720 טונות בשר בקר קפוא המיועדים לתושבי עזה תקועים במחסני נמל חיפה כבר זמן רב ולא מגיעים ליעדם. הסיבה: הבשר שיובא אינו כשר ולכן קיימת מניעה מלהכניסו לרצועת עזה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברת שריכאת אלפלוג'יה ייבאה בחצי השנה האחרונה כמויות גדולות של בשר קפוא המיועד אך ורק לתושבי הרשות, בני הדת המוסלמית. כאשר ביקשה לשחרר את המטען מהמכס בחיפה, היא נענתה כי "על החברה להציג תעודת כשרות". לטענת עורכי הדין ממשרד אליס אברמוביץ, המייצגים את החברה, "הבשר לא עבר שחיטה כשרה ולא זכאי לתעודת כשרות וגם לא מיועד לצרכנים שדורשים את הכשרות".
1 צפייה בגלריה
בשר קפוא
בשר קפוא
בשר קפוא. המחשה
(צילום: Shutterstock)
הדרישה המוזרה משהו להצגת תעודת כשרות ביבוא בשר נובעת מהתוספת השנייה לצו יבוא חופשי, משנת 1994, הקובעת כי לא ניתן לייבא לישראל בשר בקר שאינו כשר. גורם במשרד הכלכלה, מסביר כי כך נאמר גם בנספח לעניין זה בהסכמי פריז בין ישראל לרשות הפלסטינית.
באמצעות עו"ד אליס אברמוביץ פנתה החברה בבקשה דחופה לשרת הכלכלה והתעשייה לקבלת פטור מתעודת כשרות מהרבנות הראשית וזאת לצורך שחרור הסחורה שמעוכבת בנמל חיפה. זאת, בהתאם לסעיף הרלוונטי בחוק יבוא בשר ומוצריו, הקובע כי במקרים מיוחדים שר התעשייה והמסחר רשאי לאשר מתן רישיונות ליבוא בשר, שלא ניתנה לגביו תעודת הכשר.
בחברה הדגישו כי עד שנת 2019, ערב משבר הקורונה, נהג משרד הכלכלה להוציא אישורי פטור לצו יבוא חופשי ללא כל בעיה. החברה מציינת כי "אין מקום לסרב לבקשה זו אך מטעמי 'זליגה' של הבשר משטחי הרש"פ לישראל, שכן ברור לכל כי מניעת אספקת בשר לרשות הפלסטינית כליל אינה הפתרון הראוי או המתקבל על הדעת לבעיית הזליגה".
אולם, משרד הכלכלה והתעשייה דחה את הבקשה, בטענה כי לאור האמור בחוק הבשר, לא ניתן לפטור בשר לא כשר מהצגת תעודת כשרות, רק משום שהוא מיועד לרשות הפלסטינית. המשרד הפנה את עו"ד אברמוביץ למכסות המוקצות לטובת יבוא כזה, אך אלה כבר נגמרו.
מנהל מינהל חירום במשרד הכלכלה והתעשייה, דורון אברהמי, השיב לפניית החברה כי "בהתאם להוראות חוק בשר ומוצריו ניתן לייבא לישראל רק בשר שניתנה לו תעודת הכשר, למעט החריגים בחוק הנוגעים בעיקרם לחלקי פנים של בשר בקר. החוק אינו כולל כל חריג המאפשר יבוא בשר לא כשר לרשות הפלסטינית".
עוד ציין מנהל מינהל החירום, כי "ניתן לייבא לרשות הפלסטינית גם בשר ללא הצגת תעודת כשות במסגרת רשימות מסוימות, A1 – A2, בכפוף אם אישרה זאת הרשות הפלסטינית ובמסגרת המכסות המוקצות לכך. בנסיבות אלה לא ניתן לאשר יבוא בשר לא כשר לישראל כמבוקש על ידיך".
עו"ד אליס אברמוביץעו"ד אליס אברמוביץצילום: שרון אליס
לטענת עורכי הדין המייצגים את החברה "התוצאה כעת היא שהבשר הקפוא תקוע בנמל חיפה מזה חודשים רבים, ותושבי עזה נותרים רעבים. מכיוון שמדובר בבשר בקר, המוגדר כמזון רגיש, לפי משרד הבריאות, הרי שאם הסחורה לא תהיה משוחררת מפיקוח המכס ללא דיחוי – היא תושמד ולא תגיע לפיהם של תושבי הרשות הפלסטינית הזקוקים לה. כמו כן מדובר בנזק כלכלי גדול לחברה המייבאת".
בתשובה לשאלת ynet נטען במשרד הכלכלה כי מדובר בכמויות בשר מעבר למגבלת הכמות הרגילה ולא הוגשה ליבוא זה בקשה מתאימה מראש.