"חשוב לי להרחיק אותם מהמסכים", אומרת אורטל קופמן (37), מפיקת אירועים מרמת-גן ואם לשלושה בנים, בני 5.5, 8 ו-11, שמשפחתה משחקת משחקי קופסה לפחות 4-3 פעמים בשבוע, בין חצי שעה לשעה כל פעם. "דרך המשחקים הם מתנסים באינטראקציה חברתית, פעילות תחת כללים, ניהול משא ומתן".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גם רקפת דר (47), אם לשתיים בנות 10 ו-14, אומרת שחשוב לה לשחק איתן במשחקים משותפים "ולהוריד את הקטע שבו כל אחד עם המסך לעצמו". עכשיו, אחרי שעלתה סדרת "גמביט", גם מדגדג לה ללמוד שחמט, "במיוחד לאור העובדה שהקטנה שלי שולטת במשחק". דברים דומים שמענו מעוד ועוד הורים ששוחחנו איתם.
11 צפייה בגלריה
משפחת קופמן משחקת מונופול: ההורים ערן ואורטל, והילדים אלון, איתן ואריאל. "להרחיב אותם מהמסכים"
משפחת קופמן משחקת מונופול: ההורים ערן ואורטל, והילדים אלון, איתן ואריאל. "להרחיב אותם מהמסכים"
משפחת קופמן משחקת מונופול: ההורים ערן ואורטל, והילדים אלון, איתן ואריאל. "להרחיק אותם מהמסכים"
(צילום: עמית שעל)
"הקורונה נתנה דחיפה גדולה למשחקי הקופסה והפאזלים", אומרת אפרת אביאל, מנהלת תחום הפנאי בסטימצקי, פריקית ותיקה של משחקי קופסה, שחוללה מהפך בקטגוריה ואף המציאה משחק חדש ("הממציאים") שעולה על המדפים לקראת חנוכה. אביאל רווה נחת: "מכרנו גם כשהחנויות היו סגורות, גם באונליין. הרבה ארגונים, בעיקר חברות ההיי-טק אבל לא רק, שלחו לעובדים הביתה כמויות אדירות של משחקי קופסה", היא אומרת, מה שהקפיץ את מכירות הקטגוריה ברשת בכ-100% בהשוואה לחודשים המקבילים אשתקד.
בדיקה שערך אתר השוואת המחירים זאפ לבקשת ממון ו-ynet, מעלה שהביקוש ל-60 משחקי הקופסה הפופולריים ביותר בישראל עלה מאז 1 באפריל ועד היום בשיעורים של 132% ויותר, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. באתר הצעצועים והמשחקים אמיגו, מדברים על קפיצה של יותר מ-400% בחודשים אוקטובר-נובמבר. בטוי'ס אר אס מדברים על עלייה של 60%-40%.
על פי סיגל כספי, מנכ"לית טוי'ס אר אס, חנוכה השנה צפוי לשבור את דפוסי רכישת המתנות לילדים, שכן דור הסבא והסבתא, הקונים המסורתיים שבאים לחנויות עם הילדים, מנוטרל, רבים מן ההורים חוששים לשוטט עם הילדים ארוכות בחנויות, "אין הצגות וקייטנות, מזג האוויר לא מאפשר בילויים בחוץ, וכולם צריכים להעסיק את הילדים בבית בתקופת חופשת החנוכה". סביר לכן שההורים ידחפו את הילדים לכיוון משחקי קופסה, פאזלים ומשחקי הרכבה ויצירה.
מאיר רונן, מנכ"ל חברת הצעצועים פוקסמיינד, מצביע על קטגוריה נוספת שגדלה בעולם יחד עם טרנד משחקי הקופסה: משחקים המחייבים שיתופי פעולה ועבודת צוות. ואילו על פי שי אליצור, מנכ"ל יצרנית המשחקים אלפיט, שדווקא השיקה משחק חדש, "יהיו השנה פחות חידושים, כי כל החברות בחו"ל הכינו חידושים לתערוכות הצעצועים, אבל אלה התבטלו והחידושים נתקעו. יהיו גם מבצעים פחות אגרסיביים ממה שידענו כל שנה".

