מנהלים, חברי דירקטוריון ומקורבים, חוששים מאוד מהשימוש לכאורה של איילון מאסק בסמים, ובעיקר מכך שעלולות להיות כך השפעות גדולות לא רק על בריאותו, אלא גם על החברות והמיליארדים שברשותו, כך מדווח הבוקר (ראשון) בוול סטריט ג'ורנל.
האדם העשיר בעולם השתמש לכאורה בסוגי סמים רבים, לעיתים קרובות במסיבות ברחבי העולם בהן משתתפים חותמים על הסכמי סודיות או נאלצים להפקיד את הטלפונים שלהם על מנת להיכנס, כך לפי אותו דיווח. מאסק עישן בעבר מריחואנה בשידור חי, ואף אמר שיש לו מרשם לקטמין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מאסק מעשן מריחואנה בתוכנית של ג'ו רוגן
מאסק מעשן מריחואנה בתוכנית של ג'ו רוגן
מאסק מעשן מריחואנה בתוכנית של ג'ו רוגן
(צילום מסך מתוך טוויטר)
לפי הדיווח, מקורביו של מאסק בן ה-52 אומרים שהשימוש שלו בסמים נמשך, במיוחד בצריכת קטמין, וכי הם חוששים מאוד גם לבריאותו. כמו כן, שימוש בסמים מהווה הפרה של המדיניות הפדרלית בארה"ב, ועלול לסכן את מיליארדי הדולרים של חברת SpaceX, שקשורה בחוזים גדולים עם הממשל האמריקני. סך הכל, על פי הערכות, התנהגותו של מאסק עלולה לסכן כטריליון דולר בנכסים שמוחזקים על ידי משקיעים בחברות השונות שלו, עשרות אלפי משרות וחלקים גדולים מתוכנית החלל של ארה"ב.
בדיווח נטען כי אחת המנהלות הבכירות בטסלה, לינדה ג'ונסון רייס, הייתה מתוסכלת מאוד מההתנהגות ההפכפכה של מאסק וחששה מצריכת הסמים שלו, ובשל כך לא עמדה לבחירה מחדש לדירקטוריון החברה ב-2019.
מאסק בחר שלא להגיב לשלל הטענות נגדו, אולם עורך דינו, אלכס ספירו, אמר כי הוא "עורך בדיקות סמים באופן קבוע, וגם אקראי, ב-SpaceX, ומעולם לא נמצא חיובי". עוד אמר ספירו כי "ישנן עובדות לא נכונות נוספות בכתבה", אולם לא פירט אותן.

התנהגותו גרמה לכך שעובדי SpaceX נאלצים לעבור בדיקות סמים

אנשים בסביבתו של מאסק התרגלו עם הזמן להתנהגותו, אבל כמה מבכירי חברת החלל טוענים כי הבחינו בשינוי בסוף 2017. מאות עובדים התאספו לקראת פגישה חשובה במטה בקליפורניה וחיכו למאסק, שאיחר בכמעט שעה. כשלבסוף הגיע הוא התנהג בצורה מוזרה, השתולל במשך רבע שעה והתייחס לאחת הרקטות של החברה Big Falcon Rocket, בשם Big F***ing Rocket. נשיא SpaceX, גווין שוטוול, נאלץ להתערב והשתלט על הפגישה.
לא ניתן לדעת בוודאות האם מאסק היה תחת השפעת סמים באותו היום, אבל בתום הפגישה מנהלי החברה דיברו ביניהם על דאגותיהם מכך שזה אכן היה המצב. אחד אף תיאר את התנהגותו כ"שטותית ומעצבנת". הנשיא ספירו הכחיש את הדברים, וטען כי זה "שקר כפי שאושר על ידי אינספור אנשים שהיו בפגישה".
ב-2018 היה אירוע מדאיג נוסף, כאשר מאסק הסתבך עם נאס"א אחרי שעישן מריחואנה בתוכנית של ג'ו רוגן, מה שהרים דגל אדום על ההשפעה העסקית שיש להתנהלות של מאסק, ואף גרם לכך שעובדי SpaceX נאלצו לעבור בדיקות סמים באופן אקראי.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
מאסק. איחר בשעה לפגישה חשובה והשתולל
(צילום: רויטרס)
חלק מהמנהלים בחברות השונות שלו דווקא חושבים שלא בטוח שהשימוש בסמים של מאסק גורם להתנהגויות שלו, אלא חוסר בשינה, עליו דיבר לא פעם. מאסק מנהל שש חברות במקביל, וחייו העסקיים פולשים אל זמנו הפרטי בצורה חריגה גם עבור אנשים אחרים בתפקידים זהים לשלו.
בטסלה וב-X (לשעבר טוויטר) אומרים שמאסק ישן בקביעות במשרד. לעיתים קרובות שולח מיילים לסגנים שלו באמצע הלילה ומארח פגישות עבודה בחצות. "חופשה היא מילה חזקה", סיפר בעדות שנתן בעבר בבית משפט. "חופשה בשבילי היא דואר אלקטרוני עם נוף".
מאסק עצמו ייחס את התנהגותו הלא שגרתית במשרד לבריאותו הנפשית. משתמש ב-X שאל אותו ב-2017 האם הוא סובל מהפרעה דו-קוטבית, ומאסק ענה בחיוב, למרות שמעולם לא אובחן. בפרק בתוכנית הפופולרית סאטרדיי נייט לייב ב-2021 אמר האיש העשיר בעולם שהוא סובל מאספרגר.

קנס של 40 מיליון דולר

אירוע נוסף, ואולי המרכזי מכולם בנוגע למאסק וצריכת הסמים שלו, היה בקיץ 2018 כאשר צייץ שהוא מתכוון להפוך את טסלה מחברה ציבורית לפרטית, וירכוש כל מניה של החברה ב-420 דולר. "420" הוא סלנג שקשור לעישון מריחואנה. הציוץ של מאסק עורר סערה בשוק, וגרם לעלייה של יותר מ-6% בערך המניה.
חברי מועצת המנהלים של טסלה אמרו לרשות לניירות ערך, שהחליטה לחקור את מאסק והחברה בעקבות הציוץ, כי הם לא יודעים דבר על התוכניות ונדהמו ממעשיו. חלקם חששו מכך שהוא היה תחת השפעת סמים כשצייץ, ואחרים דנו ביניהם בקצרה ברעיון שייקח חופשה מהחברה. בסוף החליטה הרשות על קנס של 40 מיליון דולר לטסלה והוספת שני דירקטורים עצמאיים לחברה, וכן פיקוח על התנהלותו התקשורתית של מאסק.
יש לציין כי לאורך שנים משקיעים העלימו עין מההתנהגויות של מאסק, וכן מהשימוש בסמים, מהסיבה הפשוטה שהחברות הצליחו מאוד. כך למשל, מניית טסלה עלתה בסביבות ה-1,000 אחוזים בחמש השנים האחרונות. גם ההכנסות ב-SpaceX זינקו.