הרשתות ביתילי, שילב, זברה ופקטורי 54 פתחו הבוקר את סניפיהן, על אף ההנחיות האוסרות על כך. במכתב ששלח אתמול (ראשון) לשוכרים, טען מנכ"ל מרכזי הקניות ביג כי הרשת תחזור לגבות דמי ניהול ושכר דירה מלאים, והפציר בבעלי החנויות לפתוח את העסק. למרות שמרבית הרשתות הגדולות לא פתחו את החנויות, כמה מהן כן העזו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רשת האופנה זברה ורשת שילב פתחו את חנויותיהן במרכז ביג באר שבע וחנויות פקטורי 54 פתחה בנמל תל אביב, נתניה, באר שבע, מתחם ביג בנצרת וביג אשדוד, לפי הנחיות התו הסגול. גם ריפליי, סטיב מאדן ו-NYOU, כולן בבעלות אינטר ג'ינס, פתחו הבוקר את סניפיהן. בעלי "קפה ליון" שמפעילים מספר סניפים במרכזים פתחו גם הם.
"זה לא פשוט, אבל אנחנו נלחמים בשטח", כתב בעלי ביתילי, אביב איתני, למנכ"ל קבוצת ביג, חי גאליס. "מצטרף אליך כתף לכתף מתח לאלונקה, כולל תשלום מ-2 בנובמבר". עוד כתב איתני כי "אין ספק שעשיתם הכל כדי לתמוך ולעזור לעסקים".
4 צפייה בגלריה
למרות ההצהרות, מרבית החנויות במתחם ביג קסטינה סגורות
למרות ההצהרות, מרבית החנויות במתחם ביג קסטינה סגורות
למרות ההצהרות, מרבית החנויות במתחם ביג קסטינה סגורות
(צילום: רועי עידן)
עם זאת, חנויות רבות עדיין נותרו סגורות. כך למשל, במרכז ביג קסטינה בקריית מלאכי, בו רק חנויות בודדות פתחו, על אף הודעת הבעלים. "באתי כי שמעתי אתמול שהחנויות ייפתחו, אבל לצערי רוב החנויות עדיין סגורות", מספרת חיה לוי, לקוחה שהגיעה הבוקר למרכז ביג קסטינה כדי לקנות בגדי חורף. "אני לא מבינה את ההחלטה לא לפתוח את העסקים. אם נשמור על הכללים, על המסכות ועל התו הסגול, אז למה לדחות בעוד שבוע? גם העסקים נפגעים", היא אומרת.


4 צפייה בגלריה
פקטורי 54 בת אביב
פקטורי 54 בת אביב
פקטורי 54 בתל אביב. פתוח
(צילום: ליהי קרופניק )
עידן חזן, הבעלים של עידן 2000 ושל כפר השעשועים, מספר על ההחלטה שלא לפתוח את החנויות על אף ההצרה של רשת ביג: "יש בלבול וחוסר וודאות, עוד לא החלטנו אם לפתוח או לא לפתוח. אנחנו נושכחים שפתיים ומושכים עוד קצת ועוד טיפה, אבל אנחנו נחנקים, זה כבר מוגזם".
הם מפעילים דרכים לחץ? "לא, הם שלחו מכתב אבל לא לא מפעילים לחץ, מפה הכדור אצלנו. אנחנו מבולבלים, מצד אחד אנחנו צריכים להתפרנס, אבל אנחנו גם לא רוצים לעבור על ההנחיות. אז אנחנו מחכים, אולי ישתנה משהו ויחליטו משהו מחר", אומר עידן.


"המערכת צריכה לדאוג לי, לא אני לה"

גם עסקים קטנים רבים עדיין פוחדים לפתוח את החנויות. "למרות הקושי, אני לא פותחת כי אני שומרת על החוק. אבל זה מאוד קשה. אני מנסה לדבר עם העירייה כדי לראות אם אפשר לעזור בארנונה, אבל כבר חודש וחצי שלא חוזרים אליי. פשוט לא אכפת להם איך אנחנו עומדים לשלם את זה", אומרת אורנה סגל, בעלת עסק.
אורנה מספרת על הקושי לראות עוד ועוד עסקים נפתחים והתקהלויות בבתי כנסת ובבתי ספר, בעוד החנות הקטנה שלה נאלצת להישאר סגורה. "זה קשה מאוד לראות את זה. ה'עוד מעט' הזה הוא כבר מעל לחודש וחצי. לסופר אני לא הולכת כי יש שם מאות אנשים ביום, אבל אצלי בחנות, שנכנסים בקושי שלושה אנשים, אני לא יכולה להכניס לקוחות".
"שכחו לגמרי את בעלי העסקים. ראש העיר כנראה עסוק בדברים אחרים ואין עם מי לדבר", מספרת אורנה בייאוש. "יש לי לקוחות שאומרים לי 'לכי תקני שני סירים, תשימי בחלון ראווה ותפתחי', אבל אני לא בנויה בצורה כזאת. אני לא חושבת שצריך להתחכם למערכת. המערכת צריכה לבוא אליי ולא אני אליה, היא צריכה לדאוג לי ולא אני לה. זה לא חשוב לאף אחד אם זה פוליטי או לא, אנחנו רוצים לעבוד".
מה היית רוצה להגיד לקבינט הקורונה שצפוי להתכנס היום? "להסביר להם שכמו שהם מאשרים לפתוח בתי כנסת, אפילו שחלק גדול מהם לא שומר בכלל על ההנחיות ומעלימים לגביהם עין, אז למען אנשים כמונו, ששומרים על החוק ורוצים רק לעבוד, שייתנו לנו לעבוד. שייתנו לנו להמשיך לחיות. אני בן אדם מאוד אופטימי, אבל הם הצליחו לשבור גם אותי וזה משהו שלא תיארתי לעצמי שיקרה. אני לא מצליחה לקום בבוקר", אומרת אורנה.
4 צפייה בגלריה
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
"חייבים להתפרנס". הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
(צילום: טל קירשנבאום)
יוסי לוי, הבעלים של חנות הבגדים אופנת רומאו בחולון, מנסה לעשות כל שביכולתו על מנת להתפרנס מבלי לעבור על החוק. "לא פתחתי. אני לא מכניס אנשים פנימה, אבל אני מוכר מבחוץ כי ההוצאות ממשיכות לזרום ואין לנו שום ברירה. אנחנו חייבים להתפרנס".
"עברתי פה בבוקר וראיתי מספרות עם כל כך הרבה אנשים בפנים, אבל את החנות קטנה כמו שלי, שנכנסים אליה אחד או שניים כל היום, אי אפשר לפתוח. זה פשוט לא הגיוני", אומר יוסי.
אתה לא מפחד לקבל דו"ח? "היה פה פקח והסברתי לו שאני לא מכניס אנשים פנימה, ובאמת מכרתי ממש פריטים בודדים כדי לשרוד. אנחנו סגורים כבר חודש וחצי בסגר הנוכחי וסגרנו גם בסגר הקודם. לא קיבלנו שום הנחה בארנונה, רק מעט כסף מהמדינה. אנחנו חייבים להמשיך לשרוד. תעברי פה בחנויות ותראי חשבונות מתחת לדלת - חשמל, מיסים, ארנונה. אנשים קורסים ואף אחד לא מתחשב".