נבחרת משחקי הקופסה של ynet וממון

לקראת החג, שבו רבים יישבו עם הילדים על השטיח וישחקו במשחקי קופסה, הרכבנו את נבחרת המשחקים שבתוכה ימצא כל חובב של הז'אנר יותר מפתרון אחד. לצורך הבחירה נעזרנו בחוות דעתן של חמש משפחות שמשחקות הרבה, וכן ביעל כץ, פסיכולוגית מומחית לצעצועים התפתחותיים, ומור קנדי מאתר "פשוט למשחק", מורה ומרצה בתחום משחוק ומשחקים.
נעזרנו גם ברשימת המשחקים המבוקשים ביותר בקורונה, שהכין עבורנו שלומי עמיצור, מנהל תוכן באתר זאפ. שוחחנו עם גורמים מתמחים בענף, ובהם שלומי בן שושן, חבר מועצת עיריית רמת-גן שניהל קבוצה של משחקי קטאן שנהגו להיפגש למשחקים, אך דעכה בזמן הקורונה.
בדקנו מה נמכר ברשתות סטימצקי, טוי'ס אר אס, עידן 2000, כפר השעשועים ואתר אמיגו. שוחחנו עם יבואני, משווקי ויצרני משחקי קופסה, וגם בחנו את טבלות הדירוגים של משחקי הקופסה בעולם. גם שם זוכה התחום לעדנה, במסגרת הבריחה מהמסכים. טווחי המחירים המצוינים מבוססים על נתוני זאפ ובדיקות מחירים שלנו באתרי רשתות וצעצועים.
בנוסף, בסיוע יעל כץ, אפרת אביאל, מור קנדי ואלי דגני, מנכ"ל קודקוד, הכנו לכם רשימת עצות:
  • החלטתם לקנות משחק קופסה? בררו עם הילדים איזה סוג משחקים מדבר לליבם.
  • בדקו האם יש במשחק חידוש או שהוא סתם חיקוי של משחקים ותיקים ודומים לו?
  • האם יש בו גורם שמייצר ריגוש ויגרום לכם ולילדים להמשיך לשחק בו שוב ושוב?
  • האם יש לו ערך מוסף. מה הוא מלמד?
  • האם האריזה מנופחת בשביל הרושם או ריאלית יחסית לתכולתה? עד כמה המשחק נוח לאחסון?
  • כלי המשחק - האם הם נעימים למגע, יפים? האם הקלפים לא מתעגלים? משחקים המיועדים לאורך זמן לא כדאי לרכוש מאיכות נמוכה.
  • קראו את ההוראות על הקופסה, או באתר האינטרנט, עוד לפני שאתם קונים. לעתים קרובות ההוראות ארוכות ומסובכות עד כדי כך שהמשחק נזנח.
  • ההוראות לא ברורות? חפשו סרטון הדגמה ביוטיוב.
11 צפייה בגלריה
רמיקוב
רמיקוב
רמיקוב
(צילום: יח"צ)

"רמיקוב", של קודקוד: כיפי ומאתגר

מחיר: 49.90 שקל לאריזת פח ופלסטיק לנסיעות, ועד 217 שקל לגרסת וינטג' באריזת העץ המקורית עם אריחים דמויי שיש. מגיל 6 (יש גרסה לצעירים יותר).
למה: משחק ישראלי ותיק, קל ללימוד אבל מאתגר וכיפי, שחוזרים אליו שוב ושוב. בקורונה זכה על פי זאפ לגידול של 329% בביקוש, ובחברה נרשמה הצפה בביקוש גם מצד חיילים. תופס בהתמדה את המקום השלישי בעולם בדירוג משחקי הקופסה, אחרי מונופול וסקראבל האמריקני. גאווה ישראלית.
איך משחקים: 4-2 משתתפים מתחרים בלהיפטר מ-14 האריחים המספריים שקיבלו על ידי סידור של כולם בסדרות. דורש מזל, מיומנות ותכנון.
אפשר גם: "רמיקוב טוויסט", של "קודקוד" (139-94 שקל), גרסה קלה ומהירה יותר.
11 צפייה בגלריה
אתגר הממלכה
אתגר הממלכה
אתגר הממלכה
(צילום: דיאמנט צעצועים)

