מפרקים את דלת הממ"ד, שוברים את קירות ההדף שבסמוך לחדר, חוסמים את פתחי האוורור ומתקינים מזגן לא לפי ההנחיות. בניסיון להפוך את החדר לנעים יותר לשימוש יומיומי, ישראלים רבים עושים טעויות שפוגעות ביכולת של חדר הממ"ד (מרחב מוגן דירתי), להגן עליהם בשעת חירום.
בדקנו עם מעצבי-פנים ובעלי מקצוע, מהן הדרישות החוזרות והלא סבירות של דיירים, רגע אחרי קבלת טופס 4, ומהם הפתרונות החלופיים, שיכולים להפוך את החדר הזה לשימושי מאוד ביומיום, מבלי לפגוע ביכולת ההגנה שלו בעת התקפת טילים או התקפה כימית וביולוגית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"מפרקים את דלת הפלדה"

"תפקידו של הממ"ד הוא לשמש מרחב מוגן בשעת חירום לדיירי הבית", אומר מעצב הפנים, דניאל מיכאלי. "ולמרות זאת, בעלי בתים רבים פוגעים באופן בלתי הפיך ברמת ההגנה שלו, אחרי קבלת טופס 4, והופכים אותו לכזה שלא יעניק להם הגנה בשעת הצורך".
אחת הטעויות הנפוצות היא פירוק של דלת הפלדה", מתאר מיכאלי. "זהו אכן פריט לא אלגנטי לכל הדעות, אך הוא קריטי ליעילותו של חדר הממ"ד. גם אם הרצון הוא להשתמש ביומיום בדלת נוחה יותר, זה לא סותר את העובדה שצריך להשאיר את הדלת הכבדה, ולא לפרק אותה. הפתרון של התקנת שתי דלתות (אחת פנימית הנפתחת פנימה, ואחת מפלדה הנפתחת החוצה), מאפשרת לחדר להיות שמיש ביומיום, אך לא מבטלת את היותו אפקטיבי בשעת חירום".

מנסרים את חלקה התחתון של הדלת כדי להתקין פרקט

"עוד טעות שבעלי דירות עושים עם דלת הפלדה של חדר הממ"ד היא לנסר עם דיסק ברזל את חלקה התחתון", אומר מיכאלי. "זאת, במקרים שבהם מחפים את הריצוף של חדר הממ"ד בפרקט, ורוצים שיהיה קל לסגור ולפתוח את הדלת ללא הפרעה. באותו הרגע שעושים זאת, הממ"ד הופך ללא תקני".
לדברי מיכאלי, "מי שיודע מראש שירצה לחפות את רצפת הממ"ד בפרקט, צריך להנמיך את הריצוף לגובה של 1.5-2 ס"מ מתחת לקו הריצוף של שאר הבית, כדי שדלת הממ"ד תוכל להיסגר בצורה תקינה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: קרן גנס)

שוברים חלק מקירות ההדף שליד חדר הממ"ד

"חמורים לא פחות הם מקרים בהם בעלי נכסים מחליטים על דעת עצמם לעשות שינויים בקירות המגן החיצונים שמתפקדים כמעטפת הגנה נוספת לחדר הממ"ד", אומר מיכאלי.
"קיר מגן (קיר הדף) אינו מחויב על פי חוק בכל חלקי הארץ, אלא רק בדירות ובבתים פרטיים הממוקמים באזורים עם סיכון ביטחוני גבוה. במקומות כאלה, כשמקצרים קירות אלה, כדי להרחיב את המעברים ולהכניס יותר אור טבעי לבית".
לדבריו, "מעבר לכך שזו פעולה לא חוקית, היא גם חסרת אחריות ומסכנת את בני הבית בשעת חירום וגם בזמן שגרה".
משפצים? שלא יעבדו עליכם - למחירון המלא לחצו כאן

מפרקים את מערכת הסינון וחוסמים את פתח האוורור

"בשל העובדה שמערכת הסינון מותקנת ליד או מעל לחלון הממ"ד, ישנם בעלי נכסים שמפרקים אותה", אומר מיכאלי. "זאת, משום שהיא נחשבת ללא אסתטית בעיניהם, או שהיא מקשה על התקנת וילונות או מיקום רהיטים".
"זו טעות חמורה", מסכימה מעצבת הפנים, קרן גנס. "בממ"ד יש שתי מערכות אוויר שאסור בשום מקרה לחסום. "האחת, פתח האוורור שממוקם לרוב מעל דלת הכניסה. קוטרו 8 צול והוא משמש כפתח כניסת האוויר של המזגן לתוך הממ"ד בזמן שיגרה. השני הוא המסנן, שמותקן על גבי קיר חיצוני, ומשמש כשסתום שחרור לחץ אוויר ששואב אוויר נקי מבחוץ".
"זה מאוד מצער שבדירות רבות נוטים לחסום אותם", מוסיפה גנס. "לעתים, לא מחשבים נכון את גובה פתח האוורור מעל הדלת, ובטעות יוצרים מצידו החיצוני הנמכת תקרה שחוסמת אותו. במקרה של מערכת הסינון, הרי שבעלי דירות רבים מסתירים אותו עם חיפויי קיר ועבודות נגרות שלא ניתן לפרק בקלות. אם כבר מתעקשים על כיסוי של המסנן, חשוב שזה יהיה כיסוי שקל מאוד לפרק ולחשוף בשעת חירום".
4 צפייה בגלריה
(צילום: קרן גנס)

עוד טעות שעושים בחדר הממ"ד היא סגירת המפוח

"אני נתקלת במקרים שבהם אנשים פשוט חוסמים לחלוטין את המפוח עם ארונות או מדפים שממוקמים ממש מעליו", אומרת גנס. "יש פתרונות אסתטיים שלא פוגעים במערכות חדר הממ"ד, למשל נגרות שמתוכננת כך שלא תחסום את הפתח, או לחלופים נגרות שניתנת לפירוק בקלות, כך שניתן להסיר אותה בשעת חירום ולחשוף את המפוח במלואו".

מתקינים מיזוג באופן שמסכן את הדיירים בשעת חירום

"באקלים הישראלי, מזגן הוא בבחינת פריט חובה, גם בחדרי ממ"ד", אומרת מיכל גלר, יזמנית ומנהלת פרויקטים בבנייה פרטית. "לכן, חשוב מאוד לוודא כבר בשלבי הבנייה שהקבלן מכין התקן עומר, ואם לא, אז לדרוש זאת בשינויי דיירים".
לדברי גלר, "מדובר בתוספת של כ-1,500 שקל, שמאפשרת התקנה עתידית של מזגן. אחרת, המשמעות היא שצריך יהיה לעשות קידוח בבטון ולבצע בדיקת אטימות גזים חוזרת. זה סיפור גדול להוסיף את זה בשלב סיום הבנייה, וזה גם מאוד מאוד מלכלך. מבחינת עלויות זה יכול להגיע גם לסכום של 5,000 שקל, אם לא עושים את זה כבר בשלבי הבנייה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל גלר, יזמות וניהול פרויקטים)
עוד כתבות בנושא:
"כמו כן, מי שמנסה להתחכם ולהתקין בהמשך מזגן ללא התקן עומר, למעשה חושף את הממ"ד למעבר אוויר", מוסיפה גלר. "וכך, במצב של התקפה כימית, כל החוץ נכנס פנימה, גם אם המזגן בפועל כבוי בשעת חירום. ההתקן המיוחד, שעומד בדרישות התקן, נעשה לפני שלב יציקת הממ"ד".
צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 09:02, 19.06.20