"גם החנות שלי היא חיונית, כדי שאוכל לקנות אוכל לילדים"

אורן עמר, בעל חנות לאופנת נשים, מעיד על המצוקה הקשה אליו נקלע בעקבות המשבר: "אנחנו עם סחורה של עשרות אלפי פריטים והחגים זה שיא העבודה אצלנו. אנחנו עם קולקציה שאין לה טווח זמן ארוך, זה לא כמו בחורף, היא מתאימה רק לחגים ואנחנו תקועים".

"אנחנו נעשה מבצע באתר האינטרנט בימים הקרובים, אבל נסיים בהפסד גדול. זה עדיף לי מאשר לאחסן את הסחורה. אין לי ברירה אחרת. גם אם זה אומר שייקח לי שנתיים-שלוש לפצות על זה, אני חייב לסיים את הסחורה, כבר לא אכפת לי המחיר", אומר אורן.
"יש לנו מעל ל-100 אלף פרטי חורף שכרגע אני לא מכניס אותם לחנות. אני מחכה להוראת הממשלה. אם החליטו לפתוח את בתי הכנסת כי זה חיוני, גם החנות שלי זה חיוני בשבילי, כדי שאוכל לקנות אוכל לילדים. זה כבר לא שאלה של להתפרנס, זה צרכים בסיסיים. ואני אומר את זה בתור בן אדם שומר מצוות שמתפלל כל בוקר בבית כנסת".

"מה ההבדל בינינו לבין המספרות ומכוני היופי?"

בטי מאמאזדה, בעלת חנויות רחוב ויבואנית, מספרת כיצד חנויות מסויימות מוכרות בגדים ומציבות מחוץ לחנות פירות וירקות כדי להיחשב עסק חיוני. "אני מסתכלת ולא מאמינה לאיזה רמה אנשים צריכים להגיע כדי להתפרנס. אני לא חושבת שמקס סטוק או סניף של דואר זה משהו חיוני, אני לא רואה הבדל. כמו שאנשים זקוקים לדברים אחרים, גם בגדים זה חשוב. במיוחד כשמתחיל להיות קר. אין סיבה שיסגרו אותנו.
4 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
"לפי הנתונים שמשרד הבריאות פירסם, אם שני אנשים עוטים מסכה יש סיכוי של 95% שלא להדבק. אצלנו עוטים מסכות ועומדים בתו הסגול - שומרים מרחק ולא מתקהלים. אז מה ההבדל בינינו לבין עסקים אחרים? מה ההבדל בינינו לבין המספרות ומכוני היופי?", אומרת בטי. "מתי שהממשלה רצתה את הקולות שלנו אנחנו באנו ובחרנו. הם הגיעו עד לחנויות שלנו כדי שניתן את הקול שלנו בבחירות. אז עכשיו, שיסתכלו אלינו בעיניים ויגידו לנו למה הם מונעים מאיתנו להתפרנס.
"אנחנו לא טייקונים, אנחנו פשוטי העם, וכנראה לממשלה יש סיבות משלה. אני קוראת לזה קורונה מדינית, קורונה כלכלית וקורונה פוליטית", היא אומרת.

יו"ר ועדת הכלכלה: "קשה להסביר לציבור פתיחה של חלק מהעסקים"

במקביל, התקיים הבוקר דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בו גם סוחרי השווקים קראו לממשלה לאפשר להם לפתוח את העסק. "למה לרשתות, לבתי הכנסת ולגני הילדים מאפשרים לפתוח, אבל לנו בשוק הכרמל, שמפרנס גם הוא הרבה משפחות, אסור?", אמר בדיון יאיר לוי, בעל דוכן בשוק הכרמל.
יו"ר הוועדה, יעקב מרגי, סיכם את הדיון ואמר: "צריך להפיק לקחים מהסגר הראשון ולפתוח עסקים עם אופי דומה יחד. קשה להסביר לציבור פתיחה של מקומות בעוד שחנויות הרחוב והשווקים סגורים. הוועדה מבקשת לאשר תחנת ביניים ולפתוח את השווקים עוד לפני השלב השלישי".
השתתפו בהכנת הכתבה: נינה פוקס