"אתגר הממלכה - המרוץ לכתר": להשתולל בכייף

מחיר: 120-100 שקל, לגיל 4+.
למה: כיפי, מהיר וקצבי, הכללים פשוטים מאוד. לוח המשחק נפרס על הרצפה והאנשים הם השחקנים. אפשרי מגיל 4 ועד מבוגרים. המטרה היא להגיע למשבצת האחרונה. המשימות לא חכמות במיוחד, מזכירות משחקי חברה בגילאים הנמוכים - להגיד א'-ב' בפה מלא מים בלי לשפוך, להסתובב במקום 20 שניות ולהתקדם 3 משבצות, להתקדם 5 משבצות על רגל אחת - אבל השמחה גדולה, כי לא פעם נוצרת ערבוביית משתתפים על הרצפה.
איך משחקים: פורסים את גיליונות מסלול המשחק על הרצפה, מנפחים את קוביית הפלסטיק, זורקים אותה כדי לקבוע את תור המשתתפים, מניחים על שולחן את קלפי ההפתעה והמשימות. מטילים את הקובייה כל משתתף בתורו, ומתחילים להתקדם. מי שמגיע לסוף מקבל כתר לראשו ומוכתר כ"מלך"/"מלכה".
אפשר גם: "פלונטר", של "קודקוד", 158-114 שקל.
11 צפייה בגלריה
קטאן
קטאן
קטאן
(צילום: מיכה פול)

"המתיישבים של קטאן": ממכר, למיטיבי לכת

מחיר: 176-118 שקל, לגיל 10 ומעלה.
למה: המשחק היחיד שהצליח להתברג על מדף משחקי הקופסה הקלאסיים למרות שהוא צעיר יחסית. דורג על ידי זאפ כמשחק המבוקש ביותר בקורונה. חברות היי-טק שלחו אותו לעובדיהן במסות.
משחק אסטרטגיה מעולה, על לוח מושקע ומקורי (בצורת משושים), המפתח יכולות ניהול ומו"מ, התמודדות עם תחרות וכישלונות, וגם דורש מזל, בעולם ממכר של דמיון. מתאים ל-3-4 משתתפים. מי שמתחילים ומתאהבים משחקים שוב ושוב, ומשחקים חוזרים משפרים את היכולות. סבלנות חובה - משחקים נמשכים לפחות שעה ורבע, ואפשר לבלות גם שעתיים ושלוש. ההוראות ארוכות אך ברורות. אפשר לעבור מהמשחק הבסיסי להרחבות שונות ורבות שלו.
איך משחקים: לוח המשחק מסמל אי חדש שהתגלה, ועל המשחקים, "המתיישבים", לייצר משאבים ולבנות באמצעותם כפרים וערים במקומות אסטרטגיים, באמצעות כלים, קלפים וקוביות מזל כמובן.
אפשר גם: ההרחבה הפופולרית ביותר של המשחק (על פי זאפ) - "ערים ואבירים" (180-152 שקל) של "קוביה", וגם "Ticket to ride", משחק של אותו יצרן המתרחש בעולם מערכות הרכבות של אירופה או ארה"ב (230-169 שקל).
11 צפייה בגלריה
מונופול
מונופול
מונופול
(צילום: יח"צ)

"מונופול": מרוץ הנדל"ן הנצחי

מחיר: 167-135 שקל.
למה: משחק הקופסה הוותיק, הפופולרי ביותר בעולם, שלא פג קסמו גם בקרב מבוגרים. בקורונה קנו אותו הרבה צעירים רווקים (בזאפ נרשם גידול של 197% בביקוש) כי הוא מלמד מושגים בכלכלה, מיומנות של משא ומתן, אינטראקציות חברתיות, וכמו בחיים דורש גם מזל.
איך משחקים: המטרה היא לצבור כמה שיותר נדל"ן על לוח המשחק, המכיל אתרים ורחובות בערים שונות, על ידי רכישת בתים ומלונות באמצעות שטרות כסף ובנק מזומנים.
אפשר גם: מונופול אלקטרוני שבו הרכישות נעשות ב"כרטיס אשראי" (280-239 שקל). יש מגוון גרסאות נוספות.
11 צפייה בגלריה
שם-קוד
שם-קוד
שם-קוד
(צילום: יח"צ)

