נזק של כ-500 מיליון שקל למגדלי המטעים בצפון שלא יכולים כעת לעבוד, במיוחד המטעים שסמוכים לקו הגבול. האדמה במטעים שבטווח הירי של חיזבאללה מרוצפת בתפוחים שנפלו מהעצים בשל בשלות-יתר. למעשה, רואים במטעים יותר מרבדי תפוחים ופרי, מאשר אדמה שעליה הם מוטלים.
המגדלים טוענים כי עד כה איש ממס רכוש לא דיבר איתם לגבי מתווה פיצויים. מטעי הנשירים בצפון תופסים 41% מכלל גידולי הנשירים בישראל. המלחמה תפסה אותם בזמן הקטיף וקבלת התמורה הכספית לאחר שהשקיעו בתחילת העונה כ-12 אלף שקל בממוצע לדונם להכנת המטע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תפוחים נופלים על האדמה באחד מהמטעים בצפון
תפוחים נופלים על האדמה באחד מהמטעים בצפון
תפוחים על האדמה באחד מהמטעים בצפון
לשבוע הבא זומנה ישיבת חירום של מועצת הפירות. המנכ"ל ירון בלחסן, מגדל פירות ממושב רמות נפתלי בצפון, אמר ל-ynet ול"ממון": "ישנה פגיעה חמורה ברצף התפקודי של החקלאים בגבול הצפון, מאחר שהם אינם יכולים להגיע ולטפל במטעים כחלק מההכנות ההכרחיות לקראת שנת 2024. ראינו לצערנו מה קרה לחקלאים שנשארו ביישובים לעבוד במטעים ונהרגו, כי חששו לגורל המטעים".
לדברי בלחסן, "חלק גדול מהפרי כלל לא נקטף במטעי הפרי בגבול הצפון. לא התפוחים, לא האבוקדו ולא הקיווי. בקשר לפיצויים אף אחד לא מדבר איתנו. אנחנו מדברים על הפסדי עתק, והחקלאים דורשים מתווים של קבלת פיצויים מלאים על כלל הנזקים כמו במלחמת לבנון השנייה. במידה שזה לא יקרה יתמוטטו משקים שלמים. על הממשלה לשים את עניין החקלאות והפיצויים לכלל החקלאים בראש סדר העדיפויות, בדרך לשיקום המדינה ואבטחת מזון לתושבי ישראל".
דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ויו"ר המגזר העסקי, הוא תושב מטולה ובעל 500 דונם מטעים צמודי גדר, שלא ניתן להיכנס לשטחם מ-15 באוקטובר. לדבריו, "כל יבול התפוחים וחלק מהאבוקדו והקיווי נותרו על העצים. מדובר בנזק כבד מאוד".
תמונת המצב כעת היא שבמרחק של 0 עד 2 ק"מ מהגדר לא ניתן לגשת וההפסד הוא כפול: הפרי שכעת לא נקטף והפגיעה לעונה הבאה. הבעיה היא שלא ניתן לגזום לקראת העונה החדשה, ובנוסף, פרי תלוי ומנוון שנשאר על העץ מונע את התחדשות העץ.
אמיתי: "אנחנו מנסים לעבד את השטחים בחלק העורפי שבמרחק מעל 4 ק"מ מהגדר, אבל כל שטח שהוא חשוף ונצפה על ידי הצד הלבנוני לא מעובד. ראינו את תוצאות ירי הנ"ט לכפר יובל ולכן קראתי לחקלאים שלא לסכן את החיים בניסיון לעבד את השטחים. אנחנו לא יודעים כרגע לאמוד את הנזק במדויק, אך ההערכה היא כי מדובר בכ-500 מיליון שקל לגליל ולגולן. סכום שמורכב ממכפלות דונמים מול אובדן הרווח".
הצרכנים יפוצו על החוסר בעוד תפוחים ואגסים מיובאים. בתוך כך, מסתבר שבימים אלה מגיעים ענבים מדרום-אפריקה, המדינה שהגישה נגד ישראל תביעה על רצח עם בבית הדין הבינלאומי בהאג. לדברי אמיתי, "אני פועל למנוע יבוא ענבים מדרום-אפריקה לישראל. מדובר בכמויות אדירות. לא יעלה על הדעת שאנחנו נמשיך לקנות מהם. פניתי לכל הצרכנים, הרשתות והיבואנים להחרים את היבוא מהם. לצרכן יש כעת יתרון, כי החוק החדש מחייב את שם המקור על כל התוצרת החקלאית".
למחסור הצפוי התייחס גם בלחסן שאמר, כי "קיים מלאי של פירות במדינה ואין צורך להיבהל ממחסור. חדרי הקירור מלאים בתוצרת מקומית של תפוחים, אגסים ופירות נוספים שנקטפו לפני המלחמה. על הממשלה לייבא אך ורק על פי הצורך ולהשלים על פי הכמות שלא נקטפה ולא לנצל את המצב לייבא בצורה חסרת רסן שתפגע ביכולת של המגדלים המקומיים למכור את התוצרת שכבר נקטפה ושנמצאת במחסני הקרור".