משבר הקורונה מכה בנדל"ן: "נתונים ראשוניים לחודש מרץ מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות, הן בדירות חדשות והן בדירות יד שנייה". כך נכתב בסקירת ענף הנדל"ן למגורים שפירסמה היום (ד') הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג.
שיעור הירידה המסתמן הוא הגבוה ביותר מאז יולי 2015, ובו נרשמה רמת שפל בעסקאות על רקע הקדמת רכישות משקיעים בחודש יוני, לפני הכבדת המיסוי עליהם.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה
(דוד הכהן)
סקירת הכלכלנית עוסקת בפברואר, רגע לפני שמשבר הקורונה היכה גם בישראל, אך נראה שכבר בפברואר נרשמה ירידה בעסקאות הקבלנים בשוק החופשי ולא במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. בסך הכל נמכרו 1,900 דירות חדשות מקבלנים בשוק החופשי – ירידה של 11% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 15% בהשוואה לחודש הקודם.
ירידה זו חלה לאחר עלייה חדה במכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודשיים הקודמים. זהו גם שיעור הירידה החודשי החד ביותר במכירות הקבלנים בשוק החופשי מאז אוגוסט 2018.
בפברואר נרכשו 9,300 אלף דירות (שוק יד שנייה, שוק חופשי ומחיר למשתכן), עלייה של 4% בהשוואה לפברואר אשתקד, המתרכז בפלח השוק של מחיר למשתכן. בניכוי מכירות מסובסדות אלה עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 7,900 אלף, ירידה של 2% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם. המכירות במסגרת מחיר למשתכן הסתכמו ב-1,400 דירות, עלייה של 47% בהשוואה לפברואר אשתקד.
2 צפייה בגלריה
שירה גרינברג
שירה גרינברג
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג
(דוברות משרד האוצר)

המשקיעים רוכשים פחות

רכישות המשקיעים בפברואר ירדו ב-10% בהשוואה לפברואר 2019. בסך הכל הם רכשו 1,200 דירות, ירידה של 12% ביחס לחודש הקודם.
כשיעור מסך העסקאות, עמד משקל המשקיעים ברמה הארצית על כ-13%, ירידה של 0.2% לעומת פברואר אשתקד. המכירות מצד המשקיעים הסתכמו ב-1.8 אלף דירות, עלייה של 4% בהשוואה לפברואר אשתקד. במקביל התקצר משך זמן האחזקה בדירה על ידי המשקיעים.
משפרי הדיור הדיור רכשו 3,400 דירות בפברואר, עלייה של 2% בהשוואה לפברואר 2019. משך זמן ההמתנה עד למכירת הדירה הקודמת של רוכשים אלה הוסיף לעלות: בהשוואה לפברואר אשתקד, נדרשה חצי שנה נוספת למכירת הדירה.
עם זאת, צוין בסקירה כי בקרב רוכשי דירה מיד שנייה ניכרת ירידה בשיעור הממתינים קרוב לסוף פרק הזמן המותר (לפני שימוסו כמשקיעים במס רכישה), עובדה שעשויה ללמד על חשש שמא לא יימצא רוכש לדירתם הקודמת.