"שם–קוד": תחרותי, מתאים למשפחות גדולות

מחיר: 160-109 שקל (בשיווק "הקוביה"), לגיל 12 ומעלה.
למה: משחק יחסית צעיר (נולד ב-2015) שנמצא במקום השני בדירוג משחקי הקופסה הפופולריים של זאפ בתקופת הקורונה. מהיר, אפשר לסיים אותו ב-30-15 דקות, מיועד ל-8-4 משתתפים. משחק אסטרטגיה חכם, דורש ומפתח דמיון, מיקוד מחשבה, מהירות תפיסה, לכידות חברתית, מעצים חוויות ומכנים משותפים. מתאים גם למסיבות.
איך משחקים: מתחלקים לשתי קבוצות כשלכל קבוצה מנהל - רב-מרגלים, ושאר החברים הם סוכנים. על חברי כל קבוצה להשיג את מרב הקלפים השייכים לה מתוך הקלפים המונחים על השולחן. כל קלף נושא מילה, ורב-המרגלים צריך לגרום לעמיתיו לקבוצה לנחש את המילים באמצעות רמזים המועברים בצורה מתוחכמת. בחירה גרועה עלולה גם להביא להפסד מוחלט.
אפשר גם: "פיקצ'ונרי" של "מאטל", ביבוא "אילנית" - 79 שקל, ועד 129 שקל לגרסה החדשה, היקרה והמעניינת, שיצאה לקראת חנוכה אבל נדרשת לאפליקציה ולכן מרתיעה חלק מההורים שרוצים ניתוק ממסכים.
11 צפייה בגלריה
בננה גרמס
בננה גרמס
בננה גרמס
(צילום: אורית זוהר)

"בננה גרמס": לחובבי ז'אנר השבץ–נא

מחיר: 107.90-95.92 שקל, לגיל 7+.
למה: משחק מילים בסגנון שבץ-נא, ז'אנר שמשום מה לא הצליח בארץ, לעומת סקראבל האמריקני למשל, המככב עשרות שנים. מגיע באריזה מדליקה בצורת בננה, המכילה 144 אריחי אותיות. קצבי מאוד יחסית למשחקי שפה. מיועד ל-8-1 משתתפים.
איך משחקים: המטרה היא להרכיב מילים בתצרף משותף, כשכל משתתף תורם אותיות בתורו. המנצח - מי שסיים את מלאי האותיות שלו, או שהבחין שמספר אריחי האותיות קטן ממספר המשתתפים וקורא בקול "בננה גרמס".
אפשר גם: "בלאנקו", של "קודקוד" (120-89 שקל), ובינואר תגיע סוף-סוף הגרסה העברית החדשה של סקראבל.
11 צפייה בגלריה
חלומות
חלומות
חלומות
(צילום: פוקסמיינד)

"חלומות, חוגגים יום הולדת": קלף מנצח

מחיר: 65-47 שקל (בקופסת פח), לגיל 7+.
למה: כל ארון צעצועים טוב צריך נציגות מעולם משחקי הקלפים, ו"חלומות" מייצג את משחקי הקלפים הכיפיים שחוזרים אליהם שוב ושוב. עם זאת, בני 11-10 ומעלה יתלהבו פחות. החוקים פשוטים, הלימוד מהיר, המשחק קצר יחסית, וכולם מתחברים אליו למרות או משום שגיבורות הקלפים הן נסיכות. והוא גם תופס מעט מקום על המדף.
איך משחקים: מיועד ל-5-2 משתתפים. באמצעות הקלפים שעל השולחן והקלפים שביד (5 לכל שחקן) כל משתתף שואף להגיע ל-5 קלפי מלכות או ל-50 נקודות כדי לנצח.
אפשר גם: "SET", של "אלפיט", 81-64 שקל, וכמובן "טאקי", של חיים שפיר, 70-45 שקל (היקרים הם באריזת פח עמידה יותר).
11 צפייה בגלריה
פנדמיק
פנדמיק
פנדמיק
(צילום: פזית מורי, 2design)

