לאחר שהקמת פארק המסילה בתל אביב קצרה שבחים על ההקצאה המוצלחת של מרחב עירוני עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים, עיריית תל אביב מתכננת להעביר כביש חדש שיסיט את הפארק אל מתחם התחנה ויכניס מכוניות רבות לתחומו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הכביש החדש הוא המשכו של רחוב אליפלט בתל אביב, שמתוכנן להיות בעל שני נתיבים לכל כיוון ויתפצל לשני נתיבים לכל כיוון בין תחנת אליפלט של הקו האדום של הרכבת הקלה ובין מתחם התחנה, ולמעשה יסיט את הפארק אל תוך המתחם. בעירייה מסבירים שהכביש נחוץ כדי לשרת את תושבי שכונת מנשיה העתידית שתבנה במקום החניון הגדול שבפאתי מתחם התחנה, ועל מנת ליצור קישוריות של תחבורה ציבורית מתחנת הקו האדום באמצעות אוטובוסים לרחבי העיר. אולם, תושבים ומומחים טוענים שהכביש יפגע בהישגיו של הפארק וישנה את אופיו באופן מהותי, ובנוסף - אין לו הצדקה תחבורתית.
3 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
פארק המסילה
(צילום: דור נבו)
אלעד אלפסה שמתגורר בשכונת פלורנטין אמר כי "הפארק מדהים וזה אחד המקומות הכי מוצלחים בעיר. העובדה שמדובר במרחב נקי ממכוניות היא מה שהופך את הפארק למה שהוא, כי ברחובות הסמוכות סואן ובתוך הפארק נעים ושקט. הכביש מתוכנן לעבור איפה שהיום יש פלאזה יפה, שבמקומה יהיה צומת מרומזר גדול".
עוד אמר אלפסה כי "אני מתנגד לתוכנית וחושב שהמרחב שיש בפארק היום הוא מהיחידים שבו ילדים יכולים לרכוב על אופניים בלי סכנה שידרסו אותם. אם אתה מעביר במקום כביש לא יהיה את הדבר הזה יותר, ואנשים לא יוכלו לשתות קפה בנחת כי יהיה לידם כביש של שני נתיבים לכל כיוון עם פקקים ותנועה".
3 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
"אנשים לא יוכלו לשתות קפה בנחת כי יהיה לידם כביש סואן". פארק המסילה
(צילום: דור נבו)
אלפסה דוחה את טענת העירייה לפיה הכביש ישרת גם את התחבורה הציבורית ויאפשר קישוריות מתחנת הקו האדום. "כיווני התנועה המתוכננים כלל לא מאפשרים להעביר קו אוטובוס בצורה יעילה. אם רוצים קישוריות הייתי מצפה שהכביש ימשיך צפונה, אבל מצפון מגיע כביש חד סתרי שניתן לנסוע בו רק דרומה, ולכן לא יהיה שם מסלול אוטובוס יעיל. מעבר לכך, זו קישוריות שלא באמת צריך כי יש רכבת קלה, יש אוטובוסים במרחק של כמה דקות הליכה ברחוב קויפמן ורחובות נוספים, וזה לא חייב להיות דרך אליפלט. אם הקישוריות כל כך חשובה לעירייה אז במקום כביש רחב יכלו להעביר כביש קטן לשירות אוטובוסים בלבד, אבל כרגע בתוכנית אין אפילו סימון לנתיב העדפה לאוטובוסים".
גם האדריכל יונתן לבנדיגר מחברת Planet לתכנון ערים, לא מסכים עם טענת העירייה כי הכביש יקדם את התחבורה הציבורית באזור. "אם רוצים לקדם אוטובוסים זה חייב להיות על חשבון הרכב הפרטי, והגישה של להוסיף גם נתיב וגם נת"צ זה פתח להשתלטות מחודשת של הרכב הפרטי. זאת מכיוון שעם גישה כזו מגיעות הדרישות גם של מוניות, אופנועים ושל רכבים פרטיים, שיבקשו חלק מהשעות בנת"צ. והאמת, כמות האוטובוסים באזור לא מצדיקה נת"צ דווקא שם".
בנוסף אומר לבדיגר, כי הכביש המתוכנן לא ידידותי לאווירה בפארק ולהולכי הרגל והאופניים שמשתמשים בו כיום. "רחוב פינס שחוצה אף הוא את פארק המסילה למשל, הוא כביש עם אמצעים למיתון תנועה וככזה הוא לא פוגע בפארק מצד אחד, ומצד שני הוא ציר שחוצה את כל נווה צדק עד לדרך אילת ויפו, ומאפשר כניסה ויציאה מהשכונה. אז כשמדברים על יצירת רחובות חדשים באזור הזה, אז השכפול של פינס דוגמה טובה - רחוב מקומי עם מסחר ויחידות דיור שלא מייצר סכנה בטיחותית, ולכן אני חושב שיש מקום לעוד ציר כזה.
"לעומת זאת" מסביר לבדיגר, "ההמשך של ציר שלבים אמור להביא תנועה מדרום המטרופולין למרכז תל אביב והיום הוא נתקע ברחוב אילת, והרעיון הוא להמשיך את ציר שלבים באופן שחותך את מרחב הפארק לא בצורה ידידותית כמו פינס - אלא כרחוב משמעותי שמחייב צומת מרומזר, וזה בעיניי חבל מאוד כי זה לא רק יהרוס את הפארק, זה גם יהרוס את המרחב שהיינו רוצים לראות מחוץ לתחנת הרכבת הקלה. מדובר בכביש של שנתי נתיבים לכיוון עם חניות והפרדה, וזה לא מה שאמור לראות נוסע ברכבת הקלה מחוץ לתחנה. ממקום ידידותי לרוכבי אופניים ותחבורה ציבורית זה יהפוך למקום שמיועד לרכב הפרטי. נכון היה לספק נתיב אחד לכל כיוון".
3 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
"רחוב פינס הוא דוגמה לכביש עם אמצעים למיתון תנועה, בשונה מהציר המתוכנן שיהיה עם 2 נתיבים לכיוון, חניות והפרדה". רחוב פינס שחוצה את הפארק היום
(צילום: דור נבו)
פארק המסילה נפתח לציבור באוקטובר האחרון, והוא עובר על תוואי מסילת הברזל העות'מאנית. בשטח הפארק ממוקמת תחנת אליפלט של הקו האדום של הרכבת הקלה ובסמוך לקצהו המזרחי תמוקם תחנת אלנבי. תחנת אליפלט תשמש גם כפורטל הכניסה אל מתחת לאדמה לרכבת הקלה, שאת נסיעתה מבת ים עד אליה תבצע מעל הקרקע, ולכן הפארק בעצם ממוקם על גג מנהרת הרכבת הקלה. אורכו של הפארק הוא 1.3 ק"מ והוא כולל שביל אופניים, שביל הולכי רגל וצמחייה, ומשומרים בו מבנים היסטוריים כמו גשר שלוש ומדרונות העפר.
הפארק זכה להצלחה גדולה למרות ואולי בזכות שנפתח במהלך סגרי הקורונה, אז משפחות רבות התאווררו בו עם ילדיהם וצעירים שטפו אותו בשעות הערב כשבידם פיצה ובירה מבתי העסק הסמוכים.
הפארק זכה לשבחים רבים מקרב תושבים ומומחים לתכנון עירוני משום שלראשונה תוכנן אזור ציבורי שמוקדש להולכי הרגל ורוכבי האופניים ואין בו כלל גישה לרכב הפרטי - כאשר הגישה אליו תתאפשר החל משנת 2022 גם באמצעות הקו האדום, כאמור. דקות הליכה בודדות מפרידות היום בין הפארק לבין צירי תנועה ראשיים, שבהם עוברת תנועת אוטובוסים ערה, דוגמת דרך יפו\אילת ורחוב קויפמן שחוצץ בין מתחם התחנה לפארק צ'ארלס קלור.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה לכתבה: "ראשית נבהיר - פארק המסילה הקיים והמוצלח, אשר ממנו נהנים אלפים מתושבי העיר, לא ייהרס ולא יעבור בתחומו כביש. התוכנית המדוברת, אשר תובא לדיון בוועדה המקומית בשבוע הבא מתייחסת לתכנון העתידי להמשך הפארק לכיוון מערב וחיבורו לפארק התחנה, כחלק מתוכנית מנשיה המקודמת ביוזמת העירייה וקובעת שטחי ציבור, כיכר ציבורית עירונית עם מבנים ואלמנטים לשימור, תוך חיבור לאזור ההיסטורי של התחנה, מוזיאון צה"ל ופארק המסילה הקיים.
"בניגוד לנטען, המשך פארק המסילה לכיוון מערב ייעשה הן באמצעות ציר ירוק עירוני להולכי רגל ורוכבי אופניים דרך הכיכר העירונית וחיבור לרחוב קויפמן לכיוון מרחב הים והן באמצעות חיבור להמשך רחוב שלבים, אשר בהתאם לתוכנית המתאר מתוכנן כרחוב עירוני ברוחב שני נתיבי נסיעה בלבד, אשר ישמשו גם את התחבורה הציבורית אשר תגיע לתחנת אליפלט, לצד מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים. זאת בהתאם למדיניות העירונית המעודדת הליכה רגלית, רכיבה על אופניים ונסיעה בתחבורה הציבורית".