מחיר הדירות צפוי לרדת, וזאת בשל הפחתה משמעותית בעלויות בניית החניות המגולמות במחיר הדירות. מנגד, לא מעט קבלנים צפויים לחשוש לביקושים נמוכים לדירות בלי חניות, ולבוא בדרישה לממש את הפחתת התקן רק במועד הפעלת קווי הרכבת הקלה והמטרו.

להוריד את יוקר הדיור בעיר

"לאור מדיניות תחבורתית עירונית השואפת לעודד את השימוש בתחבורה בת קיימא, ועל רקע פיתוח תשתית מערכות הסעת המונים והתחבורה הציבורית בעיר, מוצע מסמך מדיניות לתקני חניה מקסימליים בתוכניות חדשות למגורים בכל תחום העיר", נכתב בדברי ההסבר למסמך המדיניות שיובוא לאישור הוועדה ביום רביעי.
עוד נכתב כי "הפחתת תקן החניה הינה מרכיב בתוך מכלול פעולות לגיבוש מדיניות תחבורה כוללת ומקיימת בעיר. להפחתת תקן החניה השפעה על הפחתת היקף הנסיעות ברכב פרטי וכפועל יוצא השפעה על היבטים סביבתיים והיבטי מרחב ציבורי. בנוסף, הפחתת תקן החניה תאפשר להגדיל את הכדאיות הכלכלית להתחדשות עירונית וצפויה להוריד את יוקר הדיור בעיר בשל העלויות הגבוהות להקמת חניה המגולמת במחיר הדירה, והעלויות הגבוהות לתפעול ותחזוק חניה המתווספת לעלויות תשלומי ועד הבית".
על פי מסמך המדיניות שיובא לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, תקן החניה המקובל כיום (על פי תוכנית ח') יופחת תוך קביעת תקן חניה חדש בטווח המותר על פי התקן הארצי. "מדיניות הוועדה עד כה נבעה בכל תוכנית לגופה ולא נשענה על מדיניות עירונית ברורה ושקופה", צוין בדברי ההסבר. תקן החניה החדש יהייה 0.8 מקומות חניה ליחידת דיור ברובעים 1,2,7,8,9, ואף פחות מכך - 0.5 מקומות חניה ליחידת דיור ברובעים 3,4,5,6. מאחר והתקן המוצע הוא תקן מקסימום, ניתן יהיה לקבוע בתוכנית תקן נמוך יותר עד לתקן 0.
הוועדה המקומית היא שתקבע את תקן החניה בתוכניות חדשות למגורים, על פי שיקולים של רמת השירות בתחבורה ציבורית בסביבת התוכנית המוצעת, מאפייני יחידות הדיור בתוכנית כמו שטח דירות, בעלות או שכירות. שיקול נוסף יעסוק בקונפליקטים בין כניסות לחניות לבין יתר המשתמשים בדרך, כמו תחבורה ציבורית, אופניים והולכי רגל, והשפעתם על המרחב הציבורי. ההוראות יחולו על קביעת תקנים במסגרת תוכניות חדשות, אך המדיניות לא תפגע או תפחית מקומות חניה שאושרו במסגרת היתר קיים.
עוד מציין מסמך המדיניות כי הוועדה תהייה רשאית לדרוש אי הצמדה של חניות ליחידות הדיור, כך שלא תהיה חובה לקניית חניה בעת קניית דירה. כמו כן, הוועדה תהיה רשאית לדרוש חפיפה בין דרישות החניה למגורים ולתעסוקה בתוכניות הכוללות עירוב שימושים. פרט מעניין נוסף במסמך המדיניות הוא כי הוועדה תהיה רשאית להמיר שטחי חניה תת קרקעית בתוכניות מאושרות לשטחים עיקריים, בדגש על מגרשים גדולים תוך הקטנת תקן החניה.

הקבלנים חוששים

המציאות המשתנה מקבלת ביטוי נוסף במסמך המדיניות הקובע כי הוועדה תהיה רשאית לאשר חניונים ציבוריים בבעלות פרטית במגרשי מגורים. התקן המופחת אמנם לא חל על היתרי בנייה מאושרים, אך הוועדה ממליצה על קידום תיקון לתוכנית ח' בהתאם למדיניות זו כך שניתן יהיה להחיל את ההנחיות המדיניות גם על היתרי בנייה מכח תוכניות תקפות.
במסמך מצוין כי התקן החדש יחול גם על תוכניות שאושרו להפקדה בתאריך 27 במאי, שהן תוכנית שלוש 8-10 בנווה צדק, ותוכנית התחדשות עירונית במבצע קדש - קהילת פוזנן. על פי הערכות, בעלי מגרשים שמחזיקים בהיתרי בנייה שטרם מומשו, יפעלו במרץ להתחיל את הבנייה בתקן החניה הקיים, וערך מגרשים אלה, הכוללים חניה לכל דירה - יעלה.
בקרב הקבלנים, קיים חשש גדול כי הביקוש והערך של הפרויקטים יפחתו כל עוד מערכת הסעת ההמונים לא פועלת. במכתב ששיגר יו"ר ארגון הקבלנים בתל אביב, יהודה כתב, לראש העירייה רון חולדאי, ציין כתב כי "אנו סבורים כי יש להציג פתרונות לנושא החניה שיאפשרו מצד אחד לצמצם את תקן החניה ומצד שני יאפשרו לקבלנים והיזמים הבונים בעיר להתארגן בהתאם ולהתאים את הדרשות החדשות למציאות הקיימת בהסתייגות אחת: שעד שלא יופעלו קווי הרכבת הקלה השונים, האדום וירוק וכן המטרו שנצמא בתחילת הדרך, נמשיך לבנות מקומות חניה לפי התקן הקיים כאשר נוכל להסב אותם בעתיד לשטחים עיקריים".
לדברי עוה"ד שמואל לכנר, שותף וראש מחלקת נדל"ן ותכנון ובנייה ורועי אמזל ממשרד נשיץ ברנס אמיר, "מדובר בחזון ראוי ומבורך, אך רצוי לראות מדיניות שלוקחת בחשבון את שלביות הביצוע. היינו רוצים לראות מדיניות שתתנה את התוקף של הפעלה בפועל של פתרונות התחבורה ביישום התקן המופחת, והיינו רוצים לראות פתרונות נוספים שיכולים להיות בתקופת הביניים שיכולה להימשך שנים ארוכות עד להפעלת מערכות ההסעת ההמונים בפועל. פתרונות שקיימים בתוכנית המתאר של תל אביב כמו- חניונים ציבוריים מתחת למבני ציבור שאחר כך ניתן יהיה להמיר אותם לשימושים אחרים וכדומה".