"פנדמיק": לשוחרי משחקים שיתופיים

מחיר: 180-149 שקל, ביבוא "הקוביה", לגיל 8+.
למה: משחק ל-4-2 משתתפים המלמד שיתוף פעולה, כשכל קבוצה מרוויחה או מפסידה יחד. מתנהל ברוח האקטואליה - הצלת העולם ממגפה באמצעות עצירתה ו/או מציאת תרופה. מצריך תכנון, מחשבה עמוקה וסבלנות לפענוח ההוראות.
הגיע לארץ לפני יותר מארבע שנים, אבל הקורונה הקפיצה אותו, ובארץ, על פי זאפ, נרשם לו הגידול הדרמטי ביותר בביקוש בין משחקי הקופסה - יותר מאלף אחוזים. המשחק עלה מהמקום ה-60 בפופולריות למקום ה-24. עוד יתרון: ניתן לשחק בשלוש רמות קושי.
איך משחקים: 4-2 משתתפים, שמתחלקים לשתי קבוצות המתחרות זו בזו. על לוח המשחק שרטוט של כדור הארץ. לכל שחקן תפקיד המשפר את יכולת הקבוצה. לדוגמה: מומחית לרפואה מונעת, חוקרת, אחראי היערכות לשעת חירום. במסגרת המשחק נעים על הלוח, בונים תחנות מחקר, מטפלים במחלה ומנסים לגלות תרופה. הכלים נעים, והקלפים מחליפים ידיים באמצעות שיתוף פעולה והעברת מידע בין חברי הקבוצה. מנצחת הקבוצה שמוצאת ראשונה את ארבע התרופות.
אפשר גם: "השועל החמקמק", של "פוקסמיינד", 149-105 שקל.
11 צפייה בגלריה
סספנד
סספנד
סספנד
(צילום: יח"צ)

"סספנד": קל, מהנה, לא מחייב

מחיר: 117-89 שקל, יבוא של "מרמלדה", לגיל 8+.
למה: כיפי, לא מחייב חשיבה מסובכת, אבל כן זהירות ודיוק. מתאים גם לסובלים מבעיות קשב וריכוז. לא צריך להיות כל הזמן בעניין, וגם אם הסלולרי מצלצל אפשר לוותר על התור - יתרון להורים רבים. אפשר לשחק ביחידות, וכמובן להתחרות - עד 4 משתתפים.
איך משחקים: כל שחקן מקבל מספר שווה של חלקי מתכת בצבעים ובאורכים שונים, מסובב בתורו את גלגל הצבעים ועליו להוסיף למבנה המשחק חלק בצבע שקיבל, מבלי למוטטו.
אפשר גם: "ג'נגה"/"מפולת לבנים" - 90-49 שקל.
11 צפייה בגלריה
שחמט הדרך הקלה ללמוד שחמט
שחמט הדרך הקלה ללמוד שחמט
שחמט הדרך הקלה ללמוד שחמט
(צילום: יח"צ)

"שחמט, 2 משחקים באחד": קלאסי ועכשיו גם טרנדי

מחיר: 99.90 שקל, לגיל 74-6.
למה: דרך ידידותית וקלה ללימוד המשחק הקלאסי החכם, ששורד בצורה הטובה ביותר את פגעי הזמן, וזוכה עכשיו לעדנה הודות לסדרה "גמביט המלכה". מבוסס על לוח דו-צדדי, האחד עם פחות משבצות שמיועד למשחקי לימוד מהירים, 10 דקות לאחד, והשני למשחק הקלאסי.
איך משחקים: פותחים בלוח הלימודי, בשבעה משחקים מהירים להכרת כלי המשחק, עוברים לסיבוב משחק עם כל הכלים, ומקנחים בשני משחקים למתקדמים. אחר כך הופכים את הלוח ומשחקים במשחק הקלאסי. ההוראות ברורות ומושכות.
אפשר גם: שחמט-דמקה של "פוקסמיינד", 124-94 שקל, שתי ציפורים במכה אחת.