היום בצהריים נשלחה לעיתונות הודעה שחוגגת תגלית גז טבעי חדשה במים הכלכליים של ישראל - מאגר קטלן של חברת אנרג'יאן היוונית-בריטית שנסחרת גם בבורסת ת"א, ומחזיקה במאגרי הגז כריש ותנין.
מדובר על מאגר בנפח של 68 BCM. הוא אינו ענק כמו מאגר תמר (320 BCM) או לווייתן (מעל 600 BCM), אבל לשם השוואה, הצריכה השנתית של המשק בישראל עומדת על 13 BCM בלבד.
אלא שלא מדובר במאגר חדש כלל, אלא בכך שמדינת ישראל מכירה בו לראשונה באופן רשמי כתגלית גז. כלומר, מדובר על שינוי סטטוס רגולטורי שיאפשר לאנרג'יאן לקדם את פיתוח המאגר. היום שבו הגז יזרום מהמאגר הזה לצרכן עוד רחוק מאוד.
אם צולחים את ההודעה הארוכה לתקשורת, ניתן להגיע לחלק שבו הדברים האלו נאמרים במפורש.
1 צפייה בגלריה
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
ספינה של חברת אנרג'יאן במאגר גז כריש
(צילום: AFP / ENERGEAN)

כך או כך, מדובר במאגר הגז הרביעי בגודלו בישראל. מיקום המאגר הוא בין שני המאגרים הקיימים של אנרג'יאן, כריש ותנין (בלוק 12), וכולו במים הכלכליים של ישראל. זאת בניגוד למאגר אפרודיטה שנמצא ברובו במים הכלכליים של קפריסין, וחלקו הקטן במים הכלכליים של ישראל, ומאגר קאנא/צידון שחלקו המרכזי בשטח לבנון, והשאר בישראל. הסכם הגז עם לבנון בקיץ של שנה שעברה עסק בשאלת חלוקת הכספים בין ישראל ולבנון במאגר החדש.
בשנת 2022 הכניסה המדינה מתשלומי תמלוגים עבור הגז הטבעי 1.7 מיליארד שקל. מאז גילוי מאגרי הגז הטבעי בחופי ישראל, הכניסה המדינה כ-20 מיליארד שקל. התמלוגים הם תשלום של 12.5% מההכנסות עבור שימוש במשאב טבע של מדינת ישראל. בנוסף לתמלוגים מחויבות חברות הגז גם בתשלום מס חברות, והחל מרווחיות מסוימת חברות הגז מחויבות גם בתשלומים לקרן העושר הישראלית.