מאז פרוץ המלחמה מתברר מיום ליום שממשלת ישראל מוכרזת בתחומים רבים כנעדרת. הדבר נכון בעיקר בתחום הכלכלי, כאשר כבר מהימים הראשונים למלחמה לא הפנימו במשרד האוצר שישראל נקלעה למלחמה מהקשות בתולדותיה, תוכניות הסיוע הראשונות למשק היו מגוכחות והעברת התשלומים לעסקים, למשקי הבית, למפונים ולמשפחות הנפגעים נדחו לפרקי זמן בלתי סבירים. מי שמקווה שהמצב משתפר ושהממשלה מתחילה להתנהל באופן סביר לפחות בתחום הכלכלי - חוטף סטירה בפנים בכל פעם מחדש.
כך הממשלה, ובעקבותיה הכנסת, מפגרת תמיד בהחלטותיה לפצות את התושבים שנעקרו מבתיהם. אלה שחזרו לעוטף עזה עדיין מחכים למענק החד פעמי. לתושבי הצפון אין אפילו מתווה סיוע לפינויים המתמשך מבתיהם ומאות בעלי עסקים שם כבר הכריזו שהם פשוט מצויים ממש עכשיו, בערב חג החירות, בתהליך של פשיטת רגל.
1 צפייה בגלריה
ערב הוקרה לפצועי המלחמה
ערב הוקרה לפצועי המלחמה
ערב הוקרה לפצועי המלחמה
(צילום: אלמוג קולט)
אולם, דומה שאחד השיאים נרשם אתמול. חצי שנה לאחר פרוץ המלחמה וערב חגי האביב לא העלו כלל בממשלה על הדעת לנסות ולשמח מעט את אלפי פצועי צה"ל, שנפגעו בלחימה הקשה בעזה. רבים מהם, יותר מאלף, הוכרזו כפצועים קשה. עוד אלפים יוותרו נכים, חלקם קטועי גפיים וגם עוורים.
והנה שוב קמו האזרחים, שניהלו את המדינה גם בימים הראשונים למלחמה, כאשר הממשלה נעלמה לראשונה, והחליטו שבאין מחווה ממשלתית לאלפי הפצועים הם ייזמו אותה - ובגדול. ממש בענק.
וכך ארגן אתמול "פורום העסקים של ישראל", הכולל את 200 אנשי העסקים מראשי המשק, ערב מדהים של הוקרה ל-3,000 פצועים קשה ובינוני במלחמת חרבות ברזל ול-1,000 מלווים, שכן חלק מהנכים לא יכולים היו להגיע לבדם לאירוע כזה. ראיתי שם את הגיבורים מחייכים ואומרים תודה נרגשת למארגני האירוע. אף נציג ממשלתי לא היה שם, אבל כן היו אנשי העסקים שמימנו במיליוני שקלים ארוחת ערב וכיבוד ואת שכירת האולם הענק. כל פצוע התקבל, אם יכול היה לצעוד, במעבר בין שתי שורות של צעירות וצעירים מניפי דגלי ישראל. רבים מהם דמעו נוכח מחוות בכירי המשק.
כאשר שאלתי את אחד מראשי המשק, שעמל רבות על ארגון הערב וביקש שלא לצטט אותו, התברר שכל מה שהיו גורמים ממשלתיים מוכנים לתת למארגנים היו רשימות פצועי המלחמה. "אפילו את אלה לא קיבלנו בשלמות ונאלצנו ללחוץ לקבל גם את רשימות הפצועים בשבועות האחרונים, שטרם היו כלולים ברשימות שקיבלנו", התוודה בפניי בצער הבכיר.
ליבו של האירוע היה הופעה מלאה, כמובן בהתנדבות מלאה, של שלמה ארצי. ובכל זאת הצליחו בכירי המשק להביא לאירוע גם אישיות, את נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שדיבר אל הפצועים בהתרגשות. השתתפו בערב הזה בהתנדבות גם יהודה לוי והמנחה יעל בר זוהר.
וכך, במקום ששרים יארגנו מחווה לפצועים ראינו בערב הזה במלוא תפארתם את התורמים להצלחתו ובהם הראל ויזל, דב קוטלר, עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין, ליאור רביב, גיל אגמון, עדי סופר תאני, יאיר המבורגר, יהודה רווה, אורי לוין, חיים גבריאלי, סמדר ברבר צדיק, לילך טופולסקי, עידו נויברג, חי גאליס, שלום זיידלר, יזהר שי, ישי דוידי ועוד יותר ממאה שטרחו ובאו לשמח את הפצועים.
אולי במלאת שנה למלחמה הממשלה תתעורר. אולי.