אל תקנו שסק ביוקר: צרכנים חוששים ממחירי שסק גבוהים, אבל מדובר בתופעה שמתרחשת כל שנה בתחילת העונה. לפי חקלאים ורשתות: המחירים של הפרי הכתום, האהוב על ישראלים ובעל העונה הקצרה, לא שונים השנה משנים קודמות, והם תמיד גבוהים יותר בתחילת העונה. למרות זאת, תמונות של שסק שנמכר ב-70-60 שקל לק"ג צצו ברשת ועוררו זעם על הפקעת מחירים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי אתר משרד החקלאות, ב-19 באפריל 2020 מחיר ק"ג שסק מובחר עמד על 15 שקל. כיום: 26 שקל לק"ג. לפי מגדל השסק מבת שלמה, מאיר הדר, "העונה פשוט התחילה מאוחר יותר השנה, אבל המחירים זהים בכל תחילת עונה. השנה הם דומים למחירי שנים קודמות, ועוד יירדו בהמשך".
2 צפייה בגלריה
שסק ועוד פירות אחרים יקרים
שסק ועוד פירות אחרים יקרים
שסק במחירי תחילת העונה
(צילום: מירב קריסטל)
מבדיקה באתר פרייסז להשוואות מחירים, ניתן לראות שברשת רמי לוי מוכרים ב-14.90-19.90 שקל ליחידה וגם ב-34.90 לק"ג. ביוחננוף 15.90-14.90 שקל ליחידה וביינות ביתן 26.90 שקל ליחידה. בשופרסל מוכרים ב-26.90 שקל לק"ג ובוויקטורי ב-19.90 שקל לק"ג. בחצי חינם אם המושבות יחידה נמכרת ב-9.90 שקלים לק"ג. באריזת שסק יש בדרך כלל 900 גרם עד 1.2 ק"ג, תלוי ברשת ובשלב בעונה.
ברשת יוחננוף אמרו ל-ynet: "המחירים בתחילת העונה גבוהים. לא רק של שסק, אלא גם של נקטרינה וענבים. אנחנו כרגע לא מרוויחים עליהם אבל עוד כמה ימים המחיר יירד, כל שבוע הוא יורד ברמה של 15%, לכן לא יקרה כלום אם עוד שבועיים שלושה נספוג את הפער הזה. אבטיח יותר קשה לנו להוזיל. המחיר לצרכן כיום הוא 5.90 שקלים, כשאנחנו משלמים 7-6 שקלים לק"ג. בשיא העונה מחירו יורד ל-1.90-1 שקלים לק"ג".
אבי פיין, חקלאי נוסף שמגדל שסק אמר הבוקר (יום רביעי) לאולפן ynet שהוא מוכר שסק ישירות מהחקלאי לצרכן ב-20 שקל לקילו, והבהיר כי אין כל מחסור: "רשתות השיווק קובעות את המחיר בגדול, הסיטונאים של עצמם, שמים את הפער התיווך כשהם רוצים ומוכרים אותם במחירים שהם רוצים. אנחנו כל השנה מוכרים במחירים סבירים. גם החקלאי לא מחפש להרוויח בשיא ואחר כך להפסיד כל השנה".
יו"ר התאחדות האיכרים דובי אמיתי התייחס גם הוא לנושא: "מדינת ישראל לא מטפלת בריכוזיות של שוק הפירות וירקות בשבילנו הצרכנים ובשבילנו החקלאים. ואני אומר את זה כי אני מחזיק בשני הכובעים, לא צריך לשלם מחירים של 50 ו-40 וגם לא 30 שקל. מי שמכתיב את המחיר בשוק זה רשתות השיווק הגדולות שהוגדרו מזמן כגוף ריכוזי. רואים את ההשוואה הבינלאומית בין מה שקורה באירופה לישראל והגיע הזמן שהממשלה תטפל בזה".

החקלאים: הבעיה היא בחנויות

גם לפי הדר, "הבעיה היא לא המחירים הגבוהים כי הם חוזרים כל שנה בתחילת העונה, אלא הפער בין המחיר שאת רואה בחנויות או ברשתות מסוימות לבין המחיר שהחקלאי מקבל. זה פער אדיר. אני משווק פרי איכותי מזן שנקרא אברי, שנקטף כתום בלבד. המחיר הסיטונאי שאני מקבל היום, הוא בסביבות 20 שקל לק"ג. בזנים אחרים מקבלים 16-13 שקל לק"ג".
אז מאיפה ממציאים את המחירים בחנויות? "בעל חנות שמגיע לשוק הסיטונאי שילם 20 שקל לק"ג והוא קונה גם את הקרטון בעוד 14 שקל אז כל ק"ג התייקר לו ל-21.40 שקל. עד שהגיע לחנות יש לו עוד הוצאות? המחיר לק"ג כבר עלה לו ל-24 שקל. בחנות יש לו הוצאות על ארנונה וחשמל וכבר הגיע ל-26 שקל. אז היה מוכר ב-35 שקל ומרוויח תשעה שקלים לק"ג? זה מקובל. 49 שקל לק"ג? זה לא לעניין.
"אם אני חקלאי יעיל אני מרוויח 20% על המחזור שלי. אם קיבלתי 16 שקל לק"ג בתחילת עונה, ארוויח בסוף העונה על ק"ג בסביבות 3.20 שקלים לק"ג, כי המחירים יורדים כל שבוע ויגיעו ל-14-12 שקלים לק"ג. כלומר, בעל החנות ירוויח פי שלושה ממני תוך יום, מה שהרווחתי שנה שלמה. זאת חזירות לשמה אין היגיון בזה. מי שמוכר יקר אל תקנו".
2 צפייה בגלריה
שסק ועוד פירות אחרים יקרים
שסק ועוד פירות אחרים יקרים
"הבעיה היא הפער בין המחיר בחנות לבין מה שהחקלאי מקבל"
(צילום: מירב קריסטל)
למה הקטיף החל השנה באיחור? "הרמדאן החל לפני שבוע וקטיף השסק נעשה בזמן שהעובדים צמים ומסיימים מוקדם, עלויות הקטיף גבוהות וההספק יורד, אבל אין מחסור ואין קשר לשרב שהיה עכשיו או למחירים בשוק. זאת לכאורה תאוות בצע מיותרת של בעלי חנויות לא מעבר".
דני גרף, דור חמישי של חקלאים מזיכרון יעקב, שמעבד 24 דונם של שסק, משמש, נקטרינה ואפרסק, טוען גם הוא שאין מחסור בשסק. השנה הפרי גם קיבל כתמים ושפשופים, בתחילת העונה לפעמים מוכרים בנספקים (מארזים) קטנים של 250 גרם כדי להראות מחיר נמוך. עכשיו כבר מוכרים נספקים של קילו ומעלה המחירים זהים לשנים קודמות.
"יחד עם זאת, אין ספק שמי שמנצל את תחילת העונה אלה בעלי חנויות. אם בשבוע שעבר שסק סיטונאי נמכר ב-20 שקל ואני קיבלתי 20% פחות, היום הוא נמכר ב-16-15 שקל לק"ג בשוק ובשער המשק צריך להוריד 20%, כלומר חקלאי מקבל 13 שקל לק"ג. יש זנים שנמכרים גם ב-10 שקלים לק"ג. אבל המחיר נקבע על-ידי הבורסה של השוק.
"החקלאי לא קובע את המחירים. בשוק יש סחורות ב-18-10 שקל לק"ג ובסופרים אני רואה שהן נמכרות ב-60-50 שקל לק"ג. מורידים 30% ממחיר המכירה. אני מקבל 17-15 שקל, מזה יורד 30% שהרשתות גובות. חקלאי שמגדל את השסק הכי טוב נשאר לו 14-13 שקל. זה המקסימום. זאת הסיבה, אגב, שאין מחסור בשסק אבל יש מחסור בחקלאים. כל שנה יש פחות ופחות".

מחירים גבוהים גם בפירות הקיץ האחרים

גם בפירות הקיץ האחרים המחירים גבוהים כרגע, כמו בכל תחילת עונה. "בנקטרינות היתה חנטה גרועה מאוד, הן לא קיבלו מספיק מכות קור. אם יכול להמר, המחירים יהיו מאוד גבוהים בזמן הקרוב כי אין סחורה. במקום שישה טון נקטרינה אני קוטף כמה מאות ק"ג. השנה הטבע השתגע לגמרי, זה לא דומה לשום שנה שאני מכיר".
מאיר הדר מספר: "יש לי מטע אפרסקים ואין לו עלה. אין אפילו פרח. המטע לא התעורר. מזג האוויר משתנה, פירות שצריכים מנות קור יאחרו. באזור שלנו, חוף הכרמל, עד דצמבר מזג האוויר היה חם, האפרסקים לא הלכו לישון טוב ולכן הם לא התעוררו טוב. במשמש אין מחסור אבל ייתכן שיהיה בגל הגידולים השני בהמשך הקיץ, מאותה סיבה".
רני ברנס, חקלאי ממושב ביצרון ויו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים, מסביר: "החום של עכשיו הוא לא הבעיה בפירות (אך עלול לגרום למחסור בירקות מ.ק). החום שהיה בחורף - זאת הבעיה. בנקטרינות יש כרגע מעט פרי. כלומר יהיה מחסור בנקטרינות בשלב המוקדם של העונה, אחר כך יגיעו פירות של זנים אחרים. כרגע זה שולי העונה - בתחילת העונה יקר והסוחרים מנצלים את זה ואחר כך המחיר יורד לשקלים בודדים וגם השנה זה יקרה, בזנים המאוחרים לא יהיה מחסור".
וגם בנקטרינות יש פער תיווך ביניכם לבין הרשתות והחנויות. "כן. אנחנו מוכרים בקונסיגנציה. כלומר, אני מגיע עם הנקטרינות שלי והסוחרים בסוף היום מודיעים לי בכמה הם מכרו אותן. החנויות והרשתות מוכרות בכמה שבא להן. אנחנו מניחים את הפרי ומתפללים שיקבל מחיר טוב. אין לנו אמירה במחיר. אפרסק שאקבל עליו 12-8 שקלים לק"ג - הם מוכרים במדף פי שניים ושלושה. זה אבסורד, כי אף אחד לא נוגע בהם. לכל הקמעונאים יש חברות סיטונאיות והם משלמים עוד פחות ממחיר התקליט (מחיר משרד החקלאות שנקבע בשווקים הסיטונאיים - מ.ק). מהדו"חות הכספיים של הרשתות עולה שכל הקמעונאים מרוויחים לא מעט כסף במדף הפירות והירקות ואנחנו לא נהנים מזה, אבל אנחנו אוהבים את העבודה שלנו".