שיטת "יהיה בסדר" יכולה לעלות לכם ביוקר, ולסכן את חייכם, גם כשמדובר בקידוח תמים של קיר בבית.
"אני מגיע לבתים רבים שבהם נגרם נזק לחוטי החשמל, בגלל קידוח בקיר בנקודה שבה עוברת התשתית", אומר אבי רבי, חשמלאי מוסמך באתר "המקצוענים".
"רבים כלל לא מודעים לסכנה, או חושבים לעצמם: 'מה הסיכוי שדווקא הבורג הזה יפגע בתשתית החשמל, מכל שטח הקיר', וזו בהחלט טעות שלא רק עולה להם בצורך להחליף את קו החשמל שנפגע, אלא גם מאוד מסוכנת, כשמדובר בדירות ישנות שבהן אין הארקה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לדברי רבי, "בפירוש ניתן להתחשמל, אם מערכת החשמל בבית לא תקינה. בדירות ישנות, שנבנו לפני מעל 25 שנה, לפני שנחקק החוק המחייב הארקה בדירות, חשוב להיות זהירים במיוחד".
למרבה הצער, דווקא בדירות ישנות, אותם פעמים רבות שוכרים צעירים, אשר אין להם תקציב להזמין חשמלאי לפני כל תליית מדף, הסכנה גוברת.
לכן, יש כמה כללים שיכולים להקטין את הסיכוי שלכם להיפגע מפעולה תמימה ופשוטה של קידוח בורג בקיר.
מה הנזק שיכול להיגרם?
"מעבר לסיכון הבטיחותי, הרי שבמקרה של פגיעה בחוט חשמל, יהיה צורך להחליף את כל התשתית של הקו – כלומר, את הצנרת ואת חוטי החשמל", מסביר רבי. "עלות הנזק מתחילה ב-500 שקל, ויכולה להגיע גם ל-1,000 שקל ויותר".
כיצד לקדוח בקרבת שקע חשמלי, מבלי לפגוע בחוטי החשמל?
קניתם מראה חדשה, מדף או תמונה – ואתם רוצים לתלות אותה על הקיר? רגע לפני שאתם מפעילים את המקדחה, עצרו. כדאי שתבחרו את המיקום בחוכמה.
"חוטי החשמל עוברים בדרך-כלל בקיר, בעומק של 3-4 ס"מ מקו הטיח", מסביר רבי. "ככל שמתרחקים מאזור של שקע, כך הצנרת ממוקמת עמוק יותר בקיר.
"בקרבת השקע, הם קרובים יותר לקו הטיח, כך שיש להימנע מקדיחה בהיקף של 15 ס"מ סביב כל שקע בבית".
לדבריו, "חוטי החשמל פרושים בצורה אנכית מלמעלה למטה. לכן, בקו השקע, מומלץ לא לקדוח לעולם מהרצפה ועד לתקרה.
חשוב להדגיש, שהתקן מחייב שחוטי החשמל יותקנו בקווים ישרים מהשקעים - כלומר: כלפי מעלה מהשקע או לצדדים".
לכן, כשקודחים כדאי להימנע מלקדוח בקווים אלו (הקו האנכי או הקו האופקי לשקע). רבי: "נדיר שחוט חשמל יעבור בקו אלכסוני מהשקע. זה קורה רק במקרים שבהם ההתקנה לא בוצעה לפי התקנים המחייבים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גם בתקרה יש חוטי חשמל

"לא רבים מודעים לכך שגם בקרבת התקרה יש קווי חשמל. נקודות חשמל אלו ממוקמות בקופסאות חיבורים, שהמכסה שלהן עגול ובצבע לבן. גם מהם קווי החשמל, נמתחים בקווים ישרים, מנקודת החשמל", מוסיף מוסיף גבי קיסר, חשמלאי באתר "המקצוענים".
"לכן, אם תולים גוף תאורה, מתלה כלשהו או אפילו נדנדה מהתקרה, יש לוודא שאין חוטי חשמל באזור".
האם יש אזורים נוספים שבהם הסיכון לפגיעה בחוטי חשמל גדול יותר?
רבי: "בהחלט, בקרבת לוח החשמל יש כמות גדולה של חוטי חשמל, הממוקמים בתוך הקירות, ואשר מגיעים מכל אזורי הבית השונים".
"גם ליד עמדות תקשורת, ליד קיר הטלוויזיה ובאזור מרובה מתגים, יש כמות גדולה יותר של חוטי חשמל בתוך הקיר", מוסיף קיסר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קודחים בעצמכם? רק עם נעליים, על רצפה יבשה ובידיים יבשות

"ראשית, כדאי לעשות זאת בידיים יבשות ועם נעליים. בשום אופן לא יחפים, ולא על רצפה רטובה", אומר קיסר. "הדבר קריטי בדירות ישנות, שבהן ההארקה אינה תקינה, או שיש חשש לחוסר תקינות של ממסר הפחת".

קודחים לעומק של מעל 3 ס"מ? לאט ובזהירות

כאמור, בקרבת לוח החשמל, מוטב להימנע לגמרי מקידוחים כלשהם, ולמעט מסמר, מוטב לא לקחת סיכונים. אם אין ברירה, יש לוודא שקודחים בעדינות ובזהירות.
גם ביתר המקומות בבית, מומלץ להיות ערניים, וברגע שקודחים בעומק של יותר מ-3 ס"מ. רבי: "מומלץ לא ללחוץ על המקדח, ולא להשתמש בשיא עוצמת הקדיחה. כדאי לעצור ולוודא כל הזמן שאין שבבי פלסטיק על המקדח, אלא רק חול וטיח".
אם הבחנתם בשבבי פלסטיק, סימן שפגעתם בצנרת הפלסטיק שהיא מעטפת ההגנה של חוטי החשמל. קיסר: "שימו לב, שצנרת זו היא בעובי דק יחסית (2-3 מ"מ בלבד), ולכן עליכם לפעול בזהירות רבה".
עוד כתבות בנושא:
מה עושה מי שרוצה ללכת 'על בטוח' ולא להסתכן?
קיסר: "ניתן לנצל ביקור של חשמלאי בבית, אשר ממילא מדי פעם הוא מומלץ לבדיקת תקינות מערכת החשמל ותקינות ההארקה, ולבקש ממנו לבדוק את האזורים שעליהם רוצים לתלות חפצים כלשהם.
לדבריו, "חשמלאי יכול לפרק את מכסה קופסת החיבורים בקיר, ולראות את כיוון הצנרת. במצב זה, הוא כבר יוכל לבצע עבורכם את ההתקנה, אם למשל מדובר בתליית מדף, התקנת מראה וכן הלאה. בכך, לא תצטרכו להזמין הנדימן או בעל מקצוע אחר בנוסף".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם ישנו מכשיר שמאתר קווי חשמל בתוך הקירות והאם הוא מומלץ לשימוש לצרכן הביתי?
קיסר: "ישנו מכשיר מקצועי, שחשמלאים נעזרים בו, אבל חשוב להדגיש שלא ניתן להסתמך עליו לגמרי, שכן הוא לא תמיד מדייק".
רבי: "אם חוטי החשמל ממוקמים בעומק גדול מדי בתוך הקיר, המכשיר לא בהכרח יאתר אותם. הוא מסייע בעיקר לזהות מתי 'כן', אבל לא שולל לגמרי. לרוב, הוא עוזר לחשמלאים לאמת מיקומים שהם חושבים שבהם עוברת הצנרת. אבל זהו כלי עזר מוגבל יחסית".
פורסם לראשונה: 09:24, 11